Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 23:09   #1
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Spyfrog

Nu var jag dum, jag var uppe och fotade lite i Jädraås idag och missade at ta bilder på de modernaste hjullagren. Jag är ganska säker på att jag såg en vagn motsvarande din stånde där.

Det ser bra ut!

MVH / BjörnL
Tack så mkt Björnl.
Jaså, du var där uppe? Jag har själv planer på att åka dit men jag trodde att det skulle vara mkt snö kvar där uppe vilket hindrar en del. Jag måste dock upp innan träden slår ut...

Skall bland annat fota i Jädraås, Tallås samt Itranite....
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 23:12   #2
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej spyfrog

Jodå det var snö där och jag fick i skorna ordentligt.

Man jag måste ju få bilder på koppel och bromsanordnaingar för att kunna bygga vidare, så vad gör man inte.

PS hur går det med vagnen?

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 23:48   #3
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej spyfrog

Jodå det var snö där och jag fick i skorna ordentligt.

Man jag måste ju få bilder på koppel och bromsanordnaingar för att kunna bygga vidare, så vad gör man inte.

PS hur går det med vagnen?

MVH / BjörnL
Om du har en bra koppelbild så vore det jättebra om du la upp den här någonstans - jag har nämligen lite funderingar kring hur man satte ihop kopplen - vad höll liksom ihop dem? Det framgår dåligt på ritningarna... och mina bilder är inte från rätt håll.

På min vagnfront har det inte hänt så mycket. Jag gjorde om den här staget som gick emellan hjulen pga det var lite snett... vädret har ju varit bra i helgen så det har inte blivit så mycket gjort framför datorn. Är det någon som ser förändringarna måntro?
bild4.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 16:34   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ritning på smalspår (och normalspårig) buffert.

Smalspårsbanor hade en mängd olika koppeltyper, men den som användes på DONJ verkar vara hästskobuffert med ögla, den som syns på sidan 6. Väldigt simpelt, en ögla och en sprint i varje buffert. Samma typ som användes(används) på Gotland.

http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-03.pdf
Gammal 2011-04-11, 21:56   #5
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Smile Tack!

Hej

Tack Korvtiger, precis vad jag behöver i exakt rätt tid - super!

MVH / BL

PS, men är det någon som vet varför hästskobufferterna till att börja med var vända neråt med efter ca 1900 äre vända uppåt.

Det var väl knappast för atrt fånga turen bättre?

Senast redigerad av bjornl den 2011-04-11 klockan 21:58. Anledning: en ide till
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 23:12   #6
spyfrog
Medlem

Standard

Tack för informationen, Korvtiger. Jag ser att jag glömt öglan i mitt koppel men jag begriper forfarande inte riktigt hur de hakar i varandra.
Liksom björnl undrar jag också varför de är åt olika håll på olika tider....

Här är dagens status på vagnen - den största förändringen är att jag insåg att det nog inte var profil på båda sidorna av långbalkarna utan enbart en sida, dvs de såg ut som här ungefär: [
Så nu kör jag på det - det är lite vettigare för då begriper jag bättre hur man lyckades nita fast vissa saker....

bild5.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 17:41   #7
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

De fungerar genom att man kör ihop kopplen först så att de berör varandra (de var fjädrande som kan ses på ritningarna, vissa koppel gick även att justera i längdled om så fordrades) sedan tar man ett av kopplens öglor som antingen hängde i sprinten i kopplet eller på buffertbalken (se bild: http://www.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_13b.jpg , det hänger både ett i kopplet och ett på buffertbalken) Sedan dras det upp i det andra kopplet, sprinten i den dras ur i sidled, öglan på rätt plats och så låser man fast den med sprinten och så är fordonen ihopkopplade. Men så måste man ju koppla säkerhetskopplet (kedjan under kopplet) och/eller tryckluftsledningen.

Anledningen till ett byte mellan nedåtvänd och uppåtvänd skulle kunna vara (om den uppvända bufferten är av så kallad en/två-kammarbuffert) att de är självkopplande, =lite mindre risker vid ihopkoppling, samt att de kan ha varit säkrare, jag tycker inte att de där öglorna ser särskilt slitstarka ut om bu jämför med de lite mera robusta kasthakarna i hos kammarbuffertarna. Om man bytte till uppåtvända med öglor, med andra ord, vände hästskon uppochned så antar jag att anledningen är så enkel som att man slipper att krypa under kopplingen för att se var sprint och ögla är någonstans.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47.