![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]()
Du får mig till att göra ett inlägg till, så jag får väl tålmodigt göra ett försök till att få dig att se det lite ur min synvinkel, och - om du så önskar - hänga kvar, avsikten med mitt "avslut" var att försöka få denna tråd till att så småningom runda av så att intresset kan fokuseras på någonting annat som kan visa sig vara lika eller mer relevant att diskutera.
I ett vidare perspektiv, kan man nu i ditt ovanstående inlägg tolka sig fram till att de som inte manipulerar sina bilder inte kommer att få några kommentarer - enkom för att de inte vill eller kan göra just detta. Eller för att ge det ytterligare en vinkling; Notera nu att detta är mina tolkningar av det skrivna ordet, icke alls något påstående att du gett uttryck för just detta. "Om inte insändarna vill använda sig av ett bildbehandlingsprogram så hotar vi med att det då inte lönar sig att publicera de alstren, eftersom vi inte kommer att anstränga oss för dennes skull" Måhända detta bottnar i sättet du uttrycker dig på. En av delarna i denna tråd handlar ju om huruvida kommentarer är önskvärda eller inte - och diskussionerna har ju ägt rum i andra delar av detta forum också - det förekommer/har förekommit en hel del fullständigt onödiga påhopp och tråkiga kommentarer. Det har också diskuterats hur kommentarer bör utformas för att inte åsamka förtretade känslor eller totalförlust av intresse (läs: "mobbing"). Du använder dig av ordet 'chans' men fundera över innebörden i samma mening blir då detta ersätts med ordet 'risk'. Vad är skillnaden i innebörden av dessa två ord? Jag är medveten om att man idag tyvärr inte fullt ut funderar över vilket av de två här givna uttrycken som passsar bäst i diverse sammanhang. Du har säkert -precis som jag har, hört någon säga att "det fanns en chans att vi skulle krocka" ![]() Din fråga kan därmed icke entydigt besvaras med ett 'Ja' eller 'Nej' - jag relaterar detta vidare till utvikningen om gråskala längre ned. Du tar upp fenomenet 'färgstick' - måhända det är en vagel i ögat ![]() Lutar horisonten i bilden? Förlåt, såg herrn inte tåget i bilden? ![]() Jag har fått lära mig att manipulation innebär att man på något sätt förändrar det som en gång ursprungligt var - om det sedan handlar om ett fotografi, bil eller frisyr har ingen betydelse - förändring är manipulation. Här och såsom i många andra diskussionsforum, så förekommer dessvärre också en "digitalisering" av åsikter - utan att för den skull anklaga någon för att vidta ytterligheter. Faktum kvarstår, inläggen där man vill påvisa en styrka i sin mening tenderar att bli binära (betyder 1 eller 0, vilket också är kopplingen till "digitalisering"). Ett lättare sätt att åskådliggöra grunden i detta resonemang är att ersätta siffrorna med tvenne färger; Svart och Vitt; hur många är icke de som mer eller mindre omedvetet utelämnar möjligheten till den oändliga gråskalan mellan svart och vitt, bara för att bevisa att just denne har "rätt". Måhända att en av mina favoritsysselsättningar påverkar mitt sätt att resonera - den att försöka vara "djävulens advokat", vilket får mig till att vrida och vända på påståenden för att försöka få talaren/skriftställaren till att se saker ur andra perspektiv. För den som önskar läsa mera om uttrycket Djävulens Advokat, hänvisar jag till skrifter om Vatikanen och de kyrkliga individer som hos påven har denna sysselsättning. Tekniken du använder i din argumentation, bottnar i att spetsa till frågeställningarna ur ett binärt perspektiv med en underton av aggression - vilket medför att motparten i diskussionen förlöjligas i större eller mindre grad, i dagligt tal kallas detta "besserwisserattityd". Måhända mer eller mindre undermedvetet från din sida - det svaret har bara du själv vid en rannsakan av dina egna avsikter med utformningen av texten. Slutligen, vilket också bottnar i det sätt du uttrycker dig i skrift... Citat:
![]() Nöjd?
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer Senast redigerad av SubTrain den 2007-12-13 klockan 00:40. Anledning: Kommentarer till kommentarerna för att minska risken till missförstånd ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Subtrain:
Du skrev i inlägg nr 27 följande Citat:
Lägger jag fortfarande ord i din mun? Synd att du inte ville svara på det övriga...men men... Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-12 klockan 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]() Citat:
Nåväl; Låt dem då bry sig, men se då också till att de undviker att kommentera denna detalj om fotografen ej gett uttryck för mottagande av konstruktiv kritik. Den sfär av intressenter som svär över bildkvaliteten då kommentarer i positiv anda är önskvärd, undanbedes härmed vänligt men bestämt att taga del av mina fotografier. Jag undviker dock att kommentera rörelsesjuka förorsakat av en statisk bild. Jag är - som du nu alldeles säkert insett - icke alls lika övertygad som du är. För övrigt må du gärna förklara vilken del jag har missat att svara på.
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer Senast redigerad av SubTrain den 2007-12-13 klockan 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Nu har forumet efter forumdelningen blivit bättre, men jag tycker man kan skapa ett forum som heter just Tågbilder, som delas in i två olika, där en tillåter bilder som vill få kritik och den andra där bilder inte kan få bildteknisk kritik.
![]() |