![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
När en signal visar kör, betyder det inte automatiskt att växlarna är låsta. Det betyder att tågvägen är fri från hinder till nästa signal. När ett objekt (oftast ett tåg, men det kan vara andra objekt också, t.ex. en industri) har låst en växel kan inget annat objekt sno den. Samma objekt som har låst den måste också låsa upp den så att andra kan få tillgång till den. Det finns en gräns för hur långt en AI-förare kan se (jag kommer inte ihåg just nu hur långt) och det gör det hela mer besvärligt. Men som sagt, om du signalerar rätt så uppstår inte det problemet. Det bör alltid finnas en skyddande signal före en växelväg (undantaget är om man använder äldre typ av svensk signalering). För en tågväg/blocksträcka är det ett måste.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-03-24 klockan 14:46. |
|
![]() |
![]() |