|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Hej Lennart
Snyggt Lok, och snabbt du jobbar nu. Jättekul att se. Vad jag försår så kommer inredningen senare innan du är klar med loket, det kommer nog att bli jättesnyggt. Du bör nog också kolla bufferthöjden, de verkar ligga lite lågt, och bufferternas fästplattor sticker ned från buffertplankorna. Annars var det himla läckert..
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Enl. Auran skall bufferhöjd = koppelhöjd vara 890 mm från räls överkant, men det verkar inte stämma med "verkligheten". Plogarna är för stora och buffertbalken går för långt ned - det skall jag kolla. Jag noterar alla synpunkter från alla! Funderar över LOD till mina detaljrika modeller, i 3 nivåer (det hackar på min gamla dator när jag har mycket grejer på banan). Hör av er med synpunkter - det är värdefullt!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Svensk standard, bufferthöjd mellan rälsöverkant(rök) och buffertcenter: 1040mm
Vissa vagnar har andra höjder på ritningen, ungefär mellan 1030 och 1060. Höjden varierar ju också på grund av fjädringen som är beroende av last. Malmvagnarna har höga buffertar för att de bär tung last. Enligt MRO säo får man inte koppla ihop två normalspåriga fordon om höjdskillnaden mellan buffertmitterna är större än 80mm för fordon med övergångsbryggor(personvagnar) eller 125mm på övriga fordon. Dragstångens (den som koppelkroken sitter fast i) höjd varierar mellan samma höjd som buffertmitt +-20mm. Buffertlängden är normalt 650mm.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
ser väldigt bra ut! fast fönsterna har en viss gul-grön ton som sticker ut på något sätt.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
jag har experimenterat med olika färgkombinationer - från blålila, via grått, gult och nu murrgröngul. Texturen är en flytande övergång uppifrån och ned av två färger. Har du ett bra paintprogram så får du gärna hjälpa till att få fram en bra kulör på fönstren. Hör av dig isåfall. Jag skall försöka med några svaga blågrå nyanser men detta är svårt och Trainz har helt egna synpunkter på hur det ser ut i spelet. Bifogar windowstexturen i nuvarande tappning:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Eftersom dina ambitioner är så höga och ditt resultat så fint, så törs jag nog anmärka lite granna ändå...
![]() Jag undrar om du inte ska ta en till titt på hur buffertbalkens sidor är avslutade... förebilden är ju egentligen en enkelt 90-gradigt krökt del sett uppifrån, som sedan är utskuren för att få den form den nu har... Din avslutning är mer vinklad i frontvyn eller hur jag nu ska förklara. Synintrycket blir åt det riktiga hållet, men det är ändå inte rätt.. Kolla på bilderna 8112 och 8116 så tror jag du förstår vad jag menar... Är liknande design på D-loket och jag hade lite huvve-bry att få till dessa, men när man väl klurat ut hur den egentligen är konstruerad så är den rätt ok att få till. |
|
|
|