Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-03, 19:01   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

TheSnuFFer, så kanske du kan svaren på följande frågor (andra får också svara)

Olika längder på plattformar/vad som kan tänkas stanna där (typ så borde ett pendeltåg ha ca 230m om man tänker logiskt)
Olika längd på mötesspår (malmbanan har 750m om jag inte missminner mig)
Hur mycket klarar ett lok dra innan man börjar multipelköra?

Med det du läser till så vore du värsta guldgruvan till sådanahär frågor

Hur spåren i Trainz uppför sig (bekräfta/dementera hur ni upplever det)
Du har skapat ett spår som har de fyra punkterna (splinepoints) , A, B, C samt D.
Om du flyttar på C (via move) så kommer spåret mellan BC och CD att röra sig. Även spåret mellan AB kommer att ändra vinkel i viss mån.
Flyttar du på D så kommer CD samt BC röra sig, AB förblir som spåret var lagt innan.
Detta gäller även vid stigningar, så det är exakt som i ovan. Dvs om du höjer punkten D så ändrar sig CD samt BC, AB förblir som det var innan.

Hur de objekt som fästs (snäpper fast) i spåren upp för sig (ex kontakledningsstoplar)
Dessa objekt använder sig av en referensteknik till rälsens splinepoints. Så om du flyttar, skapar en ny eller tar bort en punkt, så kommer du märka att objekten som är ansluta till spåret kommer börja hoppa omkring. Så provkör spåret utan signaler/kontaktledning för att vara helt säker på att du fått det som du vill ha.
Du kan flytta en punkt i höjdled utan förändring. (jag har aldrig märkt en förändring av deras position)

Tips på växelbygge/kurvor/stigningar
En annan metod som liknar den som ekan just presenterade, som i visas fall enl mig är bättre att använda sig av, om man refererar till det som jag sa ovan om hur rälsen uppför sig.
Denna metod går ut på att använda sig av STWs verktyg för spåravstånd för att skapa två splinepoints som är 4m ifrån varandra (de flesta spår kommer i längd om 4m, så texuren blir optimal). Vidare så blir det ett fast rakt spår (som vid användandet av straighten track vetkyget).

Så ta godtyckigt verktyg av dessa, sätt ut det, dra spåren om båda sidor (man kan flytta/rotera på verktyget om tex växeln blivit för liten kurvradie). Se till att du blir helt tillfredställd med det du vill uppnå. Har man dubbelspår kan man bortse från detta, men jag brukar ändå välja att ta bort spåravståndsverktyget och fylla igen hålet med spår och sen använda straighten track. Detta måste göras

Att göra detta innan/efter en stigning leder till en kort guide i stigning med kontaktlening efter använt markfyllandsverktyget.
Om man gör enl ovan, så underlättar det i denna guide med tanke på hur spåren rör sig i höjdled.
Trainz markfyllandsverktyg (som planar ut marken under spåren) är dumt konstruerat, då detta inte fyller upp till en exakt höjd längs spåret (som det skulle blivit om man la spåret på en plan yta), utan marken hamnar 0,2 m under spåret.
ex:
två punker ligger på 2m höjd, och du ska använda fyllningsverktyget mellan dessa. Då kommer marken under hamna på 1,8m höjd.
Detta gör att det blir mycket jobbigt att bygga kontaktledningar.

Så tipset är att man höjer upp spåren 0,2 m, använder verktyget, säker spåret till det ursprungliga.
För att uppnå bäst resultat med detta så bör man använda guiden ovan. Annars kan spåren innan/efter hoppa omkring lite och ev skapa problem.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 00:27   #2
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Hehe - Tack leoj! Jag ska se vad jag kan bidra med.

Jag kan direkt säga att det är enklare att svara på frågor, än att bara ösa ur kunskapsbanken. Det är ett mycket större område än vad man kanske kan tro och ska man gå på djupet så skulle alla som bygger banor i Trainz börja gråta över hur noga och realistiskt man kan bygga... Men det "enkla" och grundläggande ska vi helt klart ta upp.

Järnvägsfakta - Perronger
Citat:
Olika längder på plattformar/vad som kan tänkas stanna där (typ så borde ett pendeltåg ha ca 230m om man tänker logiskt)
• Enligt EU-norm så ska man sträva efter att alla nybyggda perronger ska vara minst 400m. Två perronghöjder är tillåtna – 550mm & 760mm (OBS! Mätt över RÖK)

• I Sverige finns det inte några nationella krav på perronglängder, utan de varierar beroende på trafikslag. Oftast så är lokaltågsperronger 125m eller 250m långa. Fjärrtågsperronger är normalt upp till 300m långa.

• Personer får vistas på perrongerna då tåg passerar upp till 200 km/h. (Dock inget trevligt och enligt EU-direktiv får man inte vistas på perrong när passerande tåg håller 250km/h eller mer…)

• Sverige försöker anpassa sig efter EU-normerna sakta men säkert, men vi ligger efter med förlängning av perrongerna. (Bara se på de båda Göteborgspendlarna till Kungsbacka resp. Alingsås, där förlängning av perrongerna fortfarande inte är klart fast det var mer än åtta år sedan man började prata om det första gången…)

• I Sverige förekommer tre perronghöjder: 350mm ö RÖK (Låg), 580mm ö RÖK (mellanhög) & 730mm ö RÖK (Hög). Normen säger dock 580mm eller 730mm


Järnvägsfakta - Mötesspår
Citat:
Olika längd på mötesspår (malmbanan har 750m om jag inte missminner mig)
• Den mest förekommande längden i Sverige av mötesspår är 650m. Finns däremot både kortare och längre (Normalt upp till 750m, men även något enstaka på 800m)

• På Malmbanan är målet att i stort sett alla malmtåg ska vara 750m långa. Men det finns inte tillräckligt många mötesstationer som är så långa. (På södra omloppet, Kiruna ner till Boden, är det endast var tredje mötesstation som är 750m. Det pågår dock utbyggnad av ett antal mötesstationer till 750m och en utredning om att förlänga ett antal mötesstationer till 985m!


Järnvägsfakta - Multade lok
Citat:
Hur mycket klarar ett lok dra innan man börjar multipelköra?
• Det beror ju helt och hållet på lokets motoreffekt och bromsverkan. Ibland multipelkopplar man lok enbart för att få mer vikt och därmed mer traction på kuperade banor, på hösten med risk för lövhalka eller pga tågets totalvikt. (Det är ju därför Iore medvetet har gjorts extra tunga och två multade lok väger 360 ton tillsammans, för att orka dra tåg på dryga 8000 ton.)

Men detta kan jag för lite om och ber någon annan korrigera/ fylla på…


//TheSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 00:38   #3
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Järnvägsfakta - Spåravstånd (Vid fler än ett spår)

• Spåravståndet varierar för olika hastigheter. I Sverige är det normala spåravståndet 4,5m (spårmitt till spårmitt). Det kan variera utmed ett dubbelspår och ex. på Södra Stambanan mellan Malmö-Lund är det ca 3,85m för att mellan Hässleholm-Älmhult vara 4,05m.

• Vid nyprojektering finns det fördelar med 6,0m spåravstånd för att inte göra inskränkningar på det ”fria rummet” (Det utrymme som olika lastprofiler behöver).

• För flerspår (mer än två spår) är spåravståndet 4,5m mellan de yttre och för de innersta spåren är avståndet 6,0m.
|--------4,5m--------|----------------6,0m----------------|--------4,5m--------|
SPM-----------------SPM---------------------------------SPM------------------SPM

• På stationer kan spåravståndet vara ner till 3,6m vilket inte är optimalt.

• För uppställningsspår av godståg där klargöring ska göras bör spåravståndet vara 6,0m.
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 11:18   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Järnvägsfakta - Fråga

Vilka/vilket standard avstånd (vänster, höger) är det som gäller för spårnära objekt, signaler, skyltar, luftledningsstolpar etc., i förhållande till ett spår?

Avståndet (vänster) från spårets mitt, till en signal/skylt som är monterad på en luftlednings brygga? Ska signalen/skylten vara placerad till vänster om, eller mitt ovanför spåret?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-04 klockan 11:20.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 21:58   #5
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Järnvägsfakta - Avstånd från räl/SPM
(Alla värden är ett MINSTA avstånd från rälens ytterkant resp. SPM!)

Fråga:
Citat:
Avståndet (vänster) från spårets mitt, till en signal/skylt som är monterad på en luftlednings brygga?
Svar:
Kontaktledningsstolpar:
Vid nyprojektering:
2,63m fr. rälens ytterkant
(3,35m fr. SPM)

Normalt i bef. anläggning:
2,03m fr. rälens ytterkant
(2,75m fr. SPM)


"Fria Rummet" - Normalsektion: (Tavlor, skyltar & Signaler)
1,88m fr. rälens ytterkant
(2,6m fr. SPM)


Lastprofil C: (Dynamiskt mått)
1,68m fr. rälens ytterkant
(2,4m fr. SPM)

Info: Lastprofil C är den idag största förekommande lastprofilen och ovanstående mått är det fria rum som den kräver för att inte slå i något hinder vid rälslutning i kurvor.


Säkerhetszonen: (Vid arbete längs spår)
2,2m fr. rälens ytterkant
(2,92m fr. SPM)

Info: Säkerhetszonen är det utrymme som ska vara hinderfritt för spårbunden trafik. Säkerhetszonen sträcker sig minst 2,2 meter ut från rälen, men Trafikverket kan fatta lokala beslut om att utöka zonen.


Kabelrännor: (På elektrificerade banor ska dessa alltid förläggas mot fundamenten för resp. kontaktledningsstolpe.)

Kabelrännor längs med spår:
1,73m fr. rännans ytterkant till rälens ytterkant
(2,45m fr. SPM)

Kabelrännor längs med spår: (I Tunnel)
2,78m fr. rännans ytterkant till rälens ytterkant
(3,5m fr. SPM)

Kabelrännor längs med spår: (På Bangårdar)
0,1m fr. rännans ytterkant till SLIPERS ytterkant.


//theSnuFFer

Senast redigerad av theSnuFFer den 2011-03-07 klockan 23:16. Anledning: Bifogade citat på frågan
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 22:01   #6
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Järnvägsfakta - Kabelrännor
(Minsta tillåtna mått)
  • 880mm bredd på rännor längs med bana
  • 535mm bredd på rännor till signalkur/-kiosk
  • Kabelbrunnar förläggs längs med banan med max 500m mellan brunnarna.
  • Vid korsning av väg ska det finnas en brunn på vardera sida om vägen och minst 5m från vägkant.


//theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 23:13   #7
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Järnvägsfakta - Signaler, skyltar & tavlors placering

Fråga:
Citat:
signal/skylt som är monterad på en luftlednings brygga - Ska signalen/skylten vara placerad till vänster om, eller mitt ovanför spåret?
Svar:
Placering relativt spår
Som huvudregel anges den placering relativt spåret som normalt ska tillämpas. Som alternativ anges den placering som får tillämpas om den i förhållande till huvudregeln innebär praktiska eller ekonomiska fördelar eller ger bättre sikt.

Placering vid: (OBS! Detta gäller även i bryggor.)
Ett spår:
• Huvudregel till vänster. Alternativt till höger.

Vid flera intilliggande spår:
• För spåret längst till vänster eller mellanliggande spår – Huvudregel till vänster. Alternativ till höger med piltavla.
• För spåret längst till höger – Huvudregel till höger. Alternativ till vänster.

(Två spår anses ligga intill varandra i följande fall:
1. När spåravståndet är mindre än 10 m (oberoende av om något av spåren är sidospår).
2. När spåren tillhör en dubbelspårig linjesträcka även om spåravståndet överstiger 10m.
Om det, på en driftplats, finns en plattform som är minst 5 m bred mellan spåren, anses spåren inte ligga intill varandra även om spåravståndet understiger 10 m.
Där det finns mer än två intilliggande spår benämns de spår som ligger mellan de två yttersta spåren 'mellanliggande spår'.)

Bangårdar & Växlings- och medgivandedvärgsignaler:
• Huvudregel till vänster. Alternativ till höger med piltavla. Medgivandedvärgsignal behöver inte piltavla om den placeras till höger invid högerplacerad huvudljussignal.
Dvärgsignalen kan placeras lågt (under 0,76 m över RÖK) eller högt (signalcentrum ca 3 m över RÖK). Om siktskäl eller andra skäl påkallar det bör signalen placeras högt.


Övrigt ang. placering:
  • Signaler som gäller för samma spår bör inte placeras närmare varandra än 100m.
  • Ljussignaler ska inbördes placeras på ett sådant sätt att risken för sammanblandning eller förväxling görs så liten som möjligt.
  • Tavlor och skyltar som inte hör samman med en ljussignal ska placeras på minst 50 m avstånd från närmaste ljussignal.


Siktkrav
Huvudljussignal: För kategorierna infarts-, mellan-, linjeplats- och mellanblocksignal, normalt 300 m, minimum 50 m.
Om siktsträckan är kortare än 200 m ska särskild information om detta lämnas till föraren med extra orienteringstavla med avståndsinformation alt. enligt punkten nedan. För annan signalkategori normalt 200 m och minimum 50 m.

Repeterförsignal med avståndsinformation, placeras så att den syns minst 300 m innan huvudsignalen.
Om det går bör den placeras så att antingen huvudljus- eller försignal syns kontinuerligt från det längsta avstånd som är möjligt att uppnå på platsen.

Huvuddvärgsignal: Normalt 200 m, minimum 50 m.
Om siktsträckan är kortare än 100 m ska särskild information om detta lämnas till föraren med extra orienteringstavla med avståndsinformation alt. enligt punkten ovan.
Om det är kort avstånd till nästa huvudsignal (under 200m) eller om andra skäl påkallar det bör signalen placeras med centrum ca 3 m över RÖK.

(Får inte placeras mellan fristående försignal och efterföljande huvudljussignal.)

Försignal:
Siktkravet bygger på att föraren ska kunna se åtta stycken blinkar. Siktkravet gäller även för försignal kombinerad med huvudljussignal.
För banor med ATC baseras siktkravet på hastigheten 80 km/h eftersom det är den högsta hastighet som fordon utan fungerande ATC får framföras med.
km/h: 130 120 110 100 90 80
meter 220 200 185 170 150 140


Växlings- och medgivandedvärgsignaler: Normalt 200 m, minimum 50 m.
Om siktsträckan är kortare än 100 m ska särskild information om detta lämnas till föraren enligt uppgift i linjeboken.
(Denna metod används huvudsakligen på bangårdar och andra ställen där det bedöms som olämpligt att sätta upp signaler eller tavlor.)



//theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009