![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
På min vagnfront har det inte hänt så mycket. Jag gjorde om den här staget som gick emellan hjulen pga det var lite snett... vädret har ju varit bra i helgen så det har inte blivit så mycket gjort framför datorn. Är det någon som ser förändringarna måntro? ![]() bild4.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ritning på smalspår (och normalspårig) buffert.
Smalspårsbanor hade en mängd olika koppeltyper, men den som användes på DONJ verkar vara hästskobuffert med ögla, den som syns på sidan 6. Väldigt simpelt, en ögla och en sprint i varje buffert. Samma typ som användes(används) på Gotland. http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-03.pdf
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Tack Korvtiger, precis vad jag behöver i exakt rätt tid - super! MVH / BL PS, men är det någon som vet varför hästskobufferterna till att börja med var vända neråt med efter ca 1900 äre vända uppåt. Det var väl knappast för atrt fånga turen bättre? Senast redigerad av bjornl den 2011-04-11 klockan 21:58. Anledning: en ide till |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tack för informationen, Korvtiger. Jag ser att jag glömt öglan i mitt koppel men jag begriper forfarande inte riktigt hur de hakar i varandra.
Liksom björnl undrar jag också varför de är åt olika håll på olika tider.... Här är dagens status på vagnen - den största förändringen är att jag insåg att det nog inte var profil på båda sidorna av långbalkarna utan enbart en sida, dvs de såg ut som här ungefär: [ Så nu kör jag på det - det är lite vettigare för då begriper jag bättre hur man lyckades nita fast vissa saker.... bild5.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
De fungerar genom att man kör ihop kopplen först så att de berör varandra (de var fjädrande som kan ses på ritningarna, vissa koppel gick även att justera i längdled om så fordrades) sedan tar man ett av kopplens öglor som antingen hängde i sprinten i kopplet eller på buffertbalken (se bild: http://www.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_13b.jpg , det hänger både ett i kopplet och ett på buffertbalken) Sedan dras det upp i det andra kopplet, sprinten i den dras ur i sidled, öglan på rätt plats och så låser man fast den med sprinten och så är fordonen ihopkopplade. Men så måste man ju koppla säkerhetskopplet (kedjan under kopplet) och/eller tryckluftsledningen.
Anledningen till ett byte mellan nedåtvänd och uppåtvänd skulle kunna vara (om den uppvända bufferten är av så kallad en/två-kammarbuffert) att de är självkopplande, =lite mindre risker vid ihopkoppling, samt att de kan ha varit säkrare, jag tycker inte att de där öglorna ser särskilt slitstarka ut om bu jämför med de lite mera robusta kasthakarna i hos kammarbuffertarna. Om man bytte till uppåtvända med öglor, med andra ord, vände hästskon uppochned så antar jag att anledningen är så enkel som att man slipper att krypa under kopplingen för att se var sprint och ögla är någonstans.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Idag har det, trots att jag var borta på ett kalas och firade syrran, hänt en del.
Kopplet har tagits in, begåvats med den berömda öglan för koppling och sen faktiskt upptäckts inte helt i passform... lustigt nog är det för kort enligt ritningen fast det stämmer perfekt enligt ånglokets ritning! Kompromisser, kompromisser. Dessutom sticker plattan för fästet nedanför frontplåten - mera kompromisser..... bild6.jpg Som ni ser har vagnen också fått lastbalkarna påsatta. De är något förenklade för att spara på datorn. Stolparna är heller inte runda utan femkantiga - vi får leva med det.... På Korvtigers uppmaning har jag också förenklat hjulen. Men nu tycker jag att de ser lite skumma ut - för stort tomrum mellan själva skivan och ytterkanten tycker jag. Kanske jag måste göra skivan tjockare? Fortsatta försök får visa vart vi hamnar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Ser mycket bra ut!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Men måste nog hålla med dej om hjulet, ser nästan ut som en "bre'fälg" till en bil ![]() ![]()
![]() |