Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 18:41   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Ska dom ha ERTMS i Citybanan?? Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att ha det på de banor i Sverige som hittills har fått det. Botniabanan ligger långt uppe i norr och kommer väl knappast att få någon internationell trafik.

Citytunneln: Ska ändå bara användas av pendeltåg så internationell trafik lär det väl inte bli där heller.

Varför inte bara använda ATC, det fungerar väl som det ska??
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 20:37   #2
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ska dom ha ERTMS i Citybanan?? Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att ha det på de banor i Sverige som hittills har fått det. Botniabanan ligger långt uppe i norr och kommer väl knappast att få någon internationell trafik.

Citytunneln: Ska ändå bara användas av pendeltåg så internationell trafik lär det väl inte bli där heller.

Varför inte bara använda ATC, det fungerar väl som det ska??
ATC är analogt och därmed omodernt i dagens digitala samhälle. Dessutom har det sina begränsningar, tillexempel när det gäller toppfart och kapacitet men även effektivitet.

ERMTS som är helt digitaliserat, datorbaserat system är säkert inte lika driftsäkert men oandra sidan kommer man förhoppningvis bukt med problemen med tiden. Fördelarna är desto flera Går att styra tågtrafiken betydligt enklare, tillåter höga hastigheter, högre än idag. Betydligt mer flexibelt och effektivt med betydligt bättre kapacitet. Dessutom billigare att installera på tex lågtrafikerade banor än att installera ATC. Exempel är Västerdalbanan. Men som sagt, inkörsproblemen är många och omfattande. Så ATC lär hänga med paralellt ett bra tag framöver...

ERMTS är dessutom EU standard så alla nybyggen måste utrustas med detta.

Senast redigerad av Eric B den 2011-04-18 klockan 20:38.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 00:29   #3
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Ja farväl X1

R.I.P X11968-2011

Nu kanske denna tråd gäller igen
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 16:44   #4
X10rules
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Haninge
Inlägg: 37
Standard

X1 3019 och 3081 ska imorgon åka upp till Gävle, där en av de ska utses som museivagn.

Om ni vill veta tider för att fotografera tåget, se här.
__________________
Jag är tacksam för både konstruktiv (inkl. fototeknisk) och positiv kritik. Besök gärna min Hemsida för fler bilder.
X10rules besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 21:05   #5
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X10rules Visa inlägg
X1 3019 och 3081 ska imorgon åka upp till Gävle, där en av de ska utses som museivagn.

Om ni vill veta tider för att fotografera tåget, se här.
Tack för den informationen. Nu fick äntligen en tågmupp lungn och frid
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009