![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
|
![]()
Inlägget kan tas bort
__________________
/Lars B Senast redigerad av LarryB den 2009-08-03 klockan 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Svenolov är snart klar med sitt signalscript och samtidigt som han släpper det så kommer jag att släppa de en och tvåvingade semaforerna. T-semaforen dröjer. Svenolov ska fixa scriptet till den så att man så enkelt som möjligt kan få den att funka. Blir lite annorlunda iumed att det är två signaler i en som jag sagt tidigare.
Så håll koll i downloadstråden! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu kanske folk sitter där ute i stugorna och undrar vad som hänt med de där snygga röd/gul målade pinnarna som jag lovat att bygga.
![]() Arbetet är i full gång, personligen har jag plöjt igenom diverse handböcker om äldre signalering och Svenolov har fullt upp med att scripta och han har lagt till ändringar för att får semaforerna ännu realistiskare än vad jag någonsin vågat hoppas på! Projektet är på gång att vidgas dessutom då jag bestämt mig för att bygga ett helt signalsäkerhetspaket á la tidigt 1900-tal. Semaforer är klara, sedan är mesherna till ett par växellyktor klara sedan 10 minuter, spårspärrar är planerade, hiderpålar(fripålar) är byggda och färdiga, vevställverk planerat, försignal planerad och så som grädden på moset; en stor guide över hur det såg ut, hur det funkade, utmed linjerna och på stationerna, komplett med bilder samt kuider och nedlanddningsanvisningar till alla objekt som finns till trainz. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Det blir ju jättesnyggt.
Angående tid för semaforer så vet jag att den som satt vid infarten till Ängelholm från Spannarp fanns ganska länge, kanske på 1990-talet. Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håller på för fullt med ett signalsäkerhetspaket tillsammans med Svenolov som scriptar samt Bear som betatestar. Dessutom filar jag på en guide till äldre tiders banbyggande.
Såhär ser det ut nu, mer kommer: ![]() 1. Växellykta (spårspärrslykta kommer) 2. Spårspärrar, centralt och lokalt omläggbar för höger urspårning (vänster, dubbelklotsig och ev. även flerspårig kommer), 3. Hinderpålar i flera varianter samt normalsektion från 1916 (finns även för 891mm spårvidd) 4. Försignal.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Jätte snyggt!
![]() ![]() ![]() ![]() Får man göra en liten begäran? om du skull kunna vara vänlig och göra också till 600mms spårvidd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har säkert normalsektioner för 600, 891 och 1021 mm i gömmerna men av skäl som du förstår är jag inte så benägen att leta rätt på dom! Normalspårsvarianten verkar väldigt lovande - kanske jag äntligen får till min Säröbana (den osäkra Polsk-Tyska varianten gör mig galen). Bra jobbat!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]() Citat:
Tack, jag syftade i första hand på spårspärr och växelklot skulle inte sitta fel.. samt Försignalen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Alla signaler sätts ut som scenery objekt, dvs på samma sätt som hus och sedan kopplas de till en osynlig signal på spåret. Därför kan man använda alla signaler till alla spårvidder. (Alla signaler är lika stora för alla spårvidder)
Spårspärrarna är lite annorlunda då jag misstänker att klotsen är mindre ju mindre spårvidd. Men det är hyfsat enkelt fixat.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
spårspärren ändrar inte storlek beroende på spårvidd.
här har du ett exempel på det http://www.flickr.com/photos/13947502@N03/1429411111 det är en länk från (Vk) Västervik från spår 3. hittade även ed bild från (Vk) Västerviks driftplats del (Jy) Jenny)(hst) med tre skens växeln på Västerviks driftplats med tanke på spårspärren storlek. http://www.flickr.com/photos/michael...on/2297301859/
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Eftersom detta är treskensspår och 1435mms delen av spåret trafikeras mera regelbundet än 891mms delen så använder man nog 1435mm klotsar. (om det skulle vara olika storlekar)
Notera dessutom att det är klotsar av en modernare (fulare) typ. Om det är som du säger, att det är samma storlek, så sparar det mig massor av arbete. Jag får testa och återkomma med en bild så får ni säga vad ni tycker.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Idag har jag varit överproduktiv, se bild.
![]() Fixade färdigt spårspärrar, 1435 och 891mm spårvidd (600 kommer ej, orkar inte det), enkel, dubbel, samt klots utan spak för att kunna använda på flera spår och en spårspärrslykta till det. Sedan saknade jag U-tavla med rund tavla samt en gammal orienteringstavla, tog inte lång tid att knåpa ihop. Också mitt nya spår, snyggt eller hur? Va? Ser ni det inte? Kanske beror på att det är osynligt i drivern, det är till för spårspärrarna så att man spårar ur om man inte ser upp vart man åker. ![]() Dessutom har jag suttit och gjort ett diagram som jag ska göra ett dragkraftsdiagram till Lans F-lok med.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
ser redigt bra ut och den rediga orienteringstavla samt U-tavla det är ju ingen vanlig syn.
men kan tipsa alla om att det finns en en sådan orienteringstavla mellan Virserum - Gårdveda. strax söder om Gårdveda. på väg 135. ![]() ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag och Svenolov har kommit överens om att vi lika gärna kunde fixa den trevingade semaforen också, när vi ändå höll på. Just nu är den på scriptning.
Har dessutom gjort en vevapparat, med 6 vevar. Bara som sceneryobjekt, inget animerat. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |