Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-16, 19:43   #1
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard ang belysning

Hur tänder man belysning i kupébelysningen
jag titta rund ha ej hitt knappar för det ...

allt annat fungera
perra53 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 00:25   #2
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av perra53
Hur tänder man belysning i kupébelysningen
jag titta rund ha ej hitt knappar för det ...

allt annat fungera
Höger bakre hyttvägg, högt upp. Hade du inte redan hittat omkopplaren för hyttbelysning? Omkopplaren för kupébelysningen sitter bredvid den.

Nu får du snart ge dig.....

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 07:05   #3
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard fel medlande i spelet med c20

1 detta fel medelande kommer fram vid när jag ska stara spelet och det någont med drive commando hur få jag tag i drivecommando

2 jag se inge knapp kupébelysningen brevid knappen för hytt belysning se bilden här under och vad är det för fel vad måste jag ändra på för jag ska kunna se det

anns så vet jag nu hur tåget funger jag fått i gång på tåget men inte kupébelysningen elle rmåste jag ladda hem någotn mer
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.JPG (47.5 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg 1.JPG (216.4 KB, 73 visningar)
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 08:36   #4
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Ändrar du vyn ett steg åt vänster (flyttar dig mot dörren på vänster sida) så ser du knappen, den sitter till höger ca 1-2 cm om den knapp som syns på din bild.

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 11:10   #5
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

lite nyheter om vad jag arbetar på just nu på c20:n.

www.svoyager.com/felpadata.mpg

Det finns mycket kvar att göra förstås. Ni kan ser det på videon att det finns många konstiga saker men det visar att dataskärmen kan visa en fel meddlande när nånting fel händer (t.ex, nödbroms knapp) och att man kan trycka på kvittering display för att (acknowledge?) den.

att kvittera == to acknowledge??

Det visar att allt det här är en början, jag måste ändra ljud filen också för jag har bara tog den som jag hade inspelat under c20 hyttåkning och det var full fart när det hände (vi provade nödbromsen från full till stopp), så jag måste ta bort alla "unwanted sounds". Jag måste också fixa dataskärmen för alla information från det huvud skärm tas inte bort, osv osv.

Jag provar nånting med det som kan vara "useful" med några andra saker, som t.ex. kunna ändra tågsnamn. *hint hint* .

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:19   #6
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
/.../
att kvittera == to acknowledge??
/.../
SV
Helt riktigt (in this context)!

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:35   #7
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
/.../
Det visar att allt det här är en början, jag måste ändra ljud filen också för jag har bara tog den som jag hade inspelat under c20 hyttåkning och det var full fart när det hände (vi provade nödbromsen från full till stopp), så jag måste ta bort alla "unwanted sounds". Jag måste också fixa dataskärmen för alla information från det huvud skärm tas inte bort, osv osv.
/.../
SV
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.

Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.

Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-17 klockan 16:39.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:47   #8
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard Kupe belysningen

knappen för kup belysninge skans i min hytt raför då behöve rjag ladda ne någon mer för att jag ska kunna se den det enda jag ha kva nu för få belysning i vagnar sen kan jag hämt upp folk ...
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 13:27   #9
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.

Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.

Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.

//Lars S
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.

Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009