![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
En dags svärande senare:
![]() Det var sista gången jag gör någon form av fordon där en strömmavtagare inkluderas! Satt i 4-5 timmar och försökte få in skiten i trainz. ![]() Nu ska jag bara göra texturer + något transformatorliknande innuti sedan kan denna nog betraktas som klar. Animationen funkar. Har kollat lite på hur det går med AI-förare, och jag akn ha hittat en lösning, men det är inte säkert att den fungerar då ingen annan har gjort så. (eller ens tänkt tanken) Hoppas att alla är nöjda och glada nu när dom får en lite "exotisk" detalj på sin Norrlandsbana. Eller vad säger vi Ekan? ![]()
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Tummen talar för sej själv.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Mycket stiligt, förutom att isolatorerna ska vara svarta...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
STW-member
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Ekan och Janne: Tack för kommentarer!
![]() Json: Hmm.. enligt mina ögon och följande bild: http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0087 så ser isolatorerna aningen gröngråa ut. Bilden har ganska dålig upplösning, men jag tycker mig inte se att dom är svarta. Kollar man på den andra bilden på samma sida så ser dom inte heller svarta ut. Kan dock hålla med om att dom är lite väl gröna. Själv tror ja don är snyggare som grå/grön än svart. Och om ingen har någon bättre bild på vagnen i fråga så tänker jag nog låta dom vara gröna, men dom ska gråas ned.
![]() |
#6 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag har inte hittat några bättre bilder än dina på vagnen i fråga men om jag minns rätt så var den typen av isolatorer vita eller brunsvarta när dom var nya. Slitskenan på strömavtagaren var antingen kol eller koppar och det bestämde smutsens färg (ev med lite hjälp av koppar från kontaktledningen).
Vagnen hos NJvM har ju snyggats upp av de duktiga killarna där men det kan ju vara så att dom inte alltid använt "rätt" färg. Sen om du vill återge vagnen som den ser ut idag så är ju NJvM bilderna rätt. Sen vet du att kopparsmuts är en ljus grön färg (ärggrön).
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
Den andra typen verkar vara av någon ljusare keramik, kika på Oa-bilden tex. http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0034&pic=1 /J |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Okey, tack för informationen. Är då alla nöjda och glada om de får en vagn med mörkgröna isolatorer (trisolatorer?) samt smutsig och ärgad kolskena samt 2 texturer, varav den ena som den kvarvarande vagnen ser ut idag (utan märkning) och en där jag improviserar lite och tar ett nummer som har funnits (Den vagnen kommer att vara märkt enligt -43 års godsvagns-märknings-anvisningar).
För dom nyfikna så håller jag på med en textur med den gamla typen av märkning där inventarienummer och vagnmärkning sitter på plåtar på vagnssidorna. (se Bengas första bild på sida 4 i denna tråd)
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Har lite problem med F2e:n. Jag har noll koll på hur det ser ut innuti. Annars räknar jag denna vagn som färdig för relese faktiskt. Det gick inte att fixa så att strömmavtagaren inte är uppe när Ai-tåg kör, men detta är ju som sagt en vagn som ska stå still, sk. eye-candy.
![]() Nr 25911 överst i bild och nr 25910 underst. Vet ej om vagnarna var märkta så som -910:an är märkt eller om dom inte var märkta överhuvudtaget utan att dom såg ut som -911:an allihopa. Numret har dock funnits på riktigt. För den som har tråkigt skall jag inte denna gången förstöra leken "hitta 6 uppdateringar". ![]() Jag börjar tröttna på detta projektet så jag kommer att slänga ihop en 3-4 texturer till innan jag släpper det samt en beta-test runda. Förhoppningsvis så blir det en fin detalj på påskbordet. ![]()
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Glada nyheter!
Betatestrundan för TRS är klar! ![]() Jag kommer att släppa vagnarna i två versioner, en till TRS och en till TS2009. Skillnaden är att TS2009-versionen har STW-koppel, men kommer att släppas senare då MatsS inte är riktigt klar med version 1.1 av STW-koppel eller har betatestat klart. TRS versionen kommer att läggas upp inom några dagar, har lite småpyssel kvar, så håll koll i downloadsdelen! För den som undrar så kommer man att kunna köra med TRS-versionen i TS 2009 tills -09 versionen kommer. TRS versionen kommer dock att ha STW-kopplets mesher, men dom kommer inte att fungera.