![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag har fått stora problem:
Trainz 2009 ver 3.3 tvingar mig hela tiden att spara nya sessioner. I My content växer listan. Det går inte att komma åt den rätta sessionen och spara i den. Under torsdagen staplades märkligheter på varandra; vägskyddssignaler (fsig och vsig) vandrade av sig själva eller försvann. Men vad värre är; gick jag in i Driver förflyttades jag tillbaka i tiden, till våren 2010! Då dyker början på den bana upp, som jag byggt allt sedan januari i fjol mer eller mindre dagligen. Dock är jag inte helt olycklig – jag sparar varje dag route och session. Då kommer frågan: Kan jag rensa My content, lägga in de sparade cdp-filerna, committa och köra reparation? Ytterligare en fråga: Kan jag på något listigt sätt byta namn på route och session? Tanken är att det gamla får vila i hårddisken i väntan på en datorkrasch. Ännu en fråga: Klickar jag på Egenskaper för mappen i vilken route och session ligger i är den inte större än 4 mb. Är det rimligt? Men inte nog med allt det här. När jag hade skrivit färdig ovanstående i Forum Nytt ämne loggades jag ut. Allt fick skrivas om, men nu i Word. Det här med utloggning inträffar f ö alltid när jag skriver eller svarar i Forum. Frusterande. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej Nisse!
Det var mycket på en gång och jag vet inte svaret på allt, men den sista punkten kan jag hjälpa dig med. När du skrivit in användarnamn och lösenord så finns en liten kryssruta bredvid som heter "Kom ihåg mig". Den skall vara ikryssad, annars loggas man ut efter en stund. Hälsningar
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
![]()
"Trainz 2009 ver 3.3 tvingar mig hela tiden att spara nya sessioner. I My content växer listan. Det går inte att komma åt den rätta sessionen och spara i den".
Samma problem här, listan växer, trots att jag skriver över session och route? Jag vet inte heller om man vågar radera gamla i Content Manager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Ang. rensa cont, lägga in cdp-filer och köra en databaserepair, så ska inte det vara några problem. Med tanke på vad du beskriver, så är det nog läge att göra just en rep. av databasen. Om du vill byta namn på en rutt inkl. ett session, finns det två sätt. Det enklaste är att starta dom i spelet, och gör en liten ändring på något (rotera ett träd eller liknande), välj sedan "Save new route and session", och skriv ett nytt namn (se bild). Sen kan man även editera dom i CM , dvs leta rätt på namnen i CM, högerklicka, och välja "Edit in Explorer", och öppna configfilen. Leta rätt på raden "Usernamn"____"Bana1" (eller vad du nu har döpt den till), och skriv dit ett nytt namn i stället för "Bana1". Sedan "Edit-commit". Nu ska dom ha fått det/dom nya namnen du skrev in på Usernamn i spelet. Ang storleken, så är det inget konstigt med den, du kan läsa lite mer om just storlekar här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=4266
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Ibland när jag skall spara, efter att har byggt. Enbart Routen inga sessioner. Så kan jag inte skriva över den ordinarie filen.
Kommer upp att den "finns redan", sen sparas routen som en ny route med ett nytt kuidnr och den gammle försvinner. Vet ej vart. Alla sessionerna finns dock kvar i CM. Och det är bara att skriva in routens nya Kuidnr i config filen, så kommer dom tillbaka igen. Ibland blir man inte klok på det häringa spelet. Men skoj är det. ![]() ![]()
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-01-21 klockan 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]() Citat:
Jag hade samma problem som dig när jag hade patchat.. Min lösning:
Citat:
Allt du byggt efter det är borta? Säker på att du öppnade rätt bana? - Du har inte kvar local mappen (/kopia av din bana sen innan patchen?) Om du öppnar en annan session, finns det kvar då?[quote=Nils Blid;228014Dock är jag inte helt olycklig – jag sparar varje dag route och session. Då kommer frågan: Kan jag rensa My content, lägga in de sparade cdp-filerna, committa och köra reparation?[/quote] Sparar externt, dvs du lägger en kopia av kartan någonstans som inte är i trainz? Det borde isf bara vara att dra in den mappen i trainz så ska det fungera. Det låter som om du bara sparat ner sessionen och inte rutten. För rutten borde vara mycket större tycker jag. Detta är dock bara en gissning.
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-01-21 klockan 11:07. Anledning: Snygga till svaret lite |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Några klarlägganden och vad som hänt – för det har det.
Benkegbg: Kryssar alltid i, men det hjälper inte. Ett sådant här längre brev måste skrivas i Word, kopiera och klistra in. Skriver jag brevet i Forum loggas jag ut. Leoj: Spara dagligen Route och Session på hårddisk och externt. Det skall alla göra tycker jag. Tycker också att storleken 4 mb är skum. Datorn tycker definitivt inte om banan. Titt som tätt drabbas jag av irriterande stopp i Surveyor. Det verkar som om datorn först ska svälja senaste operationerna, därefter ladda upp sig. (CPU speed 2.99ghz, Geforce 6600PCI, ram 2 gb) Åtgärd natten till fredagen: Körde stor database repair. Stängde sen. Vad hände när jag öppnade igen: Jo, då krävde Trainz mitt serienummer och körde sedan Updating Asset Database. Resultatet: Hela den viktiga picklistan tömd. De två loken på banan försvann. Samtliga svs-trig måste skrivas om. I ”spara-rutan” Save Route kan man tydligen skriva över sessionen och, gissar jag, ge sessionen nytt namn. Därefter kan man rensa Content. Korrekt? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Att du loggas ut medan du skriver har i alla fall inte med att du just skriver att göra, utan måste ha en koppling till tiden. Jag gissar att ditt nätverkskort (uppkoppling till nätet) tror att du är inaktiv under tiden du skriver och därför plötsligt går ned i vänteläge ? Då stoppar trafiken till forumet och när du väl skall igång igen, tvingas du logga in på nytt?
När du skriver i tex Word, kanske datorn lägger märke till din aktivitet och ingenting händer? Att listorna blir längre i Sessions har jag också varit med om. Då och då raderar jag alla de extra. Du kan kanske också göra en såkallad systemåterställning, och på så sätt göra saker ogjort som hänt, efterom du då backar någon dag bakåt i tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Att saker och ting försvinner, som t.ex utställda tåg i ett session, eller att inställningar i HTML-obj nollställs, efter en databaserepaiar är egentligen inte så konstigt, om rutten har varit "felande". Rutten blir ju "nollställd" från fel kan man ju säga, och kanske något av det försvunna ingick i "felen" och nollställdes därför för att kunna fungera riktigt igen. Updating assets database är bara en uppdatering, så att CM vet vad som finns i spelet resp. på DLS (så att allt hittas där, om man t.ex laddar ner en bana därifrån), och vilka objekt det finns uppdaterade versioner till. Systemåterställning däremot, påverkar INTE spelet alls, såvida det inte gäller en installation av addons, typ Trezz (tillägg till själva spelet) eller en patch.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-01-21 klockan 21:56. |
|
![]() |
![]() |