![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Så vitt jag vet har normal mapping inget med configen i Trainz att göra utan är ett sätt att mappa de modeller man gör i gmax, 3Dmax, Blender eller vad de nu alla heter. För att exportern till trainz skall fungera har man infört en standardiserad namnsättning av material:
xxxx.m.typ där typ talar om för exportern hur mapparna i materialet skall hanteras. De olika typer som finns är: nomap onetex reflect gloss tbumptex tbumpglass tbumpenv där de tre sista använder sig av en normal map (eller bumpmap) pricis som man använder en reflectmap i ett xxx.m.reflect material eller en opacity map i ett onetex-material. Det finns säkert nån annan som vet hur man gör själva normalmappen (lär vara en del pyssel har jag hört?). Exempel finns på Trainz Dev Wiki (man måste logga in! http://www.trainzdev.com/index.php?o...wiki&Itemid=39
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-01-25 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |