Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-12, 20:51   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Jag behöver hjälp med genomskinliga fönster

Hej

Nu håller jag på med det tredje och sista göteborgska gatuköket. Det skall ha genomskinliga fönster, men jag får inte till det (se bilden).

Jag följer en tut från Ians traniz, http://www.ianztrainz.com.au/tutorial1.htm
och jag trodde att det gick bra.

Fönstren är sin egen mesh, det finns en separat tga bild med fönsterfärgen och en bmp för opacity maps .

I Gmax ser det ut som jag får till det bra (50% opacity i detta fall) men när jag exporterar till Trainz syns inga fönster alls.

Är det någon som har en ide om vad jag gör för fel tro?

MVH / Björnl
Bifogade bilder
Filtyp: jpg test.jpg (175.3 KB, 90 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 07:56   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

då fönsterna är en egen mesh så föreslår jag att du använder genomskinlighet på diffuse-lagret istället och struntar helt i alpha-map. Alphor har nämligen en tendens att generera alla möjliga sorteringsfel i Trainz. Detta gör du genom att ändra på värdet som normalt står på 100 i materialeditorn bredvid diffuse, där du ställer in vilken textur du vill ha.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 08:55   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Tack Korvtiger

Behver jag göra ett alfalager i tga filen då eller kan jag lömna den som den är.

MVH Björnl
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 16:13   #4
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Tack Korvtiger

Behver jag göra ett alfalager i tga filen då eller kan jag lömna den som den är.

MVH Björnl
Det behövs inte, låt den vara. Efter mycket testande och ilska lyckades jag komma underfund med hur man får till transparenta ytor i TS09-10.
Gör som korvtiger säger, reglera bara opacityreglaget till det värde du vill ha t.ex. 50% som du angav och strunta i alphan.

En grej att tänka på som inte står med i den tutorial du hänvisar till är att om man gör objekt för TS09 och uppåt,
så måste materialen ha vissa typer av namn t.ex. glas.m.onetex se mer på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...Material_Types
För att denna metod skall fungera måste man köra i nativemode TS09-10, annars blir visserligen rutan genomskinlig, men vissa föremål kommer inte att synas igenom.

/Berke

Senast redigerad av Berke den 2011-03-13 klockan 16:15.
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 16:42   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile Briljant - nu funkar det

Tack Berke och Korvtiger

Nu funkar det precis som det skall.

MVH / Björn L
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009