Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-29, 03:46   #1
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Men det du i stora drag säger är att alls.
Regeringen kan ju faktiskt inte göra ett skit om inte personerna i landet vill det. Utan folket har regeringen ingen makt.

Om regeringen nu vill satsa på miljön skulle de ha byggt höghastighetsjärnväg i Sverige för över 10 år sen. I dagsläget bygger de bilvägar och rustar upp befintliga vägar och sånt. Allt för att det ska gå fortare att köra bil mellan olika ställen. Samtidigt får SJ ta massor med skit för att deras tåg är sena, mer än hälften av alla sena tåg kan man rätta till, Citybanan är ett alternativ. Den har dom sölat med i många år nu. Fortfarande länge till den är färdig. Det är bara ett av alla alternativ dom har, men visst fan blir det bilvägar ändå.

På tal om växthuseffekten så kan jag berätta att Howlin' Pelle i Hives sa något rätt roligt. Dom spelade på Kulturbolaget i Malmö i onsdags och det var fruktansvärt varmt. Han skyllde allt på Hiveshuseffekten. Jag var där (med backstagepass!) och dom var grymma som vanligt
Julian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 05:27   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Om regeringen nu vill satsa på miljön skulle de ha byggt höghastighetsjärnväg i Sverige för över 10 år sen.
Vilken regering syftar du på?
Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Samtidigt får SJ ta massor med skit för att deras tåg är sena, mer än hälften av alla sena tåg kan man rätta till, Citybanan är ett alternativ. Den har dom sölat med i många år nu.
Okej, du bor i Stockholm. Hur hade du tänkt att SJs förseningar på sträckan Linköping-Vagnhärad eller skulle lösas genom att man bygger Citybanan i Stockholm?
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 10:57   #3
Dennis
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 253
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Vilken regering syftar du på?
Okej, du bor i Stockholm. Hur hade du tänkt att SJs förseningar på sträckan Linköping-Vagnhärad eller skulle lösas genom att man bygger Citybanan i Stockholm?
Det var väl ett exempel?
Dennis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 13:17   #4
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Vilken regering syftar du på?
Okej, du bor i Stockholm. Hur hade du tänkt att SJs förseningar på sträckan Linköping-Vagnhärad eller skulle lösas genom att man bygger Citybanan i Stockholm?
Det var ett program på tv för rätt länge sen som hette något i stil med "Det stora tågbeslutet". Då säger Reinfeldt att han inte vill satsa på järnvägen i första hand utan att bygga nya bilvägar och rusta upp dom som redan finns.

Jag bor i Stockholm. Ta exemplet när en X2'a spårade ur vid Getingmidjan vid Cst. Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat. Det bidrar ju i sin tur till att folk i tex Vagnhärad blir sena till sina jobb.. Det blir förseningar på förseningar.
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 00:58   #5
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Jag bor i Stockholm. Ta exemplet när en X2'a spårade ur vid Getingmidjan vid Cst. Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat. Det bidrar ju i sin tur till att folk i tex Vagnhärad blir sena till sina jobb.. Det blir förseningar på förseningar.
Vadå Cst-Lp? Det gick inte att köra till Göteborg, Malmö/Köpenhamn, Karlstad/Oslo, Nyköping, /Strängnäs/Eskilstuna, Katrineholm/Hallsberg eller vanliga pendeltåg till Södertälje/Nynäshamn heller. Dvs en väldigt stor majoritet av landets persontrafik...

Förstår inte varför du tjatar om citybanan, den byggs ju för fullt för närvarande. Det som behövs nu är en förbifart Stockholm samt en motorväg hela vägen, Stockholm-Göteborg. Även motorväg runt hela mälardalen dvs E18 och E20.

Utöver detta bör det byggas höghastighetsjärnväg mellan samma platser som ovan nämna med ett tillägg och det är Järna-Malmö.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 21:14   #6
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Vadå Cst-Lp? Det gick inte att köra till Göteborg, Malmö/Köpenhamn, Karlstad/Oslo, Nyköping, /Strängnäs/Eskilstuna, Katrineholm/Hallsberg eller vanliga pendeltåg till Södertälje/Nynäshamn heller. Dvs en väldigt stor majoritet av landets persontrafik...

Förstår inte varför du tjatar om citybanan, den byggs ju för fullt för närvarande. Det som behövs nu är en förbifart Stockholm samt en motorväg hela vägen, Stockholm-Göteborg. Även motorväg runt hela mälardalen dvs E18 och E20.

Utöver detta bör det byggas höghastighetsjärnväg mellan samma platser som ovan nämna med ett tillägg och det är Järna-Malmö.
Som jag sa så var det bara ett exempel. Jag skrev "Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat."

Det jag sa om Citybanan var också bara ett exempel, men jag tycker att det har tagit lång tid från att idén skapades till byggstarten. Om du tycker att Sveriges regering är så snabba på att fatta beslut om höghastighetsjärnvägar så kanske du kan förklara varför Sverige ligger 20-25 år efter när det gäller höghastighetsjärnväg. Det kommer ju inte ens vara färdigbyggt förrens på 2020-talet. Och att dom nu bromsar upp det ännu mer med att "det är viktigare med bilvägar" gör ju inte att miljön blir bättre.
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 14:43   #7
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Som jag sa så var det bara ett exempel. Jag skrev "Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat."

Det jag sa om Citybanan var också bara ett exempel, men jag tycker att det har tagit lång tid från att idén skapades till byggstarten. Om du tycker att Sveriges regering är så snabba på att fatta beslut om höghastighetsjärnvägar så kanske du kan förklara varför Sverige ligger 20-25 år efter när det gäller höghastighetsjärnväg. Det kommer ju inte ens vara färdigbyggt förrens på 2020-talet. Och att dom nu bromsar upp det ännu mer med att "det är viktigare med bilvägar" gör ju inte att miljön blir bättre.

Hm, är du medveten om att vi har riksdagsval vart fjärde år? Detta resultarerar i att varje gång ett maktskifte sker så kastas mycket om i politiken angående tex. sådana här frågor. Sedan lever vi en en demokrati med lagar och regler och rättsäkerhet. Detta leder till att det är individen i slutändan som har mest att säga till om. Detta i form av överklaganden av diverse slag som enskilt måste gå igenom en omfattande, tidskrävande rättsprocess. Under tiden kan inte bygget fortgå som planerat. Naturligtvis är detta bra tycker jag men samtidigt är det inte bra för sådana här investeringar. Mälarbanan, sista biten mellan Kallhäll och Kungsängen över Stäksöarana, blev ca 10 år försenad p.g.a alla överklaganden från människor i trakterna som inte ville ha järnvägen tätt inpå knuten. Tillslut lyckades man hitta en balans mellan tunnlar, broar, riksintressen och enskilda intressen som fick en majoritet att acceptera banans utförande och byggande så att den stod klar 2001.
Detta problem har man inte i Spaninen, Frankrike mm där höghastighetsjärnvägarna byggs med stora jättestöd från EU och att drabbade personer får skälig kompensation för detta, alt körs över. Bra eller dåligt, jag vet inte men järnvägen kan iallafall byggas och stå klar hyffsat fort.

Enkelspåret genom Gamla Uppsala är en till klassiker. Här vill Banverket naturligtvis bygga dubbelspår men problemet är att sträckan går rätt igenom ett mycket kulturkänsligt område med fornlämningar precis överallt. Även ur störningssynpunkt för boende blir det svårt att bygga så inget bygge av dubbelspår syns än över horisonten. Fyrspår genom Lerum sket sig nyligen p.g.a ungefär samma orsaker.

Av någon anledning verkar folk rent allmännt ha en mer positiv inställning till motorvägsbyggen och vägbyggen sålänge de inte byggs centralt i en stor stad, som tex förbifart Stockholm som är ett skräckexempel på nödvändiga infrastrukturprojekt som än inte har byggts men verkligen behövs. Man har diskuterat, planerat osv i snart 40 år men än så finns ingen förbifart.

Så, det beror inte speciellt mycket på Regeringen och våra politiker. Det är mest fikarumssnack isåfall, något man ska ta med en stor nypa salt. Utan det är vi, individer som effektivt hindrar stora infrastrukturprojekt med vårat skyddsbehov och rädsla mer än framsynthet och möjligheter...
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 12:23   #8
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Om regeringen nu vill satsa på miljön skulle de ha byggt höghastighetsjärnväg i Sverige för över 10 år sen. I dagsläget bygger de bilvägar och rustar upp befintliga vägar och sånt. Allt för att det ska gå fortare att köra bil mellan olika ställen. Samtidigt får SJ ta massor med skit för att deras tåg är sena, mer än hälften av alla sena tåg kan man rätta till, Citybanan är ett alternativ. Den har dom sölat med i många år nu. Fortfarande länge till den är färdig. Det är bara ett av alla alternativ dom har, men visst fan blir det bilvägar ändå.
Även vägnätet har samma kapacitetsbrist som järnvägarna. Ur miljöskäl samt framkomlighetsskäl vore en förbifart Stockholm nödvändigt. Essingeleden tar inte fler bilar, har nått kapacitetstaket för länge sen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt behöver vägnätet rustas upp. Hur skall de som inte har något alternativ till bil kunna ta sig till och från jobbet? Hur ska alla de som tar bilen till närmaste tågstation kunna ta sig till arbetet i framtiden om inte vägnätet underhålls alternativt byggs ut?

Citybanan kommer att underlätta enormt för tågtrafiken i hela landet. Främst Mälardalsregionen då fler tåg kan avgå i tid samt ankomma i tid till Stockholm C.

Problemet med järnvägsprojekt är den enorma kostnaden jämfört med vägar. Det måste vara lönsamt ur samhällsekonomiskt perspektiv. Tyvärr är inte persontrafik på järnväg norr om Sundsvall lönsamt. Rikstrafiken finaniserar en stor del av kostnaderna för att driva trafik här. Finns många fler sträckor i landet. Att bara bygga en massa fin järnväg som det sedan bara kommer att gå något enstaka tåg, eller några godståg är inte lönsamt och är bara bortkastade pengar. Vi lever i ett extremt urbaniserat land. Folk söker sig ifrån landsbyggden som avbefolkas i en allt snabbare takt. Anledningen till detta? Jobben finns i städerna liksom möjligheterna att utveckla sig och uppnå sina drömmar. Tyvärr är detta inte bra för kulturbyggden men det är väldigt svårt att göra någonting åt. Jag vet att det finns många som inte riktigt gillar detta och försöker förneka detta och gömmer sig bakom åsikter som "jävla stockholmare" osv men snart finns det ingen framtid ute på landsbyggden och att då bygga järnvägar inriktat mot persontrafik är bortkastade pengar.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 12:40   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Deltog inte, då jag tyckte det kändes löjligt. Ska man göra nått för miljön ska det vara långsiktigt! Detta var bara nått för att döva samvetet hos en del...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 12:41   #10
Dveomer
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Nacka
Inlägg: 23
Skicka ett meddelande via MSN till Dveomer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
I dagsläget bygger de bilvägar och rustar upp befintliga vägar och sånt. Allt för att det ska gå fortare att köra bil mellan olika ställen. Det är bara ett av alla alternativ dom har, men visst fan blir det bilvägar ändå.

Behovet av vägar kommer inte minska i framtiden. Det är en utopi att tro att bilen dör med de fossila framdrivningsmedlen.

Oavsett vad framtidens bilar drivs med kommer de att kräva vägar, och med en ökad befolkning och bilpark måste utbyggnaden av vägnätet fortgå!!

/Dveomer
Dveomer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009