Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-02, 14:51   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
En liten uppdatering..
Någon tyckte jag skulle jobba lite på detta, så då får man ju jobba lite också
Jag har nästan fått klart alla hjälpverktyg nu, så dessa ska bara döpas till något fyndigt..

Nu behöver jag lite hjälp, läs igenom detta, kolla om ni tror detta kan bli en bra lösning, eller skriv om ni vill ha något ändrat.


Kort om upplägget:
Vägar finns i olika hastigheter, ~20-120km/h, med stegning av 10 i mellan. Dessa vägar är fula (bara simpel texur) som visar åt vilket håll den är lagd, samt vilken hastighet den håller.
För att lägga en texur på vägen så drar man en textur, tex grus/asfalt/vinter/osv., som kommer hamna ovanför den andra fula texuren. Denna vägtexur, har ingar som kommer åka på sig, utan bara är texur (så man kan göra otraffikerade vägar av samma texurer).
Sen på varje sida så finns det ett val för ett extra objekt, typ vägren, snövall,trottoar,motsv. En separat spline som kan använas (kallas vägren nedan)

Exempel på ett hjälpvektyg:
Rött - Vägren
Orange - Vägtexur
Svart - hastighetsväg

Ett exempel på fyra körfält, enkelriktad:
#######
#######
#######
#######

Exempel på fyra körfält, dubbelriktad :
#######
#######
#######
#######

Det som talar mot detta är att man måste lägga alla vägar "dubbelt", först hastighet, sen texur. Ett fel som jag inte hittat en lösning på är att man börjar bortifrån och drar till sig (ska man bygga en väg från söder till norr, måste man dra från norr till söder, annars hamnar körfälten åt fel håll)

Som i sista exempelt, där skulle man inte behöva lägga ut någon vägren. Utan vägtexuren kan innehålla tex trottoar på båda sidorna i grundutförandet.

Bilden nedan visar allt (undantag på vissa hastigheter av utrymmesskäl) som finns med just nu.
De röda/gröna sträcket, är en osynlig väg
Låter mycket intressant. Hur väljer man vilka bilar som åker på vägen?
Finns det möjlighet för dig att göra en Youtube film som visar hur det hela ser ut i drift?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 15:39   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Vilka bilar som åker beror på vilken region man använder
kolla http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=18

Nja, inte så stort fan av youtube eller filmer.. det kommer en brutal PDF som förklarar allt sen
Sen vet jag inte riktigt heller vad jag ska visa, då det bara är massa spiles som man drar som vanligt
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 10:04   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

VägSystem 3000.

Det ser ut bli något mycket bra leoj.

En fråga. Kommer det att vara möjligt att t.ex. Lägga en 70 sträcka (landsväg t.ex). Sen om vägen går genom samhälle, koppla ihop den med en 50 sträcka. Genom samhället. För att ha 70 efter igen.

Sen att man behöver skulle behöva dra väg sträckan 2 gånger. Först hastighet, sedan texturen. Tycker jag verkar praktiskt. För om jag förstått dit uppläg rätt. Är det möjligt att lägga olika hastigheter, vid sidan av varandra också. Då kan man göra en realistik väg vid avfarter och likanande. Vad det gäller hastighet in på avfarten.

Att dra hastighetssplinen, först i en riktning. Sedan i andra riktningen, inga problem. Det är vad man gör nu med dubbelspår.

Det med att använda färger i hjälpverktyg, det tycker jag är bra.
Ser verkligen fram emot att använda detta system, när du känner att det är färdigt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 19:37   #4
harrgustav
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Alingsås
Inlägg: 69
Standard

tror du att det finns ute för nedladdning snart
harrgustav besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 23:04   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

ja, faktiskt
jag tror att inom 2 veckor finns första uppladdningen på forumet.

Jag måste sätta mig ner och testa allt, samt skapa lite vägar med texturer (vilket jag ogillar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 21:17   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Dom där två veckorna blev visst lite längre pga bristande intresse. Nu behöver jag själv vägarna akut, så behöver då fixa i ordning dessa.

Tanken är att hela Vägsystem 3000 kommer släppas i ett par paket, som det ser ut just nu:


Snart klart
BAS – De vanligaste typerna av vägar, med lite grundläggande tillbehör.
I framtiden
SPÅR – Integrering mot spårvagn/järnväg
KORSNING – Olika typer av korsningar/motorvägsav/påfarter. Min plan är med script, som gör att en fil kan både köra rak fram och svänga (om detta nu är görbart)


Dessa är ännu mer i framtiden, dock påtänka. Dessa kan kanske släppas som fristående delar utabn anknytning till Vägsystem 3000
SKYLT – Alla möjliga skyltar, främst tänkt på motorvägar. Scriptade så man får välja många alternativ.
TRAFIKLJUS – Skapa ett fungerande trafikljussystem
TILLBEHÖR – gatlyktor, bänkar osv.


Har även påbörjat arbetet på ett bro/tunnelsystem, både för järnvägsspår och vägar. Tanken är att man ska kunna använda samma typ av tunnlar/broar oavsett. Även är arbetet på börjat på att skapa ny räls (massa polygoner), både för spårvagn och järnväg.


Kommentera gör vi i denna tråd tillsvidare =)


Så hoppa vidare till denna tråd för att ladda ner en tidig testversion:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...113#post246113
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-09-26 klockan 21:30.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 10:14   #7
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Thumbs up

testad vägarna lite i går kväll. Verkar mycket lovande leoj. Motorvägar, småvägar. Kan nu göras mycket realistiskt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009