![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Efter typ E kommer E2, som är en utbyggnad av typ E. Man flyttade fram pannan
en aning och förlängde ramverket med 1 meter. Sedan monterades ett löphjul framtill för att förbättra gångegenskaperna. Sist men inte minst så höjdes hastigheten till 70 km/t. Från bilderna kan ni se att i stort sett så återstår textureringen..... Ja, jag vet, men rök problematiken kommer senare....... ![]() E2 951 som jag bygger gick bl.a på Lövsta banan under 50-talet (Spånga-Hässelby-Lövsta sopstation) med sopvagnar från Tomteboda. Tåget kallades silverpilen på grund av vagnarnas färg. Undrar om det finns nån ritning på dessa vagnar? FRÅGA: KAN MAN DEFINIERA UPP LOKETS HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHET I CONFIG FILEN E.D? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Det är bar att böja sig i beundran, vovven!
![]() Får man fråga vilket verktyg du använder - är det Gmax eller Blender? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det här gillar jag och säkert Leoj också.
Kanske till och med Janne, från gamla STW-gänget blir sugen på Trainz igen. Då vi har våra rötter i Hässelby. Fick dock själv, aldrig se soptåget (Silverpilen) med E2-loket, bara när hon drogs utav en T21:a eller T23:a. Osäker på vad, då man bara var en 8-9 år när sista tåget gick. Undra om det är ditt lok, som är dragare i länken nedan. http://www.birger-jarl.net/AAAsoptag%20lovsta.jpg Har några ritningar på sopvagnar, men jag har ett svagt minne av, att det är fel sopvagnar mot dom som gick på Lövsta.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Nänu blommar det i rabatten..
kanske dags att böra bygga hässelby? :P
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
undersökning på Internet. Paul Hobbs har tagit fram ett flertal alldeles utmärkta dokument för att komma igång med Gmax. Blender kände jag inte till. Kanske synd. Vad vet jag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ritningarna och bilderna du sände mig visar SLJ (Spånga-Lövsta) sopvagnar, alltifrån de äldsta modellerna fram till de "modernaste"......... Loket på bilden är E2 1331 i Hässelby Villastad och enligt mina uppgifter taget 1969(?). Själv har jag bott i denna stadsdel men inte känner jag igen mig. I och för sig många år senare. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Om man vill sätta lokets eller vagnens högsta tillåtna hastighet i config filen så finns följande:
extensions { max_permitted_speed-60850 "##kph" } Observera dock att detta bara gäller fö AIDriver! Finns en annan möjlighet också NÄR MAN KÖR SJÄLV. Är i kontakt med Aurans forum just nu. Kanske skulle lägga in detta i en ny tråd????? Vad gäller E2 loket så är textureringen så gott som "klar" Fattas gör vissa dela av ramverket,gångborden + delar framtill på loket. Observera att tendern på bilderna är L tender 907. E2 951ans tender kommer "snart" att målas upp....... 3 bilder bifogas. Röken från skorsten har "inaktiverats". Tråkiga saker avvaktar man som bekant med till slutet...... Senast redigerad av vovven47 den 2011-03-28 klockan 04:00. Anledning: ta bort mening |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Snart dax för betatest.
Som ni ser på bilderna så har jag rättat till röken från skorstenen liksom minskat på rökmängden från cylindrarna. Om nån är intresserad att testa loket så kontakta mig, så kommer jag att inom nåra dagar skicka CDP filerna till er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Kan du lägga utt den på download? Den är jeette fint lok. Gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Du tjatar ju i snart varenda tråd, fast folk ber dej att sluta. Saker å ting laddas upp när dom är KLAR, och absolut INTE när DU vill. Lägger du inte ner dom här dummheterna, så.... ![]() Ursäkta trådkapningen Janne, men man måste tydligen bli för*annad innan vissa begriper någonting.
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Till gp3119: Jag vill inte lägga mig i tråden, men måste säga att det tar mycket arbete som du inte förstår. Tågen måste fungera riktigt, annars kraschar spelet. Så ta lite tålamod! Jag själv har hållit på med rutten i 8 år och ingen har frågat mig om när jag ska releasa ut. Tack och lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Parallell arbete med E2 och E lok, så att nu befinner de sig i samma status läge.
Närmar mig "slutet", men ALLTID upptäcker man en ny liten grej, som bör förbättras...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Ja, så var det snart dags att releasa E2 951 ver 2......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
E2 releasen lär dröja en tid, eftersom jag tillsammans med Nils Blid försöker få till lite mer realistiska egenskaper då det gäller prestandan:
STH är ju satt till 70 km/t, vilket vi lyckats med Dragkraften är dock FÖR STOR ännu. Intressant är ju att kolla andra dragfordon avseende ovan och då kan man ibland se exempel på fordon, som drar iväg med en hisnande hastighet mot vad de i verkligheten kunde prestera. Samma sak med dragförmågan...... |
![]() |
![]() |