Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-08, 19:47   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Till er 3D-modellerare:
Har lite problem med takkanter som blir bruna. Har haft problemet tidigare. Kollar man texturen i gMax så är det 10-15 pixlar till kanten mellan takfärg och sj-brun från takets texturmappningskant. Någons som har någon lösning på detta problem?

Gammal 2009-02-08, 21:09   #2
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Texturblödning kan uppstå om man t ex har som i ditt fall svart och SJ RÖD liggande bredvid varandra och lägger UVW mappningen nära den andra färgen. Problemet är inte hur nära varandra färgerna ligger i texturern utan hur nära du går med mappningen av resp. del. Ofta ser man det där redan vid rendering i max (vet inte om det finns rendering i gmax).

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 02:06   #3
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jag kommer släppa det senare idag. Det har varit en del skriptproblem som jag hoppas lösts nu.

Kopplen skall heta...

a.koppela
a.koppelb

...och placerade vid z = 0, skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen.

Slutsignalerna skall heta...

(A-änden)
a.slutsignala0
a.slutsignala1

(B-änden)
a.slutsignalb0
a.slutsignalb1

...och placeras där de skall vara i z samt som ovan skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen. Det lär behövas äldre slutsignaler för din vagn. Jag kan tänka mig 3 olika typer som jag tyvärr saknar förlaga till:

- 3-delad skärm med gult/rött/gult
- Batteridriven röd slutsignalslampa
- Äldre lampa...

Inga problem att lägga till, men jag saknar bilder...

STW Koppel har mesh för kopplet som jag är rätt nöjd med så lägg ingen energi där. Det har inte hänt något på koppelfronten sedan mitten av 1800-talet så det lär inte vara några problem att använda "moderna".

Animationen låter helt perfekt för ändamålet. Jag har nu kod för lastning och lossning så det är inget problem.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 18:36   #4
korvtiger
Medlem

Standard

Janne:
Såhär ser det och har sett ut sedan jag upptäckte problemet. Har inte sett detta i gMax.

MatsS: Ska fixa kopplingarna, men jag tror att jag avvaktar lite tills du får det att fungera ihop med trs2006 ordentligt. Hade inte tänkt att skaffa ts2009, och jag hoppas att det inte blir nödvändigt, även om grafikmotorn och 5m markupplösning lockar.
Skall attachmentspointen till slutsignalerna vara i höjdled (z) där "botten" på lampan är eller?
Jag har sett en bra bild på två slutsignaler här på forumet. Tråden hette något med lika, syskon eller nått sådant. Ska försöka hitta den igen. Annars kan man fråga bengan. Han verkar ha bild på allt som är järnvägsrelaterat. Tog nyss imot de där 254 detaljbilderna på en Gs som han hittat. Tror att han fick med mer detaljer än som finns på en vagn. Man fattar knappt vad allt ska vara till. Och sedan hade han mått på allt också! Riktigt mumma!

Sedan, ska det vara några lights adderade i configen till slutsignalerna som på Paul Hobbs grejer (och resten av Hawes Junction sakerna)?
Gammal 2009-02-09, 20:14   #5
MatsS
Medlem

Standard

z-höjden är baksidans centrum på hållaren. Sen kommer skärmen eller lampan att hamn ovanför den.

Coronor är bättre att placera i själva signalen. Hittar du några bra bilder så gör jag sådana och inkluderar i STW Koppel.

Mats
Gammal 2009-02-13, 17:39   #6
korvtiger
Medlem

Standard

Har nu laddat ned Mats Hbis-vagn, otroligt välgjord av det lilla jag såg (den fungerade inte i spelet, ska se om jag kan fixa det någon dag). Jag tog och lånade scriptet till den (inte koppelscriptet, det kommer jag att fixa senare) och lyckades ändra så att den fungerade som jag ville. Den har 5 texturer än så länge... 2 st Sj 27748(blaskiga, tog dom jag hittade först och dom var inte nedmörkade), en rosa, en grön och en blå... otroligt snygga

Precis som MatsS vagn så slumpas texturen när man sätter ut vagnen (Så duktig att jag kan ta bort det -om jag nu velat det- är jag inte ) Dock fick jag ett problem då den sista texturen inte väljs i slumpningen, utan att man själv måste ställa in det manuellt på de vagnar man vill ha det på. Men ett "+1" i scriptet senare var problemet borta. Undrar nu om det är samma sak med Hbis:en.

Nu ska jag få dörrarna att ändra färg, (kollar ni noga så är ena dörren under vagnen, detta beroende på att jag försökt få dörranimeringen att fungera.) Ska få dörranimationen att fungera. Skulle gärna vilja ha dom så att man kan öppna dom precis som man ändrar texturer, precis som på Paul Hobbs vagnar,(gissa min idol ) om Herr MatsS skulle vara riktigt snäll och fixa det . Sedan ska flera texturer som inte är pastellrosa göras och sedan ska jag försöka få kopplen att fungera både med denna vagn och med trs 2006!
Gammal 2009-02-14, 12:06   #7
MatsS
Medlem

Standard

Härligt att du experimenterar själv, det är så jag gör. Vagnen blir riktigt snygg, en välgjord 3d-modell. Jag säger inget om de klara färgerna.

Koppelskriptet fungerar tydligen i 6:an. Det är tydligen bara en justering av versionsnumret som behövs. Jag kan dock inte testa eftersom jag inte har den installerad.

Texturskriptet är gjort på det mest "ekonomiska" sättet. Det innebär att textur 0 använder originaltexturen på vagnen, inte den i textur-asseten. Tekniskt kopplas alltså textur-asseten ur vid index 0. Textur 0 är alltså original-texturen. Textur 1 blir sen textur 0 i textur-asseten. Krångligt att förklara. Som du gjort blir orignaltexturen oanvänd.

Några tips vid animering:

- Gör reset x-form på mesharna innan koppling till dummies.
- Ändra aldrig storlek på dummisarna.

Jag har en ny version på gång där man kan animera dörrarna direkt via egenskaperna. Config och GS är bifogade här:

Hbis.zip

Jag har ett antal på gång som använder liknande skript: Gbs, Hbbins samt T44. Därför avvaktar tills det är release-färdigt.

Mats
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.