Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 02:42   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag ska här förklara hur man använder dessa signaler, samt lite tekniska detaljer som ligger bakom.

Jag citerar först Tomas och bifogar hans bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
....
Bifogar en bild på några av de valmöjligheter som kommer att finnas för varje signal. Man kommer kunna välja bland de tavlor man hittar på signaler i olika konfigurationer, byta textur på 510x480 tavlan till något ur sortimentet som nu finns till min orienteringstavla, troligen få byta textur på stolpen mellan grå och grön, välja stolpe (ingen stolpe, T-konsol, stolpe till mark, konsol till kontaktledningsstolpe, konsoler till mora/fackverksbryggor)....

/Tomas
Jag har gjort så att när man namnger och placerar ut signalen (Signal Objekt eller Scenery Object) så kommer den att fungera direkt. Det betyder att optionerna Val av tavla 1, Signalnamn och Signalnummer inte kommer att finnas med bland egenskaperna. Så här går det till.

Signal Objekt:
  • Denna klass är Trackside objekt och fungerar precis som nuvarande svenska signaler. Det kommer att finnas en vänster och en höger version av varje signaltyp. Taveltypen kommer att väljas automatiskt. Blocksignal = rund med två rader text, Interlocksignal = fyrkantig med två rader text, Försignal = fyrkantig med en rad text, etc.
  • Reglerna för namn är enkla. Finns det bara plats för en rad så är det ett unikt namn som gäller, utan mellanslag.
  • Om det krävs två rader så är det fortfarande ett unikt namn som gäller, uppdelat på två ord. Koden sköter om att skriva dessa två ord på varsin rad på tavlan. Signalnamnet är fortfarande ett ord som presenteras som en rad med två ord, t.ex. på en HUD. Snyggt och prydligt.
  • Varje signalnamn måste vara unikt. Om ovanstående signaltavla-relation-namn stöter på problem, t.ex. om det i verkligheten kan vara samma namn på flera signaler, kan man sätta upp regler för vad som gäller för varje enskild signaltyp. Detta gäller väl främst tavla med en rad. Om så är fallet kan man numrera namnen, med ett mellanslag mellan namn och siffra. T.ex. Namn 1, Namn 2, Namn 3 etc. Delningen sker på samma sätt i koden som för två raders tavlan, men där bara Namn presenteras på en rad.
  • För de signaler/signalbilder (4-skens, 5-skens och 7-skens dvärgar) som kräver en programmerbar maxhastighet finns ett förinställt värde inbyggt som är satt till 40 km/h.
Scenery Objekt:
  • Denna klass är ett Scenery object, som därför kräver ett Trackside objekt för att kunna fungera som en signal. Scenery objektet är den synliga delen av signalen medan Trackside objektet står för själva funktionen. Fördelen med detta arrangemang är att man kan placera den synliga signalen var som helst, man är inte bunden till själva spåret. Trackside objektet är synligt i Surveyor men osynligt i Driver. Dessa två objekt kommunicerar med varandra på samma sätt som om det skulle vara enbart ett Trackside objekt. Samma funktioner och likadant skript används för Scenery objekten, det är bara config.txt filerna som skiljer sig lite grand från varandra, och att ett sweInvisibleSignal objekt behövs till varje signal. sweInvisibleSignal är ett och detsamma för alla Scenery objekt.
  • I Surveyor placerar man ut ett Scenery objekt och ett sweInvisibleSignal objekt. sweInvisibleSignal placerar man på spåret där signalen skall börja gälla, precis som vanligt. Den kommer att hamna mitt på spåret och den har en lampa och en namnskylt. I Surveyor kan man se SignalState status (grönt, gult, eller rött sken), och det är denna information som AI-förare och Autopiloter ser.
  • När man namnger båda dessa objekt kommer de att kopplas ihop automatiskt, kommunikationsmässigt, med varandra. För sweInvisibleSignal gäller exakt samma regler som beskrivs ovan. Se Signal Objekt ovan.
  • Hur kopplas då dessa ihop? Lösningen är mycket enkel. Man namnger Scenery objektet med exakt samma namn som namnet för sweInvisibleSignal, med den skillnaden att man sätter namnet inom parentes. T.ex. om sweInvisibleSignal heter Cst 142 så ska Scenery objektet heta (Cst 142). När Scenery objektet namnger sin namntavla så tas parentesen bort, men namnet på objektet består. Detta namn är aldrig visuellt synligt någonstans, mer än i Surveyor. Men det är viktigt att det är unikt för kommunikationens skull. Det är bara namnet på sweInvisibleSignal som kan vara visuellt synlig i Driver. Och det är också meningen.
Det var väl allt för inatt. Har mer att berätta, men jag tror detta räcker just nu.

Synpunkter är alltid välkomna, dåliga som bra och även nya.

Ladda hem och läs en uppdaterad version av dokumentationen parallellt med denna information.
Finns att hämta här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...866#post140866
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signal01.jpg (59.7 KB, 632 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-30 klockan 03:15.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 03:10   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 13:23   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta
Visst går det. Och det ska göras. Jag har den tekniska lösningen redan klar. Det blir precis som du säger, en trackside och ett (eller i det här fallet flera) scenery objekt.

Jag har redan gjort skript för en speciell stopplykta (trackside, i det här fallet synlig) som söker av spåret, och rapporterar till ett eller flera scenery objekt, om ett tåg är på väg eller har passerat.

Det är bara att be någon vänlig själ att göra ett scenery object för vägsignalen, så är det hela klart.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-30 klockan 13:29.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 14:12   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

detta låter bra, om jag hadde inte haft hytten att färdigställa så hadde jag kunnat ställa upp men som sagt, hytten

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2007-12-30 klockan 14:18.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 15:40   #5
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Detta låter väldigt intressant, får bara önska lycka till med arbetandet!

Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 16:27   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
....
Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
Man kan göra den som en HTML-asset tillsammans med en regel (rule) så den passar till alla lok. En variant av min HUD m.a.o, som kan placeras var som helst på skärmen.

Jag kommer i vilket fall som helst att renodla min HUD regel. Den kommer att delas upp i 2 regler.

1. Själva HUD:en där det kommer att finnas en ATC-funktion.
2. Alla funktioner som tillhör Autopilot/Dispatcher reglerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 15:31   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009