Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 13:23   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta
Visst går det. Och det ska göras. Jag har den tekniska lösningen redan klar. Det blir precis som du säger, en trackside och ett (eller i det här fallet flera) scenery objekt.

Jag har redan gjort skript för en speciell stopplykta (trackside, i det här fallet synlig) som söker av spåret, och rapporterar till ett eller flera scenery objekt, om ett tåg är på väg eller har passerat.

Det är bara att be någon vänlig själ att göra ett scenery object för vägsignalen, så är det hela klart.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-30 klockan 13:29.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 14:12   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

detta låter bra, om jag hadde inte haft hytten att färdigställa så hadde jag kunnat ställa upp men som sagt, hytten

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2007-12-30 klockan 14:18.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 15:40   #3
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Detta låter väldigt intressant, får bara önska lycka till med arbetandet!

Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 16:27   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
....
Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
Man kan göra den som en HTML-asset tillsammans med en regel (rule) så den passar till alla lok. En variant av min HUD m.a.o, som kan placeras var som helst på skärmen.

Jag kommer i vilket fall som helst att renodla min HUD regel. Den kommer att delas upp i 2 regler.

1. Själva HUD:en där det kommer att finnas en ATC-funktion.
2. Alla funktioner som tillhör Autopilot/Dispatcher reglerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 15:31   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 18:03   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
1. Rätt antagande. avståndet till tåget ska man själv kunna bestämma. Default kommer att bli c:a 100 meter före V-försignalen, om en sådan finns. Dessutom kan signalen styras från andra objekt via meddelanden.

Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om.

I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa.

EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 21:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 19:06   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.

Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem.

Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild.

Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual.

Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel.

Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter.

Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 20:18.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009