![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Det var ju väldigt snyggt. Sådana tågsätt gick överallt i västra Skåne när jag bodde där. Jättekul att du kan göra detta.
Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Fint att det går framåt, bra jobbat!
Får man fråga om det är mycket jobb att konvertera en modell såhär? Finns ju många mycket fina modeller till MSTS och Trainz, som vore trevliga att ha i RS/RW...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Hur mycket jobb det är att konvertera en modell beror på utgångsmaterialet.
RS/RW är mer likt MSTS än Trainz så det är mer jobb att konvertera en Trainz modell. Det sagt så var det rätt så enkelt att konvertera manövervagnen efter att modellen för motorvagnen var gjord så det beror mycket på erfarenhet också. Naturligtvis är det mycket enklare att konvertera än att bygga från grunden då själva modellen redan är gjord men det är fortfarande en hel del jobb. Kämpar nu med motorvagnens blueprints som är den bit som främst hindrar att det kommer fler RS/RW modeller. Systemet med blueprints är väldigt ambitiöst för att få verklighetstrogna modeller men samtidigt väldigt komplicerat och svårt att få rätt. Man vet inte vilka delar som verkligen har någon betydelse och hur olika delar samverkar. Motorvagnen Xoa7 är inne i RS och kontrollerna för broms, fram/back och gaspådrag fungerar men motorvagnen är totalt kraftlös. Hastigheten ligger i storleksordningen 0,01 km/h trots fullt gaspådrag så något är inte riktigt rätt. Den enkla vägen är att kopiera befintlig blueprint rakt av såsom är gjort för Rc-loket men jag har högre ambitioner än så. Dessutom var det i detta fall också nödvändigt att göra lite modelleringsarbete som också tar tid. Dels har jag gjort lite justeringar på LAN:s väldigt fina modell men dessutom var det nödvändigt att göra helt nya strömavtagare. På grund av motorproblemen så har de initiala testerna fått göras med ett Rc-lok som dragare men det ska nog gå att få liv i motorvagnen också. Vagnarna fungerar som de ska då de släpas efter ett lok så vi kommer närmare. Är lite som renoveringen av ett gammalt tåg i skala 1:1 ![]() /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Hon rör på sig!
Visade sig att man måste ha med knappen för att höja strömavtagaren! Annars tror RS att den är nere och därmed ingen kraft. Fick nu upp henne i 230km/h för egen maskin sedan brann banmotorerna. ![]() Behöver trimma in reglersystemet lite så att vi får mer realistiska topphastigheter. /æ |
![]() |
![]() |