![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Efter det att den här vagnen är klar fattas det bara att någon händig person (vilket jag inte är) monterar eller vad man skall kalla det, krokar och slang på Dmloken. Det är något som jag inte vet hur man gör och de som STW gjorde har ju centralkoppel. Det skulle göra bilden fullständig.
Stickanw
![]() |
#17 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
för STLEB:
![]() |
![]() |
#18 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Lennart och ni andra, som brukar klura ut det mesta. Finns det någon möjlighet, att få till ett Dm-lok med dom stora lyktorna, på den befintliga modellen. Utan att ha tillgång till 3D-filen?
![]() |
![]() |
#19 | |
Veteran
|
![]() Citat:
möjligheten finns! Vi får se vad samarbetet med Zoltan Karpati ger när det gäller 3D Objects Converter. Förhandlingar pågår som man säger i vissa kretsar ;-) Annars går det att lösa med attached-mesh-metoden eftersom lyktorna är större än marshalljusen. Se tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28528
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
Den första SJ-malmvagnen på malmbanan. Den engelska vagnen, byggd i Birmingham och levererad 1886 till Luleå. Dimensionerad att lasta 25 ton men p.g.a. den grova svenska järnmalmen var vagnen rågad redan vid 18 ton. När SJ övertog malmbanan 1891 försågs vagnen med en förhöjningskrage så man kunde lasta 25 ton. På de sist levererade 50 vagnarna byttes korgen mot en större svensk korg (dessa varianter kommer också).
Tack till Mazz och Robban för benäget bistånd som gjort att bygget går framåt med god fart!!!
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Mumma, ser gärna dessa till RailWorks så att vi kan köra ett historiskt tåg på Malmbanan som Swen Klemund håller på att bygga!
/æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Veteran
|
![]() Citat:
När LODDNINGEN påbörjas har jag en idé att nivå 0 skall vara som ni ser på bilderna och gälla när 1-2 vagnar täcker skärmen. Nivå 1 skall ner till ca. 3000 poly och visas när skärmen visar 3-6 vagnar. Nivå 2 skall ner till ca. 1000 poly och gälla när 7-12 vagnar täcker skärmen. Nivå 3 skall ner till 300-500 poly och gälla när ett helt malmtåg på ca. 13-30 vagnar visas. På längre håll tänkte jag använda "shadow"-meshen på ca. 100 poly. Men allt detta måste testas först!
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Ser strålande ut Lennart, enda problemet är att jag börjar inse behovet av att införa malmtransporter på min tänka järnväg så att det projektet nu blir mycket större.
Vad gäller LOD så tror jag gott att du kan klara dig med färre nivåer, men det är min personliga gissning. Det är bara och testa för att se vad som fungerar. Rapportera gärna dina resultat här så att vi andra också kan dra nytta av dem. Lycka till. Ps. Jag tror att du glömde uppdatera buffertarna på förådet när du fixade dem på lejonburen, de här verkar vara samma typ som satt på den ifrån början med för lite material runt fjädern.
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
Tack Bear,
skall kolla buffertarna!
![]() |
#25 |
Veteran
|
![]()
Fixat till buffertarna och dessutom satt M1 på spåret (eller på bussen som det numera heter inom SJ på vintern (PS GP)).
Fattas säkerhetskätting och att load-funktionen måste fixas. men i övrigt en fungerande vagn. Laddar upp en beta på Downloads så ni kan synpunktera HÄR!
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
# 25
Vackert Lan. För mig har den här varit önskevagn nr1 och nu är den här vilken hjulklapp. Nu ska bara nissarna med sina färgpytsar släppas lös på den med lite rostfärg på bingens in och utsida. Tack för den! Stickanw
![]() |
#27 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Har kopplat på ett antal av vagnen bakpå ett litt Du... är på väg mot Tabergsgruvan som man kommer till via ett stickspår från min bana "Jonkoping South"..
Tack för ytterligare en fin vagn......
![]() |
#29 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Provat lite grann, med en jäkla massa vagnar.
Tycker att det största problemet, är allt omkring på banan, så som hus och träd (svajande träd) och inte så mycket hack, med vagnarna. Kört med Iore + 50st malmvagnar Uadh, Dm3 blå + 50st malmvagnar Uadh, 2 uppsättningar med Dm3 brun + 60 Malmvagnar M1 = 120 vagnar, F1200 + 10st av Korvens Teakvagnar, J-loket + 10st B6-vagnar och Marcus T44 + 5st av Lennarts O, Oa och Ob-vagnar = 15st + skugga på allt.
![]() |
#30 |
Veteran
|
![]()
Positiva besked Bengan!
Har du tillgång till CIA:s Super Cray XXXL dator? Eller har Auran äntligen gjort en insats mot hackningen? Dagen har annars gått till att stuka till (ej klara, väntar på ritningar och detaljinfo) de tre varianterna av Maä (M1). Har även gjort ainimerade säkerhetskättingar av STL-standard, gjort om buffertarna, nya texturer och filat på last-idiotin. Laddar upp lite bilder på "state of the art":