![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dessa vagnar byggdes på med en stålkrage på den engelska orginalvagnen (M1 UK[Utan Krage]) därav beteckningen MK[Med Krage]. Anledningen var att UK blev full redan vid 18 tons malmlast men vagnen kunde lasta 25 ton. Till vagnarna fanns även en lös träkrage som monterades på vid ved- kol- flis- och andra lättare laster. Detta gäller alla vagnar i M1-serien som alltså finns i två varianter utan och med Träkrage (T).
Texture-groupsen till samtliga SJ M1-vagnar finns här och måste installeras; http://www.mediafire.com/?2i9cahzwkeh8fqa
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
UK var den ursprungliga engelska vagnen byggd i Birmingham. Varianten XUK är ett misslyckat försök att förstora korgen med slägga, plåt och nit.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Några av de ursprungliga UK-vagnarna skickades till Malmvagnverksataden i Notviken och försågs med nytillverkad svensk korg (SK).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Innan SJ tog över Malmbanorna ägdes de på konsession av ett engelsk bolag: Sveriges Noriges Jernväg. Vagnarna var då blågrå och märkta med S.N.J i gult. Texturegroupen innehåller fina ommålningar av Ekan.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Sist i alla malmtåg gick en s.k. smörjarvagn som innehöll oljor, fett, kannor och sprutor samt ett brädfodrat uppvärmt personalutrymme för smörjare och bromasare. Malmvagnarna hade ju glidlager och måste smörjas flera gånger på sträckan Kiruna - Narvik. Dessa vagnar skrotades på 1940-talet då alla malmvagnar försetts med rullager.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 14:40. Anledning: Tillrättad version av vagnen 110313 14:35 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta var SJs första elektriska malmtågslok. Loket var ett s.k. dubbellok därav en A och en B-del. Loken hade en motor med jättelik rotor och en jättelik vevstake drev vevskivan och koppelstängerna.
Till serien av lok hör en hytt som finns här: http://www.mediafire.com/?wpx1ie19vr8rw17 Nödvändiga Assets finns här: http://www.mediafire.com/?csfmcu0ljbtv3xv Nu har ni så ni kan testa vad er dator går för genom att sätta ihop ett 32 vagnars malmtåg!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den ständigt stigande efterfrågan på svensk järnmalm innebar att nya vagntyper utvecklades med 35 tons lastförmåga och kraftigare boggier.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 13:56. Anledning: anm. från leoj att assets var felaktig 110313 13:52 |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
ellok, kalkvagn, laster, malmvagn |
|
|