![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu har jag suttit i någon vecka och först gjort en texturmall och sedan gjort en grundtextur som jag ska utgå ifrån när jag gör alla olika texturer. Sedan tillbaka till gmax där jag satt i många timmar och svor mig förbannad över all UVW-mappning, något väldigt tråkigt och tidskrävande arbete som man naturligtvis kan underlätta med program som UVW-mapper classic eller chilliskinner, om man nu inte finner dom så konstiga att man gör't för hand istället.
![]() Allt detta måsta jag dessvärre gå igenom en gång till iumed att jag bara har gjort det på Gs:en utan bromsplattform. ![]() Halvtaskig render i blender. Är glad att jag fick UVW-mappningen att fungera över huvudtaget även om man fick leta länge bland alla dessa knappar som det finns i överflöd ![]() Jag fann det så roligt med rendering och efter en liten editering i photoshop så såg det ut såhär.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Det där blir säkert mycket fint när vagnen blir färdig. Tycker om den naturliga lite matta färgen som du fått fram. Det är annars lätt att det blir lite plastigt. Vagnen är ju också mycket fin vad gäller naturtrogna detaljer. Kanske skulle du försöka mörka ned färgerna lite. Objekten har en tendens att bli lite för ljusa när de kommer in i trainz och ställs upp tillsammans med naturen i Trainz. Fast det är ju en smaksak. Alla behöver ju inte tycka som jag. Ser fram emot att få koppla din vagn till ett lok och köra iväg. (använd TOE så ser du hur det kommer att se ut i simulatorn). Vänliga hälsningar Kalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Kan bara säga att jag är IMPONERAD av ditt jobb
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar så mycket för kommentarerna!
![]() Det är kommentarer som får en att genomstå allt "tråkigt och tidskrävande" det räcker med ett: ![]() Angående TOE (trainz object exporter?) så läste jag att den bara fungerar med trs 2004 och jag har 2006 så jag får nog köra in dom i spelet först så jag ser hur mycket jag behöver justera. Men innan det så ska jag mappa hjulen och dörrarna (texturer är klara men jag ska bara göra dom till "egna objekt" innan jag vill mappa dom). Återkommer med bilder från jungfruresan. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]()
Ser väldigt bra ut, väntar med spänning på fortsättningen
![]() Citat:
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Efter mycker velande fram och tillbaka mellan CMP, explorer och trs 2006 så har jag äntligen lyckats få in både vagn och hjul. Det är mycket kvar att fila på; Dörrar ska på plats, jag ska få hjulens animering att fungera och texturerna ska mörkas efter att dom som lokkalle mycket riktigt påstod blev mycket ljusare och blaskigare.
![]() Seal: Jag har faktiskt tänkt på det men eftersom 'gs med bromsplattform'ens sidor är längre så skulle texturerna bli utdragna om jag inte skulle ändra i den texturen och då skulle jag endå bli tvungen att ändra i UVW-mappningen då jag måste flytta på andra saker. Man skulle ju kunna lägga även dom delarna i den nya texturen. Och sedan är det ju att jag ska scripta så dom blir utbytbara och dubbelt så många texturer som ska bytas ut = dubbelt så mycket trubbel när jag ska scripta det. Vi får helt enkelt se hur jag gör när jag kommer till den biten. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ah, tänkte inte på det (eller är bara kanske oförmögen att läsa
![]() ![]() Kul att du lyckats få in den rätt smärtfritt! Gick det direkt på första försöket eller fick du små roliga saker såsom flippade ytor eller längsmedstående hjulaxlar? Talar i egenskap av egen erfarenhet... ![]() Ser väldigt bra ut, om möjligt lite ljus, som du och andra skrev. ![]() Slutligen så undrar jag hur arbete fortskrider.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
"rätt smärtfritt"
Kan säga att jag satt 5-6 timmar och försökte få in eländet i trainz. Först ville inte bodyn och när jag kommit på problemet till det (att jag inte valt en engine-config vilket man måste ha även till en vagn tydligen) så var det hjulen som inte ville visa sig. Detta problem tog minst 80% av ovanstående tid att lösa.(saknad b.r.main dummer i bodyn, vilket jag fattade det som, genom mina tutorialer, att man inte behövde) Jag testade bl.a att skriva om configen som om min CMP var av tidigare version så att man använder: bogey:______________________________________< kuid:xxxxxx:xxxxx> Detta protesterade CMP vilt mot tills jag tog bort i configen vilken CMP-version jag använder. istället för den skall man enligt CMP och enligt content creators guide använda någonting med: bogeys { _______0 {______________________________________< kuid:xxxxx:xxxxx> _______} } Detta har jag fortfarande inte fått att fungera, men du kanske vet vad som är fel? Sedan var hjulen där på rätt ledd och allt. Sedan så fick jag ändra i hjulens config 2 gånger innan animationen ville fungera rätt. Flippande ytor har jag inte heller haft, men jag har små problem med skarvar som blinkar litegrand av okännd orsak, men det är knapp något man ser i spelet om man inte sitter och närgranskar vagnen på ett avstånd av någon meter eller så. Just nu sitter jag och fixar med dörrarna, de sitter på modellen, på rätt ställe och de öppnas och stängs(eller snarare öppnes och hoppar tillbaka till frame 0 igen.) Nu ska jag bara skriva ett script så de öppnas och stängs när jag vill. ![]() Angående Gs med bromsplattform (i min värld Gsmb), så tror jag att jag inte kommer undan att ändra lite i huvud texturen och i UVW-mappningen som tillhör Gs utan bromsplattform (Gsub) för att få det att fungera. Har nu tänkt om lite och jag tänker köra gafflarna som en egen kuid-fil så att jag kan använda en mer högupplöst textur till dom och får mera plats på huvudtexturen där jag kan lägga bromsplattformen. Vi får helt enkelt se hur det blir. Jag har även börjat modellera lite på kopplen, och vi får se om jag kan scripta dom själv så att dom och bromsslangarna kopplas ihop. Har även tänkt att göra med ångvärmeledningsslang till personvagnar som användes på 1900-talets första hälft. EDIT: Föresten, det är ingen som har bra bilder på skruvkoppel som h*n kan dela med sig av?
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2008-12-05 klockan 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Aj då, dåligt ordval från min sida, hoppas du inte tog illa upp.
Appropå "smärtsamma" saker, hur går det med projektet? ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Senaste nytt:
Det inte hänt så mycket på vagnen, och det mesta som har hänt syns knappt. -Huvudtexturerna(eller texturen rättare sagt) är mattade (håller fortfarande på med att få till den rätta lystern) -Dörrarna är på plats helt utan problem, gick på första försöket ![]() -En helt egen textur till gafflarna är gjord och mappad. -Gafflarna är borttagna från meshen och är gjorda till en helt egen. -Hjultexturen är något mattad. -Små justeringar i UVW-mappningen gjord på bodyn. Finns fortfarande någon liten detalj jag ska fixa. ![]() Såhär ser det ut i dagsläget Destå mer har hänt i mitt huvud: Redan när jag startade det här projektet visste jag att det här med scriptade koppel var något mer än vad jag skulle kunna åstadkomma. Nu har det visat sig att jag hade rätt. Väldigt rätt. Jag har försökt att göra ett script som gör en texture-replacement och jag har fortfarande inte lyckats få ens en liten text-string att visas i scriptrutan i spelet. I själva verket har jag inte ens lyckats göra ett script som inte har "Phrase error". (fraserings fel) Det finns ganska dåligt om tutorialer på nätet men det finns en bra som jag hittat. Dessvärre måsta man göra ett scenario till en bana för det och det finns beskrivet hur man gör det i trs2004... Jag använder trs 2006 och i den ser det inte alls ut som det står skrivet. Visst lär man sig av att bara läsa men jag tror jag måste utföra det praktiskt och experimentera själv och byta ut grejjer i scriptet för att lära mig. Jag har försökt att få det att fungera och det fungerar till viss del. Den delen som inte fungerar är den delen av scriptet som man håller på med. Det viktiga delen. Vi får se hur det blir med det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |