Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-22, 13:07   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Mera sånt som svenska skogar!

Hej

En ide jag har funderat över sedan jag fick korn på Hans Ekvall, aka Truckens "Svenska Skogar"
(Se länken: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...svenska+skogar )

Jag tycker Hans ide är superbra och hans utförande dito. Jag tycker också att han inte har fått den kred för detta arbete som han riktigt förtjänar.

Jag använder i alla fall Svenska Skogar till alla mina banor. (inte så många iofs, jag bygger ju mest hus och vagnar nu).

Detta av två orsaker:
För det första kan jag aldrig räkna med att veta hur skog ser ut bättre än Hans.

För det andra så är det ju så att om man bygger en lång bansträckning, DONJ tex. är ju ca 8 mil (Och Ja, Spyfrog och jag sammarbetar lite om DONJ projketet) så

behöver man ju verktyg för att bygga upp ett snyggt och realistiskt landskap med ett visst mått av fart.

Att sitta och bygga upp och superdetaljera varje basebord för hand tar helt enket för lång tid för att vara särskilt realistiskt. Och övergivna grandiosa projket med i

huvudsak DEM karta och spår och bangårdar misstänker jag att det finns på mångas hårddiskar.

Jag gör då så här.

Jag har skapat/(importerat andras) alla basebords från DEM kartor till min bana. Se bilden från Luleå som exempel.

Sedan mergar jag med Svenska skogar och kör copy /paste på hela dess yta (ej höjd förstås) till några strategiska platser på den blivande banan.
Därefter raderar jag den ursprunliga baseborden för Svenska Skogar.

Vad jag nu har är ett antal "skogsbibliotek" längs banan som jag kan kopiera och klistra in ifrån när jag bygger upp den grova strukturen på naturen runt banan.

Mitt superdelaljerande när det gäller skogen blir då reducerat till att arbeta med de skogsbryn som vetter mot spåret. Allt går mycket snabbare och kvaliteten på

skogen blir ändå jättebra.

Nu till min ide´:

Vad jag tycker vi skulle behöva är fler sådan baseboards som svenska skogar.
Svenska fält, Svenska ängar, Svenska Banvallar (särskilt den), Smålänska landskap, etc etc.

En fördel är ju att eftersom vi inte bygger gräs och träd i någon särskild utsträckning utan hämtar sådan från Download station så kommer det content som behövs

när man första gången imoprterar en såda baseboard att hämtas därifrån och det blir inget sökande efter KUD:er som fattas.

Fanns detta så skulle jag använda dessa på samam sätt som jag gör med Svenska Skogar.

Mera relalistiskt är kanske att de som så önskar lanserar "mina bästa fält, ängar, banvallar och landskap" på ett baseboard som görs tillgänlig.

Vore jag duktig på det så skulle jag göra så (men jag håller mig till att dela med mig av det jag är någorlunda OK på, som hus och så småningon rullande materiel).

Med det finns ju många som är rent otroliga på landskap som "Screenshot Tråd TRS ... " visar.

Kanske....... några av er fantomer skulle vilja visa några av era trick på det föreslagna viset?


PS Hans, du nämde nång gång en ide om "Svenska Lövskogar" har jag för mig. eller kommer någon från Sydsvensk Skogsvetenskap att få göra den? (det var ett internt SLU skämt)


MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skogar.jpg (205.9 KB, 175 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:23   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag har problem med "Svenska skogar", björnl. Idén är jättebra och det ser bra ut efter Truckens jobb.

Men för det första så finns det en massa dependencys som inte är på det här forumet eller DLS, vilket jag ser som ett problem eftersom det innebär att stackare som vill ladda ner banor man byggt med det måste leta på andra sidor också. Själv är jag nästan allergisk emot dependencys problem - jag undrar t.ex. hur det skulle vara att installera ekankals bana som tycks ha objekt från alla Trainz sidor i världen på sig....

Det bästa vore om man kunde göra om Svenska skogar så det bara bygger på DLS saker och inbyggda objekt.

Den största invändningen jag har är dock att nästan alla träd mm som är inblandade är av typen "två korslagda plan". Nu tycks just dessa träd gudskelov funka i Trainz native mode men såvitt jag begripit det så är den nya standarden för träd lite annorlunda.

Jag undrar därför om man kan uppdatera det hela lite? Kan man få ihop det med träd från DLS och kanske inbyggda träd?
Hur är det t.ex. i Trainz 12 som skall ha flera träd - hur ser det ut? Jag har inte riktigt kollat upp dem ännu.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:30   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Efter att ha testat runt lite mera så är tycker jag att vissa träd som är med tyvärr inte tycks funka riktigt i native mode.

Det ser jag som ett problem pga native mode är det som gäller från och med Trainz 12, oavsett vad vi tycker om det. Jag vet att t.ex. ekankan mfl tycker att native mode inte är bra men problemet är att nya användare kommer att komma in i Trainz via Trainz 12 från och med nu och då finns inte något annat än native mode så att bygga något idag utan att köra native mode säkrat är inte vettigt som jag ser det.

Kan vi möjligen skramla till Trainz 12 åt Trucken och hoppas på en native mode version av hans fina idé?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:44   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Fel av mig...

Senast redigerad av spyfrog den 2011-04-23 klockan 00:45.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 00:53   #5
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Ja detta med skogar är något som jag inte riktigt har lyckats så bra med Alla tips / "guides" på hur man bygger / planterar en realistisk skog i trainz uppskattas starkt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 13:59   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog och alla övriga

Detta med native mode är ju något att fundera på. Själv kör jag alltid i compatibatilliyt mode.

Som jag ser det är ju Traiz främsta + att det är en "comunity effort" med massor av material som är skapat av comunitys runt om i världen över ett antal år.

Om man enbart kör i native mode så riskerar man ju att avskärma sig från Trainz främsta fördel (och då kunde man ju lika gärna köra Railssim).

De potentiella nya användarna av Trainz som kommer till (sån som jag var för typ 3 månader sen:-) får väl helt enkelt välja hur de vill ställa in sin kopia av Traiz.

Detta måste de ju ändå lära sig att göra för såpass koplicerad är ju Trainz att man måste göra dessa överväganden.

Mao. native mode och bästa uteseende på det man kan köra direkt ur boxen eller compatibatilliyt mode och lite sämre utseende på det senaste men tillgång till mycket mer av de comunity skapade materialet.

Själv lutar jag ju åt compatibatilliyt mode vilket säkert har framgått av min post.

Spyfrog och jag måste bestämma oss för hur vi gör med DONJ, för det jobbar vi ju tillsamans på.

eller rättare sagt det är Spyfrog som bestämmner för det var han som startade DONJ projketet och jag bara liftar med.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 23:10   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Alltså, som jag ser det så är ju problemet att compability mode är slut i och med Trainz 2010. Det finns inget sådant i Trainz 12.
Det ser också ut som att nästa patch till Trainz 2010 tar bort compability mode - installerar du test patchen för multiplayer så försvinner compability mode.

Så frågan man måste ställa sig om man skall ha compability mode är alltså om man bara skall bygga för folk som har tidigare versioner än Trainz 12 eller om man skall bygga för Trainz 2009 - 12. Fast då Trainz 2009 inte stödjer speedtrees så är väl egentligen valen mellan att bygga enbart för 2010 och 12 eller för övriga?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009