Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-15, 18:14   #1
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Bilen passar utmärkt för stadskörning och diverse små körningar. Men hur är det med säkerheten och sådant? Finns det någon möjlighet till en bränsledriven motor eller är det endast eldrift.

Om jag skulle skaffa en miljöbil skulle jag någ skaffa den omtalade Toyota Prius som är en el-hybrid, man kan köra ca 5 - 8 mil /dag på el beroende på körstil samt väder. Men annars verkar det vara ett bra köp, allt beror på vad man ska använda bilen till. LYCKA TILL MED KÖPET!
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 19:49   #2
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Men hur är det med säkerheten och sådant?
Finns troligen ingen säkerhet i den där bilen, den har ju inga som helst krockzoner, smäller man med en sådan så får nog räddningstjänsten använda konservöppnare för att få fram föraren o passageraren om det ens är möjligt, den lär väl bli som ett hoptryckt dragspel (1-2 dm kvar bara).

Miljövänlig: visst
Säker: nej
livsfarlig: ja troligen

Tyvärr, ingen bil i min smak, möjligen skulle jag kunna tänka mig en prius men troligen köper jag en etanol saab istället eller om det nu kommit någon annan saabmodell med miljöbränsle/framdrivning när det är dags att byta bil igen (om ca 10-15 år)

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 21:51   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Nässjö, Sweden
Inlägg: 449
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Bilen passar utmärkt för stadskörning och diverse små körningar. Men hur är det med säkerheten och sådant? Finns det någon möjlighet till en bränsledriven motor eller är det endast eldrift.

Om jag skulle skaffa en miljöbil skulle jag någ skaffa den omtalade Toyota Prius som är en el-hybrid, man kan köra ca 5 - 8 mil /dag på el beroende på körstil samt väder. Men annars verkar det vara ett bra köp, allt beror på vad man ska använda bilen till. LYCKA TILL MED KÖPET!
Vad det gäller Prius får du köra extremt långsamt i så fall. Bensinmotorn kickar in direkt vid annat än krypkörning eller kö-körning.......
__________________
//Alexander - läs min lblogg: http://blogg.alexfaldt.se
alexfaldt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 22:15   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Intressant!
Jag undrar hur det går för batteriet, om den blir slut om några år, finns det att få tag på ny då? Vart skall göra av gamla batteri miljövänligt sätt?

Säkerheten? Jag ryser. Det blir nog farligt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 23:41   #5
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Hur går service till på denna bil? Den lär bli ganska dyr. Såpass dyr att det inte är värt köpet. Finns inga auktoriserade verkstäder i Sverige för denna bil vad jag vet.

Som många redan påpekat. Krocksäkerheten är lika med noll. Likaså bristen på all annan säkerhetsutrustning såsom ESP, ABS, Antispinn, krockkuddar etc. Rent allmännt är utrustningen påver. Indiska Tata Nano skulle möjligtvis vara ännu sämre.

Toyota Prius är visserligen en relativt bra miljöbil men svindyr.

Väntar spännt med att hybridmotorer bestående av Etanol/El motorer kommer eller möjligtvis Diesel/el motorer som faktiskt är på G hos flera tillverkare.

Intressant är att last och busstilverkaren Scania har tillverkat etanol bussar i snart 15 år. De ligger väldigt långt fram inom utvecklingen miljömotorer fast för bussar. Numera äger Volkswagen Scania och jag antar att de tar tillvara denna kompetens för framtida personbilsutveckling. Rätt offtopic, sry.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 12:06   #6
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard

Vad negativt det var här då :-)

Givetvis är säkerheten inte lika bra som i en stor Volvo. Men om ni inte vågar sätta er i den här elbilen, så antar jag att ni aldrig skulle sätta er på en motorcykel eller moped heller?
Jag känner mig bra mycket tryggare i en sån här elbil än till exempel när jag cyklar genom stan, där är man verkligen oskyddad.
Eftersom den här bilen passar bäst för stadskörning så är det ju inga höga hastigheter vi pratar om, de smällar som blir i stan leder väll sällan till att man krossas och stendör.

När batterierna är slut så får man givetvis lämna in dem för återvinning, så tar de hand om rubbet, det kommer inte att hamna på nån skrottipp och förstöra miljön.
Dessutom räknar jag med att om nått eller några år så finns det bra mycket billigare moderna batterier att köpa, som både är mycket lättare och har högre kapacitet. De forskar ju massor om detta nu så det tar nog inte så lång tid innan de blir mycket billigare.

Så denna bil är alltså för er som behöver en bil för stadskörning, kanske som andrabil som frugan kan ta till jobbet.
Men för er som är livrädda för trafiken och aldrig ens åkt moped eller cykel i stan, så är det nog inget för er, då får ni köpa en stor stadsjeep istället

Ang servicen. Alla reservdelar går att beställa hem. Givetvis är det en fördel om man är lite händig själv, men eftersom vi är fler än en som vill ha varsin elbil så kan man ju hjälpas åt med servicen. Det borde inte vara så mycket svåra grejer på en sån här bil. Tror den är ganska enkelt uppbyggd.

Senast redigerad av FredrikNestor den 2008-04-16 klockan 12:13.
FredrikNestor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 20:55   #7
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Visst, är man en stadsmänniska som aldrig känner att man behöver en 200hk+ BMW/Audi så är en elbil klockrent. Men utanför stadsmiljön lär den väl vara lite väl oskyddad och slö? Aldrig att jag hade kunnat hålla 110 km/h på motorvägen eller överhuvudtaget 90 ens. Antar att dessa endast är lämpade för hastigheter på max 70 km/h.

Som sagt är de för stadsmänniskor med korta sträckor till de vardagliga ärendena, inget för pensionären som vill ut på en picknick i skogen 10 mil hemifrån. Jag är en lanskapsmänniska, så ni kan nog räkna ut vad jag tycker om nu jag ska ha en.

Hade ni vågat på omkörningar på E4 till exempel? No way...

Hade ur miljösynpunkt då i dagsläget satsat på Prius, men i längden väntat på en ren etanolbil ur den billigare miljöklassen.

Lycka till med köpet!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 11:24   #8
FredrikNestor
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
Standard

Schulz, hur gör en motorcykel när han ska köra om på motorväg då? De är mycket mer oskyddade.
Men det är ingen risk att man kör om någon med den här elbilen, som du kan läsa i infon så är toppfarten 65km/h, precis lagom för en sådan bil enligt mig.
FredrikNestor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009