![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Byggt några huvuddelar, som jag skall rendera och använda för att lägga ihop till en preliminär textur så att jag kan börja mappningen (annars får man all mappning i slutet och då ger man lätt upp för det är så tråkigt). Bara man har vagnens väggar, tak, golv, rambalk, fönster och dörr på plats och renderat varje del till en huvudtextur och en fönstertextur brukar allt flyta på ganska bra sedan.
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Fantastiskus snyggtikum (= en svensk variant på la(n)tin
![]()
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Du är otrolig, Lennart.
![]() Tråden startad igår 16:35 och idag nästan en färdig vagn. ![]() Själv startade jag ett enkelt bygge på en Kils, för 4-6 år sedan och har inte fått den färdig än ![]()
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Har renderat huvuddelarna och skapat en högupplöst fil i typ 2048x2048 .psd-format där varje del är ett eget objekt (så man kan flytta och manipulera varje del). Som ni ser har jag lagt på en rektangel med sidans grundfärg och storlek samt även skalat in ritningar (för att kunna skapa lister, nitrader och skuggor på grundrektangeln. Detta är ett tålamodskrävande och långdraget arbetsmoment och man får ta paus ofta och vila ögon och lilla mushanden.
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Satt ut alla nitrader och skuggningar på texturens vagnsidor, nu skall dom bara skäras ut och kopieras till gavlarna. Otroligt vad man kan göra med lite tålamod och ett bra grafikprogram.
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Mappat vagnen för att se hur texturerna faller ut. Finns lite att göra framöver, men är ganska nöjd "so far".
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
För övrigt håller jag med övriga om din modell........ ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
wow!!!!!!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Texturering och mappning av huvuddetaljer så gott som klart. Nu återstår smådetaljer, fästpunkter, märkning, animerade skjutdörrar, gaveldörrar, grindar och övergångsbryggor enl. STL-konceptet. Texturen blev rätt bra utan fototextur?
Jo, jag använder gmax och corel photopaint!
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Liksom hela vagnen ser ut att bli ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kanske denna bild, går att använda som fototexture.
http://frykmodell.se/produkter/banverket/f5/f5_sala.jpg
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Nu börjar du få grepp om det här med texturer!
Har lite påpekanden, hållarna till fotstegen är för tunna. Sedan får du gärna lägga till väldigt svaga skuggor under nitraderna, vilket gör texturen ännu snyggare!
![]() |
#14 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Ser mycket bra ut! glöm inte bort att lägga till inredningen för personalen!
![]() |
![]() |
![]() |