Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-03, 16:49   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Trevligt med nya 3D-byggare, lycka till!

Spontan reflexion, försök att redan från början tänka polygonsnålt. I din modell ser det ut som att du har ett antal polygoner i y-axeln och det blir inte bra på en slipers. En slipers som förekommer kanske 1000-tals i en scen måste vara så polygonoptimerad som det någonsin går, en polygon extra innebär med en gång 1000 polygoner att hantera i en scen.

När det är objekt eller delobjekt, så försöker jag redan i konstruktionen tänka på att få snålt med polygoner. Jag är ingen anhängare av "polygonstädning" i en senare fas, jag tror det är effektivare att göra det från början.

För objekt som "ligger på marken", dra gärna ner objektdelarna en bit under marken så att man är säker på at inte få luft mellan mark och objekt. kanske inte så stor risk med en slipers, men husgrunder är alltid bra att dra ner nån meter eller två så man har grund hela vägen ner även om marken är ojämn.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009