Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-23, 18:53   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hej Lennart

Snyggt Lok, och snabbt du jobbar nu. Jättekul att se. Vad jag försår så kommer inredningen senare innan du är klar med loket, det kommer nog att bli jättesnyggt.

Du bör nog också kolla bufferthöjden, de verkar ligga lite lågt, och bufferternas fästplattor sticker ned från buffertplankorna.

Annars var det himla läckert..
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 19:31   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hej Lennart

Snyggt Lok, och snabbt du jobbar nu. Jättekul att se. Vad jag försår så kommer inredningen senare innan du är klar med loket, det kommer nog att bli jättesnyggt.

Du bör nog också kolla bufferthöjden, de verkar ligga lite lågt, och bufferternas fästplattor sticker ned från buffertplankorna.

Annars var det himla läckert..
Du har rätt Bear, mycket återstår att justera och kommer att göras i sinom tid. Just därför jag laddade upp denna tidiga beta för att alla skulle kunna anmärka på sådant jag missat.
Enl. Auran skall bufferhöjd = koppelhöjd vara 890 mm från räls överkant, men det verkar inte stämma med "verkligheten". Plogarna är för stora och buffertbalken går för långt ned - det skall jag kolla.

Jag noterar alla synpunkter från alla!

Funderar över LOD till mina detaljrika modeller, i 3 nivåer (det hackar på min gamla dator när jag har mycket grejer på banan).

Hör av er med synpunkter - det är värdefullt!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 20:13   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

Svensk standard, bufferthöjd mellan rälsöverkant(rök) och buffertcenter: 1040mm
Vissa vagnar har andra höjder på ritningen, ungefär mellan 1030 och 1060.
Höjden varierar ju också på grund av fjädringen som är beroende av last. Malmvagnarna har höga buffertar för att de bär tung last.

Enligt MRO säo får man inte koppla ihop två normalspåriga fordon om höjdskillnaden mellan buffertmitterna är större än 80mm för fordon med övergångsbryggor(personvagnar) eller 125mm på övriga fordon.

Dragstångens (den som koppelkroken sitter fast i) höjd varierar mellan samma höjd som buffertmitt +-20mm.

Buffertlängden är normalt 650mm.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 21:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Svensk standard, bufferthöjd mellan rälsöverkant(rök) och buffertcenter: 1040mm
Vissa vagnar har andra höjder på ritningen, ungefär mellan 1030 och 1060.
Höjden varierar ju också på grund av fjädringen som är beroende av last. Malmvagnarna har höga buffertar för att de bär tung last.

Enligt MRO säo får man inte koppla ihop två normalspåriga fordon om höjdskillnaden mellan buffertmitterna är större än 80mm för fordon med övergångsbryggor(personvagnar) eller 125mm på övriga fordon.

Dragstångens (den som koppelkroken sitter fast i) höjd varierar mellan samma höjd som buffertmitt +-20mm.

Buffertlängden är normalt 650mm.
Korvtiger, du är en outsinlig källa till stora kunskaper! Har precis suttit och klurat ut att 1050 mm blir bra och ändrat till det. Minskat ner plogen och krymt buffertbalkarna på höjden samt experimenterat med färgen på fönstren. Höjden 890 mm är a.limfront och limback höjd över nolllinjen (jag är ju, som du vet, en hejare på att fatta långsamt).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100123_0001.jpg (120.7 KB, 267 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:04   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser väldigt bra ut! fast fönsterna har en viss gul-grön ton som sticker ut på något sätt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:23   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
ser väldigt bra ut! fast fönsterna har en viss gul-grön ton som sticker ut på något sätt.
Bra noterat Marcus,
jag har experimenterat med olika färgkombinationer - från blålila, via grått, gult och nu murrgröngul. Texturen är en flytande övergång uppifrån och ned av två färger. Har du ett bra paintprogram så får du gärna hjälpa till att få fram en bra kulör på fönstren. Hör av dig isåfall. Jag skall försöka med några svaga blågrå nyanser men detta är svårt och Trainz har helt egna synpunkter på hur det ser ut i spelet. Bifogar windowstexturen i nuvarande tappning:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg windows.jpg (177.0 KB, 259 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 23:47   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Eftersom dina ambitioner är så höga och ditt resultat så fint, så törs jag nog anmärka lite granna ändå...

Jag undrar om du inte ska ta en till titt på hur buffertbalkens sidor är avslutade... förebilden är ju egentligen en enkelt 90-gradigt krökt del sett uppifrån, som sedan är utskuren för att få den form den nu har... Din avslutning är mer vinklad i frontvyn eller hur jag nu ska förklara. Synintrycket blir åt det riktiga hållet, men det är ändå inte rätt.. Kolla på bilderna 8112 och 8116 så tror jag du förstår vad jag menar...

Är liknande design på D-loket och jag hade lite huvve-bry att få till dessa, men när man väl klurat ut hur den egentligen är konstruerad så är den rätt ok att få till.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009