![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
STW-member
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Börjat om på kraftöverföringen, vars facknamn just för tillfället inte dyker upp i mitt minne... Hade förstås varit roligare om man visste vad i hela friden man modellerade
![]() Obligatorisk bild.
![]() |
#3 |
STW-member
|
![]()
Om det är kraftöverförningen (slidstyrningen) du menar finns det ett bra exempel på hur det kan se ut här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Wa...rts_motion.gif
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Här har du en guide till hur man animerar Walschaerts slidstyrning(kraftöverföring el vad ni nu vill kalla det) och vad delarna heter på engelska: http://www.44090digitalmodels.co.uk/..._Animation.pdf
När Lan för länge sedan animerade sitt ånglok så gjorde han en bild där det stod vad alla delar hette på engelska och någon hjälpte honom att hitta vad dom heter på svenska. Det är bara att leta. Arkivet står öppet. Lycka till!
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Okej har varit tillbaks och "smygpetat" lite i Sb'n. Ett nytt försök med slidstyrningen är på gång och den här gången verkar jag förstått vad som är vad på ritningarna (vilket är en klar fördel
![]() Ser det helt galet ut eller verkar det någorlunda övertygande? Jag behöver verkligen ett handtag med de här grejerna då jag aldrig sett skiten in action och har svårt att veta exact hur grejorn ska utformas för att kunna förflytta sig i de rörelseriktningar som det är tänkt. Det finns mycket man kan säga om ånglok, men en sjuhelsickes ingenjörskonst är de i allafall.
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Det var ju ett ta edan jag tog mig en närmre titt på det där på ett riktigt ånglok men det ser enligt mig korrekt ut, hur som helst väldigt snyggt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tackar!
Pust och stön! Det var länge sedan man behövde tänka så här mycket under en helgdag ![]() Men god lön för mödan förmodar jag... Ett stort antal mekaniska mojänger är nu klara.