Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-10, 19:33   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110210 kväll

I väntan på att mina betatestare skall vakna till så tog jag mig för att sätta malmbromsslangar på mina totalt 12 malmvagnar (alla utom Mas 1950). Dessutom gjort om dom "eländiga" säkerhetskättingarna. Mycket jobb(och tråkigt) att lägga in allt i 12 vagnar och 4 lok, men "trägen" vinner till slut!?

Detta med säkerhetskättingarna är intressant! På den "engelska" tiden hade nog(?) vagnarna och loken vakuumbroms och om ett koppel slets av så fanns det inget som bromsade vagnarna, så då var det nödvändigt med kättingar. När tryckluftsbroms infördes så bromsades väl(?) vagnarna automatiskt när slangarna slets av. Du får rätta mig om jag har fel, Korvtiger!

Några bilder som illustration:
Kättingkroken var så tung så den p.g.a. gravitationen höll den andra vagnens kättinglänk i ett säkert grepp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110210_0002.jpg (102.8 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110210_0003.jpg (81.1 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110210_0004.jpg (113.3 KB, 203 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 18:15   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Helt korrekt som du säger om tryckluftsbromsen, Vid lossad broms med en tryckluftsbroms så håller ledningen ett tryck på 5kg/cm2 . Om ledningen går av, eller om den läcker för mycket så sjunker trycket och slår till bromsen. (Nödbromsning, med full kraft om en koppling går av)

Dock så stämmer inte det du säger om vakuumbromsen, där hade man en behållare på varje vagn där man vid lossning sänkte trycket i ledningen och i behållaren. Vid bromsning så ökades trycket i ledningen och vakuumtankens förbindelse med ledningen bröts och gick istället in till "fel" sida på bromscylindern, vilket gjorde att övertrycket på den andra sidan pressade bromsblocket mot hjulet. Detta betyder förstås att om ledningen går sönder så ökas trycket och bromsen slår till.

Kättingarna var nog snarare från tiden då man hade handbromsade tåg. (Om man nu ens hade det?) Ev som extra säkerhetsåtgärd då de tidiga bromssystemen kunde mattas ut. (Knorrs enkammarbroms t.ex.)
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-02-11 klockan 18:17.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 19:45   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Där satt den"!

Korvtiger,
dina djupa faktakunskaper är imponerande och är mig till stort stöd vid byggandet!
Bara så du vet!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009