|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Citat:
Två skisser dubbelspår och mötesspår Om försignaler: Placera dem 2 km före infartsignal.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2009-05-02 klockan 23:21. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
|
Tack för tipsen. tyvärr har inget hjälpt utan felmedelandet dyker fortfarande upp
![]() /Magnus |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Kan det vara sista signal du placerat innan du avslutar RE. Pröva placera ut två lamp signal som sista för tillfälle innan du avslutar RE. Det gäller i båda från början till slutet.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Just det, så va det ja. V-signaler är av typen "INFO" och om man på ett spår som kommer från "yttre världen" placerar en sådan som första signal, så blir det skräp. Se till att den situationen inte inträffar helt enkelt. Har för mig att rutten överhuvudtaget inte startar, så det är "ganska visuellt" att det inte är bra. Nå, det är ju inte ditt bekymmer här, men lika bra att nämna det iallafall.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
|
Dessvärre har inget av tipsen hjälpt. Just nu finns det endast två tvåskens blocksignaler i rutten och de pekar emd spetsaran mot varandra. Såg att jag hade glömt att skriva att felmedelandet uppstår när en tiles objekt laddas.
/Magnus
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Vilka SMS-filer finns i ruttens SOUND-mapp?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
|
Jippi!!!!! Jag har hittat felet! Som så ofta annars fanns svaret bland Steam4me:s guider. Felet låg i ruttens TKR-fil Där finns det några rader som ändras när man ändrar start tile för rutten. I mitt fal saknade därför rutten ett antal SMS filer men det var först sedan jag börjat placera signaler som den började protestera. Stort tack till allas som har brytt sina hjärnor med mitt problem!
![]() /Magnus
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Då ska vi se, lite att bena ut här...
Signal.sms är en konfigurationsfil, som i JBJ2-fallet adresserar en ljudfil för semafor. Tämligen ointressant eftersom inga semaforer finns i JBJ2, men är nog bra att ljudfilen finns. Intressantare är då ljudkonfigurationsfilen "crossing.sms", som adresserar ljudfilerna "sig_swe.waw" och "sig_barriero.waw" samt "sig_barrierc.waw". Den förstnämnda är de fina svenska klockorna vid en plankorsning och de andra två gissar jag att det är ljudet av bommar som fälls/reses. Kolla så du har dessa filer i ruttens SOUND-folder och titta i sms-filerna så de har sin korresponderande ljudfil. När det gäller signalsättning, så kan det vara lite lurigt. En signal "tittar" ju framför sig och letar efter korresponderande huvudsignal, om signalen innehåller en funktion som speglas av framförvarande signal. När du avslutar ett signalsättningspass, se till "att försegla" ditt pass med en temporär 2-sken huvudsignal i slutet, förslagsvis placerad mitt i spåret, så den inte tas för en permanent. Då är det ingen risk att t.ex en försignal saknar "sin" huvudsignal. Sen fanns det ytterligare en sak man måste hålla reda på, för första-signalen in i rutten. Nu minns jag dock inte va tusan det va, mer än att det hade att göra med kosmetiska (i signalbegreppet kosmetisk) signaltyperna, om dessa var placerade som första signal in i rutten. Här måsta jag damma av mitt gråa minne dock, återkommer på den punkten. |
|
|
|