Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-09, 18:48   #1
Egonrow
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Funderar på att köpa Trainz 2010!

Ja som sagt så har jag en fundering på att köpa Trainz 2010, men då vakna frågan om allt jag har gjort och materialet från STW te.x. i mitt nuvarande TRS 2006 går att implettera i "-010:an"? har sökt lite här på forumet men antagligen(!) måste jag missat nån tråd för jag kan ju inte vara den enda som ställer den här frågan?

Tack på förhand!!
//Emil
Egonrow besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 19:48   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej!
Jag har både 2006, 2009 och 2010. Det som skapats i tidigare versioner fungerar också i 2010 - med viss reservation. Man får upp väldigt mycket "röda pusselbitar" och röd text i menyerna, men mycket av materialet tycks ändå fungera. Inte allt dock. Så det enda jag kan säga är -:

Installera 2010 som en "stand alone". Det går också bra att ha den som ett tillägg till 2009, men jag föredrar programmet som ett program för sig. Smaken liksom....
Importera materialet från tidigare trainz genom Content Managerns "arkiv-meny".
Importera CDP-filer på samma sätt.
Kör en Extended Database Repair i Content Managern. Sedan skall det förhoppningsvis fungera.
Jag kan ha fel, så avvakta och se om någon annan rättar till mig.Det var i alla fall min erfarenhet.
Hälsningar
Gammal 2011-07-09, 20:43   #3
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Enklaste sättet att föra över ALLT som man har byggt, inst. osv från t.ex 2006 till 2009/2010, är att helt enkelt dra och släpp hela "local"-mappen i Content (CM).
Och sen, när man får frågan om man vill "Overwrite...", så svarar man NO, annars tar det bara onödigt lång tid, eftersom allt som redan finns inst./inbyggt skrivas över (inst. en gång till + commiteras).

Ang. att inst. som standalone, så är det nog en fördel, om man vill ha skiljda CM, mm, alltså, man får bättre koll på resp. spel/vers (om man vill ha möjlighet att inst. saker till resp. vers av spelet bl.a).
Gammal 2011-07-10, 11:05   #4
Egonrow
Medlem

Standard

hmm....tack så mycket ni båda!! Nu fick jag nåt att fundera över
det låter ju dock som om att det kanske är bäst att ta de säkra före de osäkra, köpa det och testa sig fram
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 12:16   #5
Egonrow
Medlem

Standard

En liten uppdatering!!

Jag har nu köpt Trainz 2010 och väntar leverans idag (). Efter jobbet här idag så blir det till att åka hem och försöka få in materialet från mitt nuvarande TRS2006 och hoppas att det fungerar.

Dock har jag en fråga, om jag nu "för över"/kopierar hela "Local"-mappen från TRS2006 till det nya, kan jag då även avinstallera de icke-fungerande bitarna i TS2010;s CM (läs: Content Manager) eller måste jag på något sätt radera filerna i "Local"-mappen för att få bort det??

Eller om jag helt enkelt laddar in alla .cdp filer jag har sparat i TS2010;s CM, hoppas på att det fungerar och gör egna .cdp filer av mina rutter jag vill ha kvar och laddar in dessa separat, kan det funka?

Tacksam för svar fastän jag känner mig lite halvkass på att förklara hehe!
Gammal 2011-07-20, 14:30   #6
benkegbg
Medlem

Standard

TIPS - När du installerar programmet så dyker fråga upp om du vill ha Trainz 2010 som ett "stand-alone" program eller om det skall vara ett tillägg (add-on) till dina tidigare Trainz. Väljer du att programmet INTE skall vara add-on, utan ett eget program, så får du två Content Manager i datorn. Ett för vardera program. Det är nog bra för då raderar du inte sådant som du i alla fall vill ha kvar i 2006.
Hälsningar
Gammal 2011-07-20, 14:36   #7
Egonrow
Medlem

Standard

Nu fick ja en sån där underbar sk. "Ahaa"-upplevelse hehe

Tack så mycket! Nu ramla polleten ner och nu kan man verkligen se till att få något seriöst gjort på den här sidan dumburken!! Det är ju givetvis bättre att köra de som ett "stand-alone" så man kan ha koll på vart allt finns att tillgå !
Gammal 2011-07-21, 19:40   #8
Egonrow
Medlem

Question

Polletten försvann igen (se föregående inlägg!!)

När jag startar mitt "nya" TS2010 så varnar programmet för att min sk. "Build" är "Out of date", sure de köper jag men hur/vart i hela friden hittar jag RÄTT patch så jag kan uppdatera soffpotatisen till dator jag har hehe.

För nuvarande har jag "Build: 42203"

Tack på förhand!!
//Emil

ps.
Jag har sökt både här och på Aurans forum men inte blivit särskilt klokare då de visade sig att mina engelska-kunskaper inte är på topp! ds.
Gammal 2011-07-21, 20:23   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Här kan du hitta Service pack 42203 till 43434.

Sen finns det även en vidare, från 43434 till 44088.
Som jag själv har avstått att installera, då mycket svenskt material inte fungerar där längre p.g.a. att rutan som man kunde bocka för tidigare, för att köra i compatibility mode läge. Inte finns kvar efter uppdateringen till 44088.

http://www.auran.com/servicepacks/#TS2009

EDIT: Detta gäller inte bara svenskt material, utan en massa gammalt material till dom föregående Trainz-versioner.

Senast redigerad av Bengan den 2011-07-21 klockan 20:25.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:42   #10
Egonrow
Medlem

Standard

Tack för hjälpen Bengan!!

Jag kör vidare och uppdaterar till 43434 i vart fall och så får de vara stopp där! Man vill ju inte mista alla godsaker som finns här
Gammal 2011-07-22, 06:11   #11
benkegbg
Medlem

Standard

Senaste build på 2010:an är 44088. Dit kommer du nog så småningom.
Hälsningar
Gammal 2011-07-24, 21:56   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Här kan du hitta Service pack 42203 till 43434.

Sen finns det även en vidare, från 43434 till 44088.
Som jag själv har avstått att installera, då mycket svenskt material inte fungerar där längre p.g.a. att rutan som man kunde bocka för tidigare, för att köra i compatibility mode läge. Inte finns kvar efter uppdateringen till 44088.

http://www.auran.com/servicepacks/#TS2009

EDIT: Detta gäller inte bara svenskt material, utan en massa gammalt material till dom föregående Trainz-versioner.
Ljög lite för dig här.
Hade 44088 installerat och compatibility mode läget finns med här.
Det är först i nästa steg, som man blir av med compatibility mode läget.

Men det finns lite annat strul med 44088, som du kan läsa om i länken nedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...d=1#post242036
Gammal 2011-07-26, 09:41   #13
Egonrow
Medlem

Standard

Tack och bock för informationen!!

Men nu plötsligt har jag ett annat problem, jag vart inte säker på om jag skulle starta en ny tråd så jag fortsätter här istället :P

När det gäller upplösningen, går den att ändra i TS-10? Jag kör f.n. med 1280x1024 i "Skrivbordsläge" så att säg där hemma (om jag inte minns helt fel, sitter på jobbet nämligen ^^).
Det är bara det att när jag har starta upp Trainz, och ger mig in i ex. Surveyor efter dryga 10-15 minuter så blinkar skärmen till, typ som när man byter upplösning, och vips så har
mitt "fullscreen"-läge blivit bra mycket mindre och fått en svart "ram".

Se nedan följande mästerverk publiserat i de eminenta programmet "Paint"!

Hoppas detta duger som förklaring hehe!

ps! Jag har försökt dra ner storleken på bilden lite men för att göra en lång historia kort så har Trainz en liten ruta till övers längst upp i vänstra hörnet när det händer och
sedan resterande område på skärmen (dvs. nederkant och höger sida) är becksvart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Problem.JPG (52.6 KB, 55 visningar)
Gammal 2011-07-26, 10:12   #14
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Hej

Du kan ändra upplösningen på trainz. Gå in i Options på start menyn. Sen Display Settings.

Där kan du ändra på upplösningen.

Sen ditt andra problem. Med att den ändrar till en annan skärmstorlek. Har kryssat för Fullscreen. (vid det röda strecket). Om du har det, så vet jag inte vad som är felet i det fallet
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (49.3 KB, 53 visningar)
Gammal 2011-07-26, 19:38   #15
Egonrow
Medlem

Standard

tack för hjälpen!!
Jag trodde att jag hade kollat igenom hela "options" men blind som man e så missade ju man givetvis detta hehe

Kan problemet med att spelet ändrar skärmupplösning ha med att göra om man använder "OpenGL" eller "DirectX" tro?
Jag ska prova lite olika variationer och återkommer när jag klurat ut va detta handlar om!!

Tack för all support jag fått hittintills!! Det är guld värt för en amatör inom datavärlden hehe!!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.