![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Ventilen styrs från hytten via ledstången på andra sidan av pannan. Har du en bild från andra sidan så finns det en pinne som sammanbinder ventilen med en excenterskiva på ledstången. Sotningen används för att vid stationsstopp blåsa ut ånga upp ur skorstenen för att få bättre drag i eldstaden och för att få upp eldavgaserna som annars kan obehaga resenärerna.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Det här med detaljer var ju intressant så nu tar vi nedan bild:
Vilken funktion uppfyller "snöret" som är ansluten till ventilen från hytten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Blev detta någotsånär rätt? Annars får Korvtiger gå på lärarutbildning eller jag på omskolning!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Helt korrekt som Lan säger, Dan sitter på den ena säkeretsventilen, om jag inte missminner mig brukar det vara på den som är inställd på högst tryck (0.4 kg/cm2 över arbetstryck, den andra är inställd på 0.2kg/cm2 över arbetstryck) som har lättjeverket.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-09-21 klockan 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Fortsätter kämpa med GMax och dess egenheter.
Ändrade hyttens placering liksom huvudbehållarens storlek. Se bild tagen snett uppifrån. Så ledigt utrymme under hytten är nu reserverat för tendern. Novis som jag är undrar jag: När ett objekt är i "EditableMesh" format finns det då nån möjlighet att på nåt sätt förändra storleken på objektets radie eller längd? Som det nu är så konstruerar jag om objektet från scratch, som t.ex i fallet huvudbehållaren. I vilket fall som helst så fortsätter jag nu oförtrutet vidare med luftpumpen på vilken jag fått många fina bilder. Tackar för det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jobbet går så sakteliga framåt. Vad som hänt är att jag fått en luftpump av LAn, vilken jag på ett enkelt sätt "mergade" in till E-loks modellen. Sen bara några smärre modifieringar, så.....
Som sagt, väldigt enkelt att flytta detaljer såsom luftpump, gasbehållare, lampor, säkerhetsventiler, ångvissla osv mellan olika projekt. Bra för nästa ångloks modell! Har nu även lagt in sotarventilen. Tänkte nu börja med texture sättningen och hämta olika mönster från alla de bilder jag fått. Förmodar det ligger en hel del framför mig i form av "studier" och sedan dessutom begripa det. Nuvarande status på loket: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går framåt ser jag! Skorsten, sand- och ångdom ser lite "kantstötta ut", men jobba på! - behöver du hjälp har du ju min mejl!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |