Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-08, 14:15   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ursäkta en gamling, men det går väl att handplocka bort boards som inte behövs. Jag har bantat ned Säröbanan på det viset. Min princip var att allt som låg mer än ett board från linjen togs bort. Då försvann betydligt fler boards än som finns kvar. Att göra det med Bensland är ju ett stort jobb men det går väl att göra!?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 15:19   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ursäkta en gamling, men det går väl att handplocka bort boards som inte behövs. Jag har bantat ned Säröbanan på det viset. Min princip var att allt som låg mer än ett board från linjen togs bort. Då försvann betydligt fler boards än som finns kvar. Att göra det med Bensland är ju ett stort jobb men det går väl att göra!?
Jag tror att han talar om en form av objekt som läggs ut under marken med en högupplöst kartbild i TGA format. Vi har t.ex. fullt av sådana under DONJ - det är cirka 300mb i kartor som ligger under marken.... Dessa måste vi ta bort innan vi släpper linjen, för att de tar en massa plats samt ägs utav Google då det är deras karta....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 15:24   #3
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

karta.jpg
Ett exempel från DONJ på våra kartor som ligger under - det är alltså objekt med påmappade kartor - i vårt exempel från Google maps. Här ser man t.ex. DONJ passera dagens E4a, då kartorna alltså är från nutid...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 18:49   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ett baseboard är 27,54 kB stor (enligt Content Managern). Då är det bara en grå yta.

Jag använder HOG och DEM-kartor enligt den manual som jag och Nils Blid har skapat. Några kartbilder från Google har jag inte. Bara HOG-färgerna.

En landskapskarta växer, som ni kanske vet, beroende på hur många baseboards man vill ha med i kartbilden. Man kan begränsa det med filtret i HOG. Antag att jag ställer det på 4 (av max 8) och skalar bort baseboards som jag inte vill ha.

Filen växer ändå från 27 kB till exempelvis 19,4 MB. Det är i det här exemplet 164 baseboards. Då är det alltså 164 baseboards som bara innehåller HOG-färger och inga objekt. Lägger man sedan till en massa spår och objekt med mera så växer filen ytterligare, naturligtvis.

I slutänden blir det en väldigt stor fil, särskilt med tanke på att jag har flera tusen baseboards i rutten. Den växer och växer beroende på allt annat jag också lägger på: ny räls, objekt, vägar, texturer och så vidare.

Jag måste behärska mig och skala bort alla ovidkommande baseboards för att hålla den totala filen nere under 800 MB, särskilt när allt nytt tillkommit med vägar, hus, signaler och så vidare.

Hur som helst. Jag har totalt 455,5 km räls lagd ut i alla väderstreck från Benstad. Nu har jag startat det STORA finliret att klä in alltsammans i dess natursköna prakt med ängar och skogar och allsköns kosmetika. Vi får se när jag blir klar.
Hälsningar

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-08 klockan 18:50.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 19:37   #5
lan
Veteran

Standard

Mr. President ! Får jag föreslå en omfattande "utrensning" ! De boards jag blåmarkerat kring Staveby tror jag man kan ta bort utan att förlora något väsentligt. Samma är det väl runt linjen i övrigt ? Ett stort jobb, men det är väl bara förunnat stora Presidenter att utföra ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Staveby.jpg (76.6 KB, 184 visningar)

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 21:41   #6
benkegbg
Medlem

Standard

Tack LAn för tipset.

Det är precis vad jag försöker göra. Problemet är kanske att jag är lite överambitiös och gärna vill behålla det mesta.
Speciellt till vänster om Övre Fryken, som den långa sjön heter i verkligheten. Annars blir det liksom "hål" i horisonten och insjön blir till ett hav istället. Jag råkade radera ett baseboard av misstag och fick resultatet på bilden. Det är det jag försöker undvika. Men annars tar jag nog bort det mesta enligt ditt förslag.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bit borta.jpg (69.6 KB, 176 visningar)
Gammal 2011-07-09, 09:59   #7
lan
Veteran

Standard

Det ser alltid fel ut från luften. Jag har börjat röra mig max 10 meter över marken när jag kollar. Det är ju ingen flygsimulator vi jobbar med!?

LAn
Gammal 2011-07-10, 18:47   #8
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Har du prövar på att ta bort rälsbitarna med Object Spline?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 21:18   #9
benkegbg
Medlem

Standard

Hej Nisse!

Object, object spline, track spline, track object, object, session-layer, route-layer .... alla upptäckliga varianter. Rälsen ligger fastspikad och går inte att radera, flytta eller ändra. Har tröttnat och lagt min räls ovanpå.

Stöter jag på flera motgångar också i 2010-an så lägger jag ner projektet och tar upp ett annat. Nämligen försöka lära mig spela keyboard. Trainz får vila till pensioneringen?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mystery3.jpg (102.0 KB, 119 visningar)
Gammal 2011-07-10, 22:08   #10
lan
Veteran

Wink Ja men, vad nu då ?

Presidenten i Bensland kan väl inte bara lägga av och börja spela keybord? Hur skulle det bli om alla presidenter slutade bestämma och började spela munspel i stället??? Att ta bort några vilsekommna rälsbitar kan väl inte vara ett stort problem för en president ;-)

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.