Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-26, 20:36   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Bäste herr Korvis, det är farligt nära att man ska börja tjata om när..., när du viftar med gottpåsarna så här .

Å sen har ju du & Lennart tömmt "berömmandeord-hyllan", så man vet inte vad man ska säja mer än :I.I.H snyggt jobbat .

EDIT: Man blir ju så till sej i trasorna, så man glömmer ju hälften av man ska säga: Du ska ju ha en hel massa extra plus för inredningen i vagnarna oxå.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-09-26 klockan 20:43. Anledning: Glömmde hälften.
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:45   #2
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Talking Teakvagn

#89
Håller med ekan, berömmen räcker inte till, återigen tunghäfta i fingrarna. Men en liten fråga, hern till höger, han i andra klasskupen, har inte han spelat i Monty Phyton Flying Circus?
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 20:32   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard


BCo11a i mörk kostym, BCo7a i ljus. Notera att dörrarna är raka på BCo11a(t.v.) till skillnad från BCo7a (t.h.).

Vagn nummer fem i raden. BCo11a, i stort sett samma som BCo7a, men denna vagn har bara två 2:a klasskupéer. Det kan ju inte ta så lång tid att bygga om en BCo7a till en BCo11a då? Jo, eftersom BCo11a har en helt annan korg av samma utformning som de plåtklädda vagnarna hade. Detta syns enklast på det lägre taket och på att dörrarna är parallella med korgens väggar och inte lutande som på de andra fyra vagnarna jag byggt.

Nu ska bara fyra texturer tillverkas så är den klar. (Har lånat BCo7a's textur)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 21:14   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Snyggt korven.

Hade nog inte märkt något, med lutningen vid dörren, om du inte hade nämnt det.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 21:30   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Förbaskat snyggt och väl underbyggt, som allt du gör, Korvtiger! Förstår din kritik mot mina "oexakta" försök att gestalta en tid som var, men jag kämpar på (just beställt "Lokomotivlära" av Elis Höijer, skall bli intressant läsning).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 20:21   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Och nu något för er finsmakare så här på kvällskvisten.
Receptet? Ädelt trä i plankan, lite olja på det(inte olivolja bara) och inte för högt drag i pannan.


Nog skämtat, har kommer nu den sista vagnen för stunden, ABo3a, dvs en restaurantvagn (not. stavningen)
Alla dessa vagnar hade fram till 1933 samlingslitterat ABo3a, därav att det är samma littera som Lans vagn, men fick sedan huvudlittera R. Denna vagn fick då littera Ro2a.

Denna vagn byggdes i 9 exemplar, 6 av dem 1918 och 3 stycken så sent som 1927 av ASJ i Linköping. De sista fick ett lite annorlunda utseende vad det gäller detaljer och det är framförallt dessa tre som jag har som förebild (dock så måste ju minst en få ett av de äldre vagnarnas litteran då jag har fyra texturer)
Inuti fanns det plats för 40 middagsgäster. Halva vagnen består av kök, disk/serveringsrum och ett förådsrum. I kökets golv fanns tre luckor till tre boxar som hängde ned mellan boggierna där man förvarade kylvaror som kyldes ned av fartvinden. (man var inte dum på den här tiden)

Som synes så är det mycket jobb kvar, mestadels inuti. Korgen är väldigt annorlunda jämfört med de tidigare vagnarna, precis som på BCo11a fick jag bygga om den nästan från grunden. Vagnen har också en lanternin, vilket är den lilla överbyggnaden på taket vars främsta uppgift är att agera vägg som man kan sätta fönster på så att man kan släppa in mer ljus i vagnen. Jämför den här lanterninen med den som jag visar på en bild på första sidan i den här tråden. Den här lanterninen är av samma utseende som de som satt på kontinentalvagnarna vid 1920-1940-talet, dvs de vagnar som gick Stockholm-Trälleborg (gammal stavning) och sedan med tågfärjan Trälleborg till Sassnitz i Tyskland och vidare ut på kontinenten. Dock så användes dessa vagnar bara i Sverige.
Notera även stegarna på gaveln på sidan om bälgen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 20:23   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ah en plankstek!

Mycket, mycket vackert!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009