![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Till er 3D-modellerare:
Har lite problem med takkanter som blir bruna. Har haft problemet tidigare. Kollar man texturen i gMax så är det 10-15 pixlar till kanten mellan takfärg och sj-brun från takets texturmappningskant. Någons som har någon lösning på detta problem? ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
Texturblödning kan uppstå om man t ex har som i ditt fall svart och SJ RÖD liggande bredvid varandra och lägger UVW mappningen nära den andra färgen. Problemet är inte hur nära varandra färgerna ligger i texturern utan hur nära du går med mappningen av resp. del. Ofta ser man det där redan vid rendering i max (vet inte om det finns rendering i gmax).
__________________
Janne Admin Svenska 3D-Tåg - Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Jag kommer släppa det senare idag
![]() Kopplen skall heta... a.koppela a.koppelb ...och placerade vid z = 0, skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen. Slutsignalerna skall heta... (A-änden) a.slutsignala0 a.slutsignala1 (B-änden) a.slutsignalb0 a.slutsignalb1 ...och placeras där de skall vara i z samt som ovan skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen. Det lär behövas äldre slutsignaler för din vagn. Jag kan tänka mig 3 olika typer som jag tyvärr saknar förlaga till: - 3-delad skärm med gult/rött/gult - Batteridriven röd slutsignalslampa - Äldre lampa... Inga problem att lägga till, men jag saknar bilder... STW Koppel har mesh för kopplet som jag är rätt nöjd med så lägg ingen energi där. Det har inte hänt något på koppelfronten sedan mitten av 1800-talet så det lär inte vara några problem att använda "moderna" ![]() Animationen låter helt perfekt för ändamålet. Jag har nu kod för lastning och lossning så det är inget problem. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Janne:
Såhär ser det och har sett ut sedan jag upptäckte problemet. Har inte sett detta i gMax. ![]() MatsS: Ska fixa kopplingarna, men jag tror att jag avvaktar lite tills du får det att fungera ihop med trs2006 ordentligt. Hade inte tänkt att skaffa ts2009, och jag hoppas att det inte blir nödvändigt, även om grafikmotorn och 5m markupplösning lockar. Skall attachmentspointen till slutsignalerna vara i höjdled (z) där "botten" på lampan är eller? Jag har sett en bra bild på två slutsignaler här på forumet. Tråden hette något med lika, syskon eller nått sådant. Ska försöka hitta den igen. Annars kan man fråga bengan. Han verkar ha bild på allt som är järnvägsrelaterat. Tog nyss imot de där 254 detaljbilderna på en Gs som han hittat. ![]() ![]() Sedan, ska det vara några lights adderade i configen till slutsignalerna som på Paul Hobbs grejer (och resten av Hawes Junction sakerna)?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
z-höjden är baksidans centrum på hållaren. Sen kommer skärmen eller lampan att hamn ovanför den.
Coronor är bättre att placera i själva signalen. Hittar du några bra bilder så gör jag sådana och inkluderar i STW Koppel. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har nu laddat ned Mats Hbis-vagn, otroligt välgjord av det lilla jag såg (den fungerade inte i spelet, ska se om jag kan fixa det någon dag). Jag tog och lånade scriptet till den (inte koppelscriptet, det kommer jag att fixa senare) och lyckades ändra så att den fungerade som jag ville. Den har 5 texturer än så länge... 2 st Sj 27748(blaskiga, tog dom jag hittade först och dom var inte nedmörkade), en rosa, en grön och en blå... otroligt snygga
![]() ![]() Precis som MatsS vagn så slumpas texturen när man sätter ut vagnen (Så duktig att jag kan ta bort det -om jag nu velat det- är jag inte ![]() Nu ska jag få dörrarna att ändra färg, (kollar ni noga så är ena dörren under vagnen, detta beroende på att jag försökt få dörranimeringen att fungera.) Ska få dörranimationen att fungera. Skulle gärna vilja ha dom så att man kan öppna dom precis som man ändrar texturer, precis som på Paul Hobbs vagnar,(gissa min idol ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Härligt att du experimenterar själv, det är så jag gör
![]() ![]() ![]() Koppelskriptet fungerar tydligen i 6:an. Det är tydligen bara en justering av versionsnumret som behövs. Jag kan dock inte testa eftersom jag inte har den installerad. Texturskriptet är gjort på det mest "ekonomiska" sättet. Det innebär att textur 0 använder originaltexturen på vagnen, inte den i textur-asseten. Tekniskt kopplas alltså textur-asseten ur vid index 0. Textur 0 är alltså original-texturen. Textur 1 blir sen textur 0 i textur-asseten. Krångligt att förklara ![]() Några tips vid animering: - Gör reset x-form på mesharna innan koppling till dummies. - Ändra aldrig storlek på dummisarna. Jag har en ny version på gång där man kan animera dörrarna direkt via egenskaperna. Config och GS är bifogade här: Hbis.zip Jag har ett antal på gång som använder liknande skript: Gbs, Hbbins samt T44. Därför avvaktar tills det är release-färdigt. Mats |
![]() |
![]() |