Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-21, 20:59   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Bufferterna kan mycket riktigt fjädra ut men oftast ser man dom i det läge du har gjort.
Vet inte riktigt när det är aktuellt de ska vara i yttre läget?
Vitsen med dom är om rälsbussen kommer i kontakt med ett vanligt bufferförsett fordon ska man slippa skador, fast då gäller det att det inte är några högre hastigheter.

Slutljusen ser jag har avhandlats av flera, kommer jag ihåg rätt så är det som sagt bara lyktan sist i tåget som ska vara tänd och jag tror detta även var förreglat med körkontrollerna.

Tycker det ser ut som att kylluftsintaget till motorn saknas?
Det sitter mitt på långsidan på ena sidan rälsbussen i överkant av det orange fältet.
Andra sidan är utan luftintag så det är därför det varierar på bilder om det syns eller ej beroende på vilken sida man råkat fotografera.
Se t.ex. översta bilden här: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/y6

Svårt att avgöra från bilderna om ändarna har rätt rundning men jag tror och hoppas det.
Änden är ju inte riktigt cirkelrund utan lite utdragen.

Gör du en hytt kan det vara vits att göra B-änden istället, då stämmer den med släpvagnarna också.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 23:28   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

KMV,

Buffertarna fälldes väl ut om man skulle skjuta en buffertförsedd vagn framför tåget, kan inte se nån annan användning?

Luftintagen till motorn kan omöjligt sitta mitt på vagnen, motorn sitter ju på A-ändesboggin??? Är det inte nån slags annat luftintag som kom med Y7 ???

Har kollat gavelrundningen mot ritningen! Har ju använt enbart LokKalles mesh, men han är normalt en noggrann person! Gavlarna är väl ett uns för runda, men frågan är om det är värt mödan att göra om??? Vad tycker Du? (se bifogad bild med ritningen överlagrad på modellen)

Gör nya fyrkantiga coronor till slut-/positionsljusen!

Det kan gå att ordna så motorhuven bara visas när A-änden är vald (Skript = Svenolov!).

Tack för värdefulla synpunkter! Har tittat på dina byggen "Stålvagnar" och där finns en del att hämta när jag kommer till alla manöver- och släpvagnar men först skall själva arketypen YCo6 = YBo6 = Y6 bli klar, sen blir resten en ren "recycling"-affär!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rundning.jpg (61.5 KB, 189 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 01:06   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110322 Coronor behöver inte alltid vara runda!

Slutljusen på Y6 i ny skepnad. Det går utmärkt att göra coronor hur man vill! Med en "alpha-mask" i tga-filen kan man forma dom som man vill. Har just gjort fyrkantiga att passa i Y6 slutljuslampor (tyvärr kvarstår "röntgeneffekten" men det skyller vi på Auran, eller?):

Får jad reda på "blinkfrekvensen" i blink per sekund så kan vi snart avskriva detta problem som löst!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110321_0001.jpg (49.8 KB, 183 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 08:38   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Slutljusen på Y6 i ny skepnad. Det går utmärkt att göra coronor hur man vill! Med en "alpha-mask" i tga-filen kan man forma dom som man vill. Har just gjort fyrkantiga att passa i Y6 slutljuslampor (tyvärr kvarstår "röntgeneffekten" men det skyller vi på Auran, eller?):

Får jad reda på "blinkfrekvensen" i blink per sekund så kan vi snart avskriva detta problem som löst!
Är du/ni säker på att slutljusen verkligen blinkade?
Inte för att mitt minne är mycket att ha som referens , men jag har för mej att dom bara lyste rött/vitt.

Annars så ser farkosten förbaskat bra ut i vanlig ordning .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 09:58   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Är du/ni säker på att slutljusen verkligen blinkade?
Inte för att mitt minne är mycket att ha som referens , men jag har för mej att dom bara lyste rött/vitt.

Annars så ser farkosten förbaskat bra ut i vanlig ordning .
Nu har jag kommit till ett vägskäl!!! Fick just följande från LokKalle:

"Lamporna vid dörrarna var endast till för att tändas på mörka stationer. Ytterbelysning, Alltså. Vitt sken helt och hållet. Tror inte att det fanns något pos.ljus som visade var slutet på ekipaget var.

Där slog det mig att en av fyrkantig indikatorlampa på styrpulbeten indikerade om de var tända eller släkta.

Kalle"

Ni som är experter får "kivas" färdigt om detta!!! 3 olika alternativ, kan vi enas om ETT???

1. KMV: Blinkande rött bakåt och vitt framåt!

2. Ekan: Fast rött bakåt och vitt framåt!

3. Kalle: Inga slutljus men fast vitt som tändes på perongsidan vid stationuppehåll (går att samordna med passagerardörrarna -tror jag?)

Var Vänliga Välj!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 10:25   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Lennart.

Vet i katten, hur det var från början.

Men ta en koll, på bilderna som jag skickade.
I bildserien IMG_0446-0452, där åker hon iväg från dig och nog tycker jag, att det lyser rött konstant i serien eller så är det väldigt långt mellan blinkningarna.

Märkligt, att det ska vara så svårt.
Att hitta en Y6/7:a på nätet, taget på kvällen eller natten.
Fortsätter att leta.

EDIT: Ser ingen blink, här heller. http://www.youtube.com/watch?v=zHlmuIdmBLM
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-03-22 klockan 10:57.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 10:34   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Grabbar!

Tat lugnt.
Har tagit kontakt med SMOK svenska motorvagnsklubben i Falköping.
Hoppas de kan reda ut det hela. Meddelar här så fort jag fått svar.

Kalle
__________________
KAH

Senast redigerad av LokKalle den 2011-03-22 klockan 10:36.
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 12:52   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Bengan,
på filmen från DWJ syns ganska tydligt fast vitt framåt och fast rött bakåt.
Men det är möjligt att det har funnits andra varianter, blinkande kan ha införts senare då det uppmärksammas lättare än fast - vi får höra vad SMOK säger?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 14:34   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
1. KMV: Blinkande rött bakåt och vitt framåt!

2. Ekan: Fast rött bakåt och vitt framåt!

3. Kalle: Inga slutljus men fast vitt som tändes på perongsidan vid stationuppehåll (går att samordna med passagerardörrarna -tror jag?)

Var Vänliga Välj!!!
Ekan har väl rätt, både enligt vad jag minns av de YBox: or jag sett och enligt filmen som Bengan länkade till. Den enda anledningarna till blinkande i järnvägssammanhang vad jag kommer på är att spara på resurser (gaslampor på försignaler t.ex.) eller för att signalera något speciellt (försignaler, visar att kommande signal visar si och så.) Alla lyktor framåt på ett tåg, för att lysa upp, eller markera A-ände skall enligt SÄO vara av fast vitt eller gulaktigt sken.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 16:26   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110322 I väntans tider

I väntan på "att vi enade skall stå" i slutljusfrågan så "transplanterar" jag in "vitala "organ i Interiorn. Satt ut alla fästpunkter och satt in en "train_brake_lever" t.v. och en "reverser_lever", tutknappen hänger i luften och Svenolovs "radio_button" lyser konstant - när den slocknar är slutet nära! Inget spår på sista bilden p.g.a. att jag körde ut i leråkern en nanosekund efter jag tryckt på Prt Scr:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110322_0000.jpg (128.5 KB, 227 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110322_0001.jpg (128.5 KB, 225 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009