Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-29, 21:55   #20
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har roat mig med att testköra LAn:s X 5, som GDG Expressen (fyra vagnar).

I första testet har jag kört i driver-miljö och jämfört med Rc 1 (commynity-modellen). Inom parentes (Rc1):

0-32 km/tim tog 32 sekunder (72), 0-60 63 sekunder (89), 0-100 105 sekunder Rc 1 inte mätbart).
Att bromsa X 5 från 100 km/tim till 0 tog 57 sekunder, Rc 1 tog 27 sekunder.

Toppfarten varierar: X 5 mellan 141 km/tim till över 162. Rc 1 89-100.

Ett annat sätt är att mäta accelationssträckan 0-70 km/tim: X 5 = 690 m. Rc 1: 360 m.

Sammanfattning: Det är ett nöje att köra X 5 i driver-miljö, hur skönt som helst - men pass upp för bromssträckan. Det är lätt att hamna utanför baseboarden.

Hur fungerar X 5 i cab-miljö? Ömsom ros, ömsom ris. Enerverande långsam accelation. Toppfarten - 62 km/tim - nåddes efter minuter. Men sedan behövdes inte mer än 200 m för att få stopp på vagnsättet. Bromsreglaget lättskött och bra. Vindrutetorkarna gick inte igång.

LAn - går det att göra något åt accelationen?

Nisse Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009