![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Hösten är här.. o med tid att sätta sig o bygga.... har hitta många fina objekt om man går tillbaks till "tidernas begynnelse" i Trainz Downloads, hade t.ex inte laddat ner alla "Lokkalles" fina hus... snygga....!!
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10247
![]() |
#17 |
Medlem
|
![]()
Hösten är här.. och det är byggdags... har börjat utrusta stationen "Urkelljunga" (att inte förväxla med den "nästan" namne orten i södra Sverige...)
Det är tidig lördagsmorgon, klockan är bara 6.15, och rälsbussen och landsvägsbussen har forslat folk till "Banarps trafiks" inköpsresa till "Heiligenhafen" på tyska fastlandet... Många ser ut att se på sitt armbandsur... det är väl ett uttryck för att infoga en "tysk" inställning till att "fordon ska avgå vid angiven tidpunkt". Chaffisen har fått punktering på sin privata bil och han bor nånstans i Tjottaheiti, han har låtit meddela att han kommer när han lagat det trasiga däcket... tur att han var på Biltema i tisdags och köpte en "däcklagare" på tub... . F-n att vi är så sena, uttrycker vana resenärer... det blir säkert kö... Hur ska det gå på färjan... när vi är så sena Ett Z65 glider sakta förbi... och lokföraren tänker "man skulle varit ledig o följt med..."
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-09-10 klockan 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
|
![]()
Samma lördagsmorgon som resan till "Heiligenhafen" avgår, far ortens lokala "skala 1:1 järnvägare" på en utflykt (hemligt utflyktsmål)... ingen vill veta vart man ska, så alla sitter med halsdukar, banderas o dyl för ögonen... man passerar just nu "Förorten", men det vet ju ingen...
Är det Vislanda eller Kalmar...? Loppmarknad försigår... där det är "mycket" folk trots den tidiga morgontimmen..., bl.a säljs ett Märklinlok 3030, budgivning pågår...
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-09-10 klockan 22:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Ett tag sen jag byggde... handlingen har bara rört sig två timmar i i realtid..... bussen till Heiligenhafen har inte dykt upp.. så Bosse har kallat in kompisen som kör flygbussarna som fordon för denna utflykt, blir nog lite jobbigt i 60 mil, då de flesta platser är ståplatser på bussen, å andra sidan blir det ju extra lastutrymme... backarna kan ju staplas till en anselig höjd... bara inte bussen får tvärbromsa på hemfärden...
SJ har ställt upp med två tågvärdinnor för att lugna den lätt upproriska stämmningen... "f-n jag ska ju upp tidigt på söndags morgon" är nummer ett på meningstoppen bland resenärerna... De som är ute på ångloksutflykt tänker: vilken otur för dem, men jag hinner nog besöka "butiken med den gröna skylten" i Slipåsa(dit utflykten går) och har mina pilsner i hamn till lördakvällen...
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-09-24 klockan 22:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Det är mycket jag skulle vilja säga om dina bilder och ditt bygge men jag får tunghäfta i fingertopparna. Men vilket myllrande liv du återger, det blir nästan som en illustration mer än bild av att du bygger något. Mycket inspirerande och kul med ditt berättande till bilderna.
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
Släktgården ska renoveras... gamla stinssläkten "Spadén" har bestämt sig för en "total makeover" av släktgården... dock får man bara göra detta inomhus... Riksantikviarieämbetet har varit och "lagt sig i"....
Man har rivit ut det mesta av märket "Derelict" och ska ersätta det med mer flashiga inredningsdetaljer... Folk har låtit teleportera sig till en annan bana, där bl.a Jula o K-Rauta finns... sen när man väl är tillbaks har man gjort beställningar via telegrafen (som man underhållit under alla år, och släktens IT-intresserade ungdomar lyckats bygga in en fullt fungerande dator i!) Det är söndag och några ur sällskapet har just (försenade) kommit tillbaks från tidigare nämnd inköpsresa till Tyskland, benen värker efter färden med "Flygbussen", som nästan bara hade ståplatser, så man har tagit sig en bira... för att komma igång med renoveringen. På tomten intill har ett kapitalstarkt sällskap kommit för att beskåda den gamle folkskolläraren "Bokéns" "romerska staty", ingen vet hur han kommit över den... men den var med i programmet "Antikrundan" och värderades till en ansenlig summa... och den gamle folkskollärens släktingar har lyckats övertala honom till att sälja... Det kapitalstarka sällskapet har anlänt i en "Bentley" med svarta rutor... vill de inte synas?...och är svarta pengar med i försäljningen?.... en journalist har fått ett tips och lyckats ta en bild från en inhyrd helikopter.... fortsättning följer.....
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-09-27 klockan 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag har kanske sagt det förut, men jag gillar din "story" och motiverade "stilbrytningar". Allt är mycket roligare och ger en bakgrundsstory med personer "man känner igen".
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Mest prat blir det.... Riksantikvarieämbetet har åkt X2000 ner från Stockholm, delegationen består av 4 personer.... Det är ju ett j-a slösande med skattemedel utbrister Olle... och tittar på klockan... är det inte dags för en bira igen... klockan är ju trots allt snart eftermidda... Svenne har börjat tulla på backen och har en flaska i handen....
Till och med gammelmoster Hulda har infunnis sig.. uppklädd för dagen i blommig klänning och brun kofta över... hon är nog mest intresserad av hur dags det blir kaffe!! Det kommer en fortsättning....
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Man blir glad varje gång man ser att du har postat nya inlägg i dina trådar.
Då vet man att man får något att småle åt, dvs. dina finurliga texter, och trevliga bilder att titta på, som man dessutom upptäcker mer å mer detaljer på ju längre man tittar på dom, känns det som ![]() Ser fram emot forts. ![]()
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Det finns ett dolt intresse för 50-talet på banan. Man har löst ut hö-entreprenören... "Hay Schweiz".. till förmån för motorintresserade föreningen "Vi fans of the 50th`s". Man har forslat en Gulf bensinmack (från leverantören "Ian") från Ödestugu till banan... Ingen vet dock hur, plötsligt stod den bara där....
Söndag eftermiddag och ett första årsmöte äger rum... man har lite kallprat... med risk att få SVT:s granskningsnämnd, FI, Grupp 8 osv på mig, fäller tjejerna på bilden uttrycket "Gulf, heter det inte Gylf?"... lite väl sexistiskt men så kan det bli....
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-10-01 klockan 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
|
![]()
Tack Stina,
det är kul att se ens alster insatta i en levande miljö med en skojig historia till. Du är väldigt bra på såna här reportage!!!
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Som tidigare nämnts har "Gulf" öppnat en 50-talsmack... nu har "We are the 60-ties" öppnat som namnet antyder en 60-tals mack av märket BP...! Man kör till en början en kampanj på bensin "köp 20 liter och du får ett paket tuggmmi av märket Bugg och ett paket filmstjärnor", Kenny med Volvon har nappat och köpt 40 liter....
En kiosk har också öppnats där man säljer gamla nummer av den då populära tidskriften "Bildjournalen", Beatlesperuker, bandygrillor och piratkopierade VHS-kopior av musikfilmen "Woodstock"..! I uthuset har "Märklinklubben " öppnat en utställning (enbart M-skenor!).. där man har en kampanj där de som kan numret på stoppbocken utan belysning (7190) får gratis inträde... De som ej klarar detta får välja på att betala en tia eller beskriva vad artikeln 3000 står för i Märklinsortimentet (Tanklok litt 89)... Polisen är där för de tror att man försöker avyttra produkter från "Tysklandsresans ölinköp"... En kö har bildats då man bara får vara 10 personer samtidigt inne i lokalen... brandskyddsbestämmelser... Ove som skaffat sig glasögon försöker muntra upp kön med lite ordvitsar.... Han har just dragit följande: "Hittar du inte ditt radergummi, säg till mig så tar jag av mig glasögonen och då ser jag ju "suddit".." !! Några ler på smilbanden och det blir genast lite lättare att stå i kö..... Moster Hulda har fått sitt kaffe och stuckit från renoveringen av släktens 1800-talshus... vankas det kaffe här också månne..? Man skänker också en tanke till "trainz bonden" som målat macken åt den nybildade föreningen... I Fortsättning följer snart...!
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2010-10-02 klockan 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
Nu när vi ändå är här...kan vi ju stanna och kolla det besynnerliga... grabbarna från Riksantikvarieämbetet har ytterligare ett projekt att kolla upp... "Barn, old"! står det i dokumenten.. old barn, det måste vara vuxna utbrister Olsson....
Nu står man här och det är måndag.... tåget tillbaks till huvudstaden går 18.11. Tid att undersöka objektet... i pappren som är gamla, tidigt 1800-tal kan man utröna när läsglasögonen kommer på... byggherre kan man med viss möda tolka till "Derelict"... Heter inte grabben så från utlandet som lägger in så fina grejor på "Trainz Download Station"? undrar Bergqvist som knåpar lite med detta på datorn hemma....!! Husvagnen, som för övrigt är samma fabrikat som ladan?!?... står på vinterförvaring... dock hämtar man den som först nu....
![]() |
#29 |
Veteran
|
![]()
Stina,
Stort nöje att läsa dina "skrönor", du har en talang för sådant, i klass med Krister Brandt!!! Mer sånt!
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
Efter att sätt alla bilder vad kan jag säga hett ämne har detta blivit. Du har så mycket detaliger ser utt som en modeljärnväg fasst i trainz men vad coolt byggvidare
|
![]() |
![]() |