![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Tack för tipsen, men de gav tyvärr inga svar på mina funderingar.
Har förstått det mesta om kontaktledningar men däremot inte om tvåfas alternativt trefas hjälpledningar. Angående hög resp låg hjälpledning så använder jag hög när ledningen slängs över på andra sidan när stolparna byter plats, annars är det låg hela tiden. Antar det är rätt, men det här med tvåfas eller trefas? Är det kanske så att man har trefas vid dubbelspår och tvåfas vid enkelspår? Då jag bygger halvt om halvt i fantasi och verklighet så använder jag det. Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
Så här står det ordagrant i guiden:
(1) = Fram till 1940, sth 90 km/h (2) = 1940 till 1970, sth 135 km/h (3) = 1970 och frammåt, sth 160-200 km/h •Hjälpkraftledning ◦Placerad på stolptopp(kronan) på luftledningsstolpar. ◦(1,2) Två eller tre stycken ledningar. ◦(3) Alltid 3 ledningar och högre placerade än motsvarande för (1,2). ◦På dubbelspår är den placerad bara på det ena spårets stolpar. här står det ordagrant i guiden: (3) = 1970 och frammåt, sth 160-200 km/h Vad jag förstår beror det lite på när banan är byggd eller moderniserad för tex.högre hastighet.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det finns ju en betydligt enklare lösning. I spelet i Objects/Spline kan du välja mellan Mod och Old. Skriv in i sökrutan. Nackdelen är bangårdsbygge. Det blir trångt mellan spåren, men med god vilja går det att pressa in en två meterr bred plattform. Fördel: Att lägga ut luftledning på enkelspår går med rasande fart.
Nisse |
![]() |
![]() |