Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-02, 13:29   #1
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Önskelista

Rc är långt gånget & T43 ligger ju på arbetsbordet så dessa kan man kanske stryka i sin önskelista för dessa kommer jag att skaffa här på forumet.

Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa.

1. SJ Da av klass för att kunna dra runt timmertågen på linjerna runt Sundsvall och sträckan Sundsvall - Ånge (med delar av stambanan) och vidare mot Östersund

2. SJ Dm i 800 respektive 900 utförandet, 1200-serien kan bli en spinnoff. De som finns idag i Trainz är inget vidare.

3. SJ Ma står högt upp för de rullade här uppe under hela min uppväxt då de tillhörde Ånge driftverkstad.

4. Äldre malmtågslok Litt Oa/Ob och malmvagnar av Mas-typ 1908

5. SJ E10 skulle passa bra med blandade tåg utmed sträckan Östersund - Sveg. (Man fick inte önska sig ånglok, men det gör jag i alla fall)

6. Räknas inte femman här ovan så skulle SJ Oe-Of-Of2 vara mycket intressant som lok. Vad skulle det kosta att betala framtagningen av en sådan modell själv?

El15 finns som modeller från CFR 060 vilka med en liten ommålning skulle kunna hamna i trafik på malmbanan igen...

Jag har aldrig tagit mig tid att sätta mig ner och skapa något till Trainz.
Om man fick tillgång till bra tutorials och matnyttiga tips så kanske äldre malmvagnar vore något att ge sig på som en början.

Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då?

För den som skapar objekt (Fordon) eller ommålningar till Trainz och lägger ut här på forumet så har jag en hel del bildmaterial som man kan få tillgång till.

/Håkan Z

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2009-09-02 klockan 13:30.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 13:56   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg

Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa.

Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då?


/Håkan Z
japp, tanken är naturligtvis att D-loket ska vara donator för en serie andra modeller, som utnyttjar delkomponenter. Texturerna är t.ex redan gjorda för att klara Dg2, ett ballt D-lok som ligger lite varmt om hjärtat. Men många andra modeller kan ju utnyttja samma saker som görs i D-loket.

Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det.

Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare.

Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 23:58   #3
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Tips från coachen.....

För mig som är nybörjare på detta så skulle det vara intressant att få en mera uttömmande beskrivning av hur du gått till väga när du skapat exempelvis D-loket.

Hur strukturerar du upp arbetet innan du drar igång modellerandet på allvar.

Vilken geometri bör man modellera och vad kan man lägga på som textur?

Vad måste man ha med för att få loket att "fungera" i Trainz 2009?

Vad bör man tänka på för att få ett "tillräckligt" bra resultat?

Arbetet med texturer tar säkert en hel del tid. Fototexturer från museilok man kan fota idag är en sak, men mina minnen från D-loken i drift i Sundsvall var att de var rejält skitiga. Och det luktade riktigt ellok på den tiden (När kommer det i Trainz förresten, loklukt? Trainz 2025).
Detta med texturarbetet och LOD är väl ett kapitel i sig, men just nu är jag mest intresserad av modelleringsbiten.

Vad gäller D-lok så hade jag turen att få köra loken 315, 350, 364, 447 samt en maskin 597 (Som var på en kortare session här i stan) i unga år. Det var trångt i hytterna och på förarplatsen då jag redan då var rätt lång, men det var riktiga lok det där man fick koppla upp körlägena och känna rycket i loket för varje steg.

De bilder jag sett på ditt D-lok är imponerande även om modellen inte är klar.
Man önskar att loket inte bara kommer att finnas i ursprungsutförande utan att det kommer att finnas även som Du2 och med möjlighet att lägga in olika individnummer.

Väl medveten om att detta är ett fritidsintresse som i likhet med mitt engagemang i Galtström tar mycket tid i anspråk.

Även om du väljer att släppa loket fritt på downloadsidan när det är klart så skulle jag gärna se att jag fick lägga någon spänn antingen till dig eller till en pott för utveckling av svenska modeller till Trainz, för det saknas massor av lok och vagnar.

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009