Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-22, 23:14   #91
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard 110122 kväll, STOR VARNING!!!!

Mitt "örnöga", Korvtiger har naturligtvis upptäckt vissa fel på malmvagnarna, bl.a. att de saknar broms (fel enginespec, mitt eget fel) och att det är fel last till MK-vagnen. Det är lite oroande om man laddar upp beta-vagnar och lok till hela gemenskapen och ingen märker sådant när vagnarna fortfarande är under beta-flagg!!!!

Jag slutar ladda upp beta-versioner på forumet från och med nu, eftersom ingen tycks bemöda sig om att testa dom. Detta innebär att ni får vänta betydligt längre men å andra sidan slipper ni kanske felaktiga versioner av lok och vagnar!

Jag har inte hört ett enda knysst från någon, utom av de inblande i projektet.

En något besviken och trött byggare som kanske snart ägnar sig åt något annat:

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 17:48   #92
lan
Veteran

Standard 110206 M2 1902 års modell.

Efter mitt senaste, något depressiva, inlägg har jag bättrat mig och börjat med M2 av 1902 års modell. Planen är att göra M2 av 1908 års modell sen, följt av Mas av 1950 års modell.
Min nyuppfunna "recycling"-metod böjar ge en viss glädje i byggandet igen!

"Vi får se om "gubben" orkar:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (76.5 KB, 262 visningar)

LAn
Gammal 2011-02-09, 20:57   #93
lan
Veteran

Standard 110209 M2 1902 och 1908 års modeller.

De sista 2 vagnarna i min serie om tidiga malmvagnar. M2 1902 med rak krage, som förmodligen ledde till massa "malm-spill", så 1908 vidgades överdelen på korgen i längdled. Lastkapaciteten ökade marginellt men man slapp väl släppa malmklumpar på spåret framför och bakom vagnen vid lastning????? Går till beta-test i morgon.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1902.jpg (44.8 KB, 232 visningar)
Filtyp: jpg 1908.jpg (46.0 KB, 233 visningar)

LAn
Gammal 2011-02-10, 19:33   #94
lan
Veteran

Standard 110210 kväll

I väntan på att mina betatestare skall vakna till så tog jag mig för att sätta malmbromsslangar på mina totalt 12 malmvagnar (alla utom Mas 1950). Dessutom gjort om dom "eländiga" säkerhetskättingarna. Mycket jobb(och tråkigt) att lägga in allt i 12 vagnar och 4 lok, men "trägen" vinner till slut!?

Detta med säkerhetskättingarna är intressant! På den "engelska" tiden hade nog(?) vagnarna och loken vakuumbroms och om ett koppel slets av så fanns det inget som bromsade vagnarna, så då var det nödvändigt med kättingar. När tryckluftsbroms infördes så bromsades väl(?) vagnarna automatiskt när slangarna slets av. Du får rätta mig om jag har fel, Korvtiger!

Några bilder som illustration:
Kättingkroken var så tung så den p.g.a. gravitationen höll den andra vagnens kättinglänk i ett säkert grepp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110210_0002.jpg (102.8 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110210_0003.jpg (81.1 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110210_0004.jpg (113.3 KB, 203 visningar)

LAn
Gammal 2011-02-11, 18:15   #95
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Helt korrekt som du säger om tryckluftsbromsen, Vid lossad broms med en tryckluftsbroms så håller ledningen ett tryck på 5kg/cm2 . Om ledningen går av, eller om den läcker för mycket så sjunker trycket och slår till bromsen. (Nödbromsning, med full kraft om en koppling går av)

Dock så stämmer inte det du säger om vakuumbromsen, där hade man en behållare på varje vagn där man vid lossning sänkte trycket i ledningen och i behållaren. Vid bromsning så ökades trycket i ledningen och vakuumtankens förbindelse med ledningen bröts och gick istället in till "fel" sida på bromscylindern, vilket gjorde att övertrycket på den andra sidan pressade bromsblocket mot hjulet. Detta betyder förstås att om ledningen går sönder så ökas trycket och bromsen slår till.

Kättingarna var nog snarare från tiden då man hade handbromsade tåg. (Om man nu ens hade det?) Ev som extra säkerhetsåtgärd då de tidiga bromssystemen kunde mattas ut. (Knorrs enkammarbroms t.ex.)

Senast redigerad av korvtiger den 2011-02-11 klockan 18:17.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:45   #96
lan
Veteran

Standard "Där satt den"!

Korvtiger,
dina djupa faktakunskaper är imponerande och är mig till stort stöd vid byggandet!
Bara så du vet!

LAn
Gammal 2011-02-11, 20:14   #97
lan
Veteran

Standard 110211 Kvällspasset

Idag har det skramlat ordentligt i vagnverkstad, lokverkstad och måleri. Nya hytter till malmloken har snickrats till och inspekteras just nu av "Bromstryckinspektionen, BTI = Korvtiger". Nya realistiska säkerhetskättingar tillverkats. Malmbromsslangarna har samordnats till egna "mesher" + en massa annat. tre bilder på resultatet innifrån Oc-hytten:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110211_0001.jpg (127.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110211_0000.jpg (126.8 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110211_0002.jpg (78.0 KB, 162 visningar)

LAn
Gammal 2011-03-12, 11:40   #98
lan
Veteran

Standard Sista vagnen i malmvagnsprojektet, smörjarvagnen.

Malmtågsprojektet börjar närma sig release och idag blev sista vagnen klar, det är en s.k. smörjarvagn som gick sist i malmtågen fram till 1940-talet och skrotades när rullager införts på alla malvagnar. Lastutrymmet innehöll smörjoljor, fett, oljekannor och fettsprutor. I ena änden finns ett uppvärmt, brädfodrat personalutrymme för smörjare och bromsare.

I sin helhet innehåller Malmtågsprojektet följande:

Malmlok:
Oa, Oc, Od och Of

Personlok:
Pa och Pb

Snöslunga:
A3 med hytt och en snö_dummy_vagn som föreställer igensnöat spår och skjuts framför slungan.

Malmvagnar:
M1 (maä) i 10 varianter
M2
Mas

Smörjarvagnen
Bifogade bilder
Filtyp: jpg F5s Klar.jpg (80.3 KB, 106 visningar)

LAn
Gammal 2011-03-15, 16:16   #99
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Snöslunga:
A3 med hytt och en snö_dummy_vagn som föreställer igensnöat spår och skjuts framför slungan.
Hur funkar det? Innebär det att det ser ut som att du alltid har en snödriva framför slungan medan det ännu några meter framför (dvs framför snödrivan/vagnen) är rent spår? Det hela låter intressant.

För övrigt vill jag gratulera till det här fina projektet. Verkligen fantastiskt. Snyggt och innehållsrikt. Önskar man hade din talang.

Senast redigerad av spyfrog den 2011-03-15 klockan 16:22.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 16:40   #100
korvtiger
Medlem

Standard

Precis så som du säger, man har "vagnar" av snö som man knuffar framför snöslungan. Dessvärre så blir ju de spåren som du inte kör på väldigt rena... Kanske skulle Lan kunna göra en splineversion av snödrivan?

EDIT: Min 1000 post på detta forum, ojoj...
Gammal 2011-03-15, 17:03   #101
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Precis så som du säger, man har "vagnar" av snö som man knuffar framför snöslungan. Dessvärre så blir ju de spåren som du inte kör på väldigt rena... Kanske skulle Lan kunna göra en splineversion av snödrivan?

Men hur skulle splinen snöröjas då? Man kan väl inte aktivt "kapa" en spline i Trainz?
Vi får nog hoppas på att de bygger in snö i själva Trainz simulatorn... haha.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 17:18   #102
lan
Veteran

Standard

Citat:

Grattis Korvtiger till "millenium-skiftet", du har beteckningen "Trainz-veteran" nu! Slungan ligger hos Svenolov nu för slutskriptning. Ett probelem är att när man kopplar till "snövagnarna" så slocknar strålkastaren på slungan men det löser säkert Svenolov!? Dessutom tror jag att Svenolov "blåser" liv i det ställbara utblåset! Problemet är att Svenolov är "signalfixerad" just nu, men var sak har sin tid!? Jag laddar upp två bilder på hur det kan de ut utifrån och innifrån A-3. Synd att man inte enkelt kan få snövallar vid sidan av spåret efteråt, men det går säkert att lösa med en finurligt formad terräng av snö. Jag har lagt ut spåret "Deep Snow 1t" under ekipaget.
Skickar även senaste version till dig Korvtiger som "jubileumspresent"! He,He som Ekan brukar säga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110315_0002.jpg (64.0 KB, 59 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110315_0003.jpg (95.8 KB, 59 visningar)

LAn
Gammal 2011-03-15, 17:39   #103
korvtiger
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Men hur skulle splinen snöröjas då? Man kan väl inte aktivt "kapa" en spline i Trainz?
Vi får nog hoppas på att de bygger in snö i själva Trainz simulatorn... haha.
Jag menade inte att själva splinen skall snöröjas, utan den skall vara bredvid spåret och kanske på stickspåren så att det ser ut som om de inte blivit röjda ännu. Det blir ju lite konstigt att ha en meter snö på spåret och knappt någon snö alls vid sidan av.
Gammal 2011-03-15, 18:49   #104
lan
Veteran

Standard

Citat:
Jag menade inte att själva splinen skall snöröjas, utan den skall vara bredvid spåret och kanske på stickspåren så att det ser ut som om de inte blivit röjda ännu. Det blir ju lite konstigt att ha en meter snö på spåret och knappt någon snö alls vid sidan av.
Nya idéer om detta i mejl till dig! Svenolov har ett nytänkande om sånt här som du och jag saknar - nämligen "skript-tänkande! Vi får se vart det bär hän!

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.