![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
|
![]() Citat:
Om regeringen nu vill satsa på miljön skulle de ha byggt höghastighetsjärnväg i Sverige för över 10 år sen. I dagsläget bygger de bilvägar och rustar upp befintliga vägar och sånt. Allt för att det ska gå fortare att köra bil mellan olika ställen. Samtidigt får SJ ta massor med skit för att deras tåg är sena, mer än hälften av alla sena tåg kan man rätta till, Citybanan är ett alternativ. Den har dom sölat med i många år nu. Fortfarande länge till den är färdig. Det är bara ett av alla alternativ dom har, men visst fan blir det bilvägar ändå. På tal om växthuseffekten så kan jag berätta att Howlin' Pelle i Hives sa något rätt roligt. Dom spelade på Kulturbolaget i Malmö i onsdags och det var fruktansvärt varmt. Han skyllde allt på Hiveshuseffekten. Jag var där (med backstagepass!) och dom var grymma som vanligt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
STW-member
|
![]() Citat:
Okej, du bor i Stockholm. Hur hade du tänkt att SJs förseningar på sträckan Linköping-Vagnhärad eller skulle lösas genom att man bygger Citybanan i Stockholm?
__________________
Janne Admin Svenska 3D-Tåg - Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 253
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
|
![]() Citat:
Jag bor i Stockholm. Ta exemplet när en X2'a spårade ur vid Getingmidjan vid Cst. Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat. Det bidrar ju i sin tur till att folk i tex Vagnhärad blir sena till sina jobb.. Det blir förseningar på förseningar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
Förstår inte varför du tjatar om citybanan, den byggs ju för fullt för närvarande. Det som behövs nu är en förbifart Stockholm samt en motorväg hela vägen, Stockholm-Göteborg. Även motorväg runt hela mälardalen dvs E18 och E20. Utöver detta bör det byggas höghastighetsjärnväg mellan samma platser som ovan nämna med ett tillägg och det är Järna-Malmö.
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
|
![]() Citat:
Det jag sa om Citybanan var också bara ett exempel, men jag tycker att det har tagit lång tid från att idén skapades till byggstarten. Om du tycker att Sveriges regering är så snabba på att fatta beslut om höghastighetsjärnvägar så kanske du kan förklara varför Sverige ligger 20-25 år efter när det gäller höghastighetsjärnväg. Det kommer ju inte ens vara färdigbyggt förrens på 2020-talet. Och att dom nu bromsar upp det ännu mer med att "det är viktigare med bilvägar" gör ju inte att miljön blir bättre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
Hm, är du medveten om att vi har riksdagsval vart fjärde år? Detta resultarerar i att varje gång ett maktskifte sker så kastas mycket om i politiken angående tex. sådana här frågor. Sedan lever vi en en demokrati med lagar och regler och rättsäkerhet. Detta leder till att det är individen i slutändan som har mest att säga till om. Detta i form av överklaganden av diverse slag som enskilt måste gå igenom en omfattande, tidskrävande rättsprocess. Under tiden kan inte bygget fortgå som planerat. Naturligtvis är detta bra tycker jag men samtidigt är det inte bra för sådana här investeringar. Mälarbanan, sista biten mellan Kallhäll och Kungsängen över Stäksöarana, blev ca 10 år försenad p.g.a alla överklaganden från människor i trakterna som inte ville ha järnvägen tätt inpå knuten. Tillslut lyckades man hitta en balans mellan tunnlar, broar, riksintressen och enskilda intressen som fick en majoritet att acceptera banans utförande och byggande så att den stod klar 2001. Detta problem har man inte i Spaninen, Frankrike mm där höghastighetsjärnvägarna byggs med stora jättestöd från EU och att drabbade personer får skälig kompensation för detta, alt körs över. Bra eller dåligt, jag vet inte men järnvägen kan iallafall byggas och stå klar hyffsat fort. Enkelspåret genom Gamla Uppsala är en till klassiker. Här vill Banverket naturligtvis bygga dubbelspår men problemet är att sträckan går rätt igenom ett mycket kulturkänsligt område med fornlämningar precis överallt. Även ur störningssynpunkt för boende blir det svårt att bygga så inget bygge av dubbelspår syns än över horisonten. Fyrspår genom Lerum sket sig nyligen p.g.a ungefär samma orsaker. Av någon anledning verkar folk rent allmännt ha en mer positiv inställning till motorvägsbyggen och vägbyggen sålänge de inte byggs centralt i en stor stad, som tex förbifart Stockholm som är ett skräckexempel på nödvändiga infrastrukturprojekt som än inte har byggts men verkligen behövs. Man har diskuterat, planerat osv i snart 40 år men än så finns ingen förbifart. Så, det beror inte speciellt mycket på Regeringen och våra politiker. Det är mest fikarumssnack isåfall, något man ska ta med en stor nypa salt. Utan det är vi, individer som effektivt hindrar stora infrastrukturprojekt med vårat skyddsbehov och rädsla mer än framsynthet och möjligheter...
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
Citybanan kommer att underlätta enormt för tågtrafiken i hela landet. Främst Mälardalsregionen då fler tåg kan avgå i tid samt ankomma i tid till Stockholm C. Problemet med järnvägsprojekt är den enorma kostnaden jämfört med vägar. Det måste vara lönsamt ur samhällsekonomiskt perspektiv. Tyvärr är inte persontrafik på järnväg norr om Sundsvall lönsamt. Rikstrafiken finaniserar en stor del av kostnaderna för att driva trafik här. Finns många fler sträckor i landet. Att bara bygga en massa fin järnväg som det sedan bara kommer att gå något enstaka tåg, eller några godståg är inte lönsamt och är bara bortkastade pengar. Vi lever i ett extremt urbaniserat land. Folk söker sig ifrån landsbyggden som avbefolkas i en allt snabbare takt. Anledningen till detta? Jobben finns i städerna liksom möjligheterna att utveckla sig och uppnå sina drömmar. Tyvärr är detta inte bra för kulturbyggden men det är väldigt svårt att göra någonting åt. Jag vet att det finns många som inte riktigt gillar detta och försöker förneka detta och gömmer sig bakom åsikter som "jävla stockholmare" osv men snart finns det ingen framtid ute på landsbyggden och att då bygga järnvägar inriktat mot persontrafik är bortkastade pengar.
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Deltog inte, då jag tyckte det kändes löjligt. Ska man göra nått för miljön ska det vara långsiktigt! Detta var bara nått för att döva samvetet hos en del...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Behovet av vägar kommer inte minska i framtiden. Det är en utopi att tro att bilen dör med de fossila framdrivningsmedlen. Oavsett vad framtidens bilar drivs med kommer de att kräva vägar, och med en ökad befolkning och bilpark måste utbyggnaden av vägnätet fortgå!! /Dveomer |
|
![]() |
![]() |