Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-14, 12:06   #1
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Härligt att du experimenterar själv, det är så jag gör. Vagnen blir riktigt snygg, en välgjord 3d-modell. Jag säger inget om de klara färgerna.

Koppelskriptet fungerar tydligen i 6:an. Det är tydligen bara en justering av versionsnumret som behövs. Jag kan dock inte testa eftersom jag inte har den installerad.

Texturskriptet är gjort på det mest "ekonomiska" sättet. Det innebär att textur 0 använder originaltexturen på vagnen, inte den i textur-asseten. Tekniskt kopplas alltså textur-asseten ur vid index 0. Textur 0 är alltså original-texturen. Textur 1 blir sen textur 0 i textur-asseten. Krångligt att förklara. Som du gjort blir orignaltexturen oanvänd.

Några tips vid animering:

- Gör reset x-form på mesharna innan koppling till dummies.
- Ändra aldrig storlek på dummisarna.

Jag har en ny version på gång där man kan animera dörrarna direkt via egenskaperna. Config och GS är bifogade här:

Hbis.zip

Jag har ett antal på gång som använder liknande skript: Gbs, Hbbins samt T44. Därför avvaktar tills det är release-färdigt.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 20:15   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Hittade en bild på en äldre slutsignallyckta. Banan är Skånskajärnvägar i Brösarp.
http://www.jarnvag.net/test/images/b...ld/brosarp.jpg
Efter att jag postade förra meddelandet så testade jag dörranimeringarna och dom fungerade. Laddade ned filen du bifogade och fick den att fungera, delvis. Dörrarna kan öppnas i surveyor men när man ska stänga dom igen händer ingenting. Om man trycker bort rutan med godkänn-knappen och valt dörren som stängd, så hoppar den till stängd. Går man in i drivern så finns inte kryssrutorna över huvudtaget.
Sedan försökte jag få Hbis:en att fungera genom att ta bort "build 2.9"-raden i alla content, vagnen gick inte att sätta ut i spelet.
Jag antog att det kunde vara -09 texturer som spökade (CMP protesterade en del emot dom.) så jag testade att få koppelscriptet att fungera i på min gs-vagn, CMP protesterade vilt mot att mesh-asset inte var en giltig string och att mesher och en .kin-fil inte kunde laddas. I spelet fungerade vagnen, ett meddelande om "missing depencies" fast på typ tjeckiska (vet inte varför det är på tjeckiska, men det kommer upp när det är något fel på banan.). Vagnen syntes och alla "gamla" funktioner fungerade. Inga koppel, slutsignaler eller scripting error-skyltar dök upp.

Sedan undrar jag om koppelscriptet fungerar både med en och två bromsslangar. Nuförtiden om jag förstår rätt, så har alla vagnar två slangar. En för bromsen och en för att hålla rätt tryck i alla vagnars trycktankar. På Gs-vagnarnas tid hade alla godsvagnar en slang för tryckluftsbromsen och passagerar och vissa godsvagnar med en stängd bromshytt eller dylikt hade två, en för tryckluft och en för ångvärme från ångloket. Gs:en hade bara en slang och jag undrar om ditt script stödjer det.

Ang. texturer, index, mm så lyckades jag lista ut hur man skulle göra till slut (därför är det två Sj27748-texturer efter varandra) Fattade inte problemet i början då texturen i Hbis:en och den första texturen i texture-assetet så nästan likadana ut. Men sedan såg jag att det var en mer string, än textur i tex-asseten och då la man i hop 2+2 och fattade hur det hängde ihop.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-14 klockan 20:19.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 00:55   #3
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Ok, jag skall försöka göra en signal av det jag ser på bilden. Det blir en del gissande...

Jag misstänker du inte satt följande parametrar i configen:

ANIMATION_TIME_NORMAL = 4.0f; stängnings/öppningstid i sekunder
FRAME_CLOSED = 0.0f; i vilken frame är dörren stängd
FRAME_OPENED = 29.0f; i vilken frame är dörren öppen
ANIMATION_LENGTH = 30.0f; totalt antal frames i animationen

Prova att sätta
build till 2.6 eller lägre. Det där med Tjeckiska låter spännande, det har jag inte lyckats med ännu

Som det är nu är det bara huvudledningen vilket det nästan uteslutande är på godsvagnar. Det skall alltså fungera för din vagn. Det går att lägga till nya meshar även med matarledning. Det förutsätter dock att rätt vagnar kopplas samman med varandra.

Mats

Senast redigerad av MatsS den 2009-02-16 klockan 01:02.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 14:21   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Dörrarna funkar fint nu!

Kom på förut att jag hade glömt att lägga till STWkoppelrule så jag testade att göra det. Regeln fanns med i listan men den gick inte att lägga till. Inga felmeddelanden, varken i spelet eller cmp. Vem var det som fått kopplen att funka i -06?

Nu när man fått upp felmeddelandet så kanske det inta var tjeckiska, men i mina ögon är det lika begripligt som tjeckiska i alla fall och det kom upp på detta språk för första gången efter att jag laddat ned en sak från en tjeckisk sida. Resten av spelet är på engelska... Hmm...

Är ingen kännare av språk, men spanska kanske? Det är i alla fall inte svenska, engelska eller tyska.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 15:49   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Dörrarna funkar fint nu!

Kom på förut att jag hade glömt att lägga till STWkoppelrule så jag testade att göra det. Regeln fanns med i listan men den gick inte att lägga till. Inga felmeddelanden, varken i spelet eller cmp. Vem var det som fått kopplen att funka i -06?

Nu när man fått upp felmeddelandet så kanske det inta var tjeckiska, men i mina ögon är det lika begripligt som tjeckiska i alla fall och det kom upp på detta språk för första gången efter att jag laddat ned en sak från en tjeckisk sida. Resten av spelet är på engelska... Hmm...

Är ingen kännare av språk, men spanska kanske? Det är i alla fall inte svenska, engelska eller tyska.
Googles översättning från Spanska till Svenska.

En del av anpassat innehåll som använder den här kartan är inte installerat på din dator. Detta kan orsaka oväntat beteende.

Laddar kartan ändå.

Ladda ner den felande komponenter omedelbart.

Försök att ladda kartan och inte heller visa detta meddelande igen. Avmarkera "Ta bort meddelande Trainz komponenter" i OCP konfiguration att återställa meddelandet. Du kan återaktivera detta inlägg Content Arrangör Plus.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 20:51   #6
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Två nya slutsignaler har tillkommit. Dels en som jag kallat lampa som jag tror är en 70-talare eller liknande, dels en lykta som är rätt mycket äldre. Den senare borde funka till din vagn. Båda har inbyggd corona som man sätter i config.

slutsignaler.jpg
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 10:51   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Riktigt snyggt! Har dock sett på bilder från GDJ och NBVJ att dom har skärmar som är gul/röd/gul. Har två bilder på dom som jag hittat på nätet. (bilderna är dock borttagna och jag vill inte lägga upp dom här av uppehovsrättliga skäl, så om du pm:ar din mail så kan jag skicka dom till dig.)
Har fortfarande inte fått koppelscriptet att fungera. Är det något som du ska få att funka med 06 eller är det TS2009 som gäller? Är det något som du behöver testa i trs06 eftersom du inte hade det installerat själv?

Förövrigt så funkar ditt dörr/textur-script utmärkt! Saknar dock fortfarande att kunna öppna och stänga dörrarna i drivern, annars så är det precis som den vision när jag för över ett halvår sedan startade projektet (då med större visioner än vad jag skulle kunnat uppnå utan din hjälp).

Just nu håller jag på att göra flera texturer. Har en NBJ 106:a som jag bara har lite småputs på. Puts och puts, snarare tvärtom då jag ska slita ned den och smutsa ned den.
Är det någon som har önskemål om ägare eller märkning så får ni gärna säga till. Har ni bilder på en Gs:s märkning så får ni gärna bidra med den också. Hade tänkt att göra kanske 5-7 till texturer och jag har lite dåligt om bilder med "riktiga" nummer och märkningar på. Har en liten bildfil där jag har alla märken, vikt, yta, RIV-märke mm så det tar under 10 minuter att sätta på alla man ska ha på vagnen, sedan är det nedskitning som gäller.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009