![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
hur vet man hur mycket en meter är i gmax respektive i trainz så inte en lastbil blir 44 meter hög tex?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Samma sak med mig men jag är inte så mycket i gmax just nu för jag håller på med min bana rent ut sagt är det väldigt lång tid kvar tills den blir klar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
I gMax och 3dsMax måste man ställa in att 1 längdenhet = 1 meter (man kan även använda tum, fot och andra måttenheter) Om du inte ställer in detta blir det väldigt konstigt när du exporterar. Om jag inte minns fel så är engelsk fot standard.
Se sida 3: http://www.44090digitalmodels.co.uk/...GMAX_Setup.pdf I Blender som använder enheten Blender unit är 1 BU precis vad du vill ha det till. Det kan vara en fot, en meter eller en korvtigerlängdenhet. Dock så exporterar Blender till Trainz så att en BU = 1 meter i trainz. Man kan dock skala när man exporterar, men det förutsätter att du vet hur mycket större/mindre den enhet du använt är. Bör dock inte vara några problem här i Sverige, då man i stort sett alltid använder det metriska systemet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
|
![]()
Jag kanske har valt ett svårt arbete men jag har lyckats med att göra ett hus på Gmax.
Jag valde nog ett svårt projekt och vet inte varför men den såg väldigt intressant. Det var ett Trafikljus, hehe ![]() |
![]() |
![]() |