Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-07, 20:35   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hallå Korvtiger,
du artar dig en "fena" på Blender. Hoppas du lyckas med slidstyrningen i Blender och glöm inte dokumentera det du gör (får du till en slidstyrningsanimeringsmanual på svenska för Blender så kan Paul Hobbs "slänga sig i väggen"! Jag känner till din goda dokumentationsförmåga! Att vara noggrann, som du, ger väldigt fina lok och vagnar - fortsätt så - slarvet hanterar jag utan hjälp!!!!

Bravo:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 22:12   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

hmm.

Eftersom du nu fått för dig att bygga 125-an, så får vi väl se om vi kan få liv i förebilden...

2 st. trasiga stortuber demonterade idag och hon var NÄSTAN utomhus...

Ska nog gå att ordna bättre bilder senare i vår.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC08313u.JPG (100.8 KB, 567 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-01-08 klockan 00:27.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 00:25   #3
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Post

Fantastiskt vad bra och fint det blir. Bra jobbat
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 19:13   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det har inte hänt så mycket sedan sist. Ett Windowshaveri (igen...) har tagit upp mest av tiden, men även signalsäkerhetspaketet. Men lite småsaker har kommit dit. Nu väntar bara kolv och slidrörelser, samt mappning och texturering. Jag tror nog jag kommer att köra på phototextrues, då jag har en kännsla av att det blir snyggare (och mer detaljrikt), särskilt med tanke på de erbjudanden man fått av Mazz på bilder från alla håll och kanter på förebilden ute i det fria!

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 19:30   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ser mycket bra ut! ser fram emot att se det färdiga resultatet!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 19:53   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Modelleringsbiten börjar nå sitt slut, medan jag väntar på bättre tider (= vår, = dags att rulla ut förebilden så att den kan fotograferas av Mazz för texturförlagor) så har jag börjat det tråkiga arbetet att UV-mappa modellen. På bilden ser ni hur långt jag kommit. Allt det gråa och svarta är mappat och en ambient occlusiontextur är pålagd, som jag sedan kan komma att använda för att få fram skuggor i texturen tydligare, särskilt på ställen där kameran inte når. Allt det vita är kvar... Dessutom är hjulen separerade, de ska jag animera, jag har teoretiskt lyckats att animera kolvrörelsen och slidrörelsen fram till tärningsstången. Sedan skall det bara fungera i praktiken...

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 20:26   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Modelleringsbiten börjar nå sitt slut, medan jag väntar på bättre tider (= vår, = dags att rulla ut förebilden så att den kan fotograferas av Mazz för texturförlagor) så har jag börjat det tråkiga arbetet att UV-mappa modellen. På bilden ser ni hur långt jag kommit. Allt det gråa och svarta är mappat och en ambient occlusiontextur är pålagd, som jag sedan kan komma att använda för att få fram skuggor i texturen tydligare, särskilt på ställen där kameran inte når. Allt det vita är kvar... Dessutom är hjulen separerade, de ska jag animera, jag har teoretiskt lyckats att animera kolvrörelsen och slidrörelsen fram till tärningsstången. Sedan skall det bara fungera i praktiken...

Gör du jobbet i "gamla" Blender, dvs 2.49 serien, eller i nya 2.5x?
Kan vi hoppas på en uppdatering av din utmärkta Blender guide för 2.5x ifall du använder det? Kanske hur du får till slidrörelser mm?
Såg du för övrigt min post angående Blender och installationen av export pluginen för Trainz i 2.5?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009