![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Hobo.
Ett tips. Använd osynliga signaler inom bangårdar. Utom vid in och utfarter. Själv använde jag inte det ibörjan, Det blev väldigt mycket lampor överallt. Finns en hel del på DLS. Sök på Invisibale, så finner du dom. Där finns nog några med spelet också
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Tack för svar. det ska jag tänka på. Jag har förstått att man måste ta till lite metoder för att få sina AI-tåg att bete sig vettigt. Osynliga signaler tillsammans med "Directionmarkers" som tvingar trafiken in på olika ställen bla.
Man får krångla på så ordnar det sig nog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
Nej, inom bangårdar ska du placera ut växeldvärgar. Vid infart och utfart (oftast utfart, men även vid genomfart av en station som kan anluta till en bangård) kan huvuddvärg användas om placeringen också kräver huvudsignalsfunktion. Hobo, du behöver inte ta till några specialmetoder för att tygla AI-förarna. Förutom att studera signalteknik, gå ut och titta på verkligheten. Läs också detta generella svar som jag skrev till tågluffe: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=222353#post222353 Bra signaler som gör sitt jobb och rätt signal på rätt plats, är det som gäller.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-11-09 klockan 13:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Tack Sven Olov. jag försöker göra rätt, men inte mer verklighetstroget än att jag själv tror det är som i verkligheten
![]() Kanske kommer senare at vilja bygga 100% men just nu är det att lära sig som gäller. jag har gått ur klass 1 nu, det märktes när jag fick för mig att riva halva min skapelse, för att göra om och bättre eftersom jag visste mera. Men det är fasiken inte lätt detta. Mycket plock och testkörning. Försöker väl allmänt förstå mig på hela konceptet liksom. Min framtida plan är som sådan att jag vill kunna i en egen STOR värld, kunna släppa iväg 10 ekipage på sina olika sysslor, och en halvtimma senare kommer de hem igen och parkerar på bangården. ![]() Blir nog inte lätt, men det kan gå!! Vet ej hur många plattor man får bygga, men många vore kul! Man får samtidigt ta det lite lugnt, då detta spelet är för bra för att tröttna på. Det är lätt att tröttna på något så komplext annars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
...föresten blir jag inte klok på om man skall placera en signal före varje växel, även om de står på en lång tät rad, eller om det räcker med signal innan hela raden av växlar? Jag tycker det går bättre när det är många signaler, precis som AI:n har något att bolla sin trackdata emot då.
Tänker jag rätt, när jag bestämmer mig för att en slinga får vara huvudslingan där trafiken skall kunna flyta på, och resten får väjningsplikt mot den? ...och vid en övergång mellan tex inre till yttre slinga, (dubbelspår) skall man väl sätta signal, men visar signalen om det kommer ett tåg i "ryggen" på den som väntar? det kan ju komma ett X-2000 bakifrån medan du väntar, ute på huvudslingan som du vill köra ut i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
svenolov:
Jag skall villigt erkänna att jag blev lite putt över ditt svar till hobo ![]() Men efter som du har hållt på med detta längre än vad jag gjort. Så var min tanke att något där måste ligga något i vad han skriver. Eftersom jag bygger min bana i USA stil. Så blev jag ställd på vilka signaler jag kunde använda till vad du kallade växeldvärgar. DLS är bra att kunna söka på. Hittade faktiskt 2 signaler. Och började exprimentera. Jag tackar för din input. ![]() ![]() Det fungerar perfekt, och trafiken flyter bättre på bangården. Dock kan jag väl tillägga, jag satt uppe till kl 4 i morse. För att kolla om det var så som du skrivit. Tur man jobbar natt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Har skrivit i ett generellt forum ungefär samma fråga, för att reda ut hur signaler ska placers/numreras
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=222468 Ang det där med osynliga signaler så är jag har inte än alls behövt en ända osynlig signal.. och banan är låång
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2010-11-10 klockan 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |