![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har idag beställt den billigaste Roco startsatsen igen. Jag vet fortfarande inte vad som är rätt eller fel i mj-världen (2R eller 3R), men med 2R, så känns det som man har större valfrihet. Beställde samtidigt boken Modelljärnväg från grunden...
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har snickrat på en ny spårplan och den hittar ni här: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10074
Vad tror/tycker ni? Bra? Dåligt? Vid dåligt, vad göra för att göra den bättre?
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja nu är jag ju inte så insatt i detta med MJ men jag tycker det var ena baddare på att göra spårplaner på det forumet. Tycker att de fick ihop Södertälje på ett bra och naturligt sätt. Tyckte ochså att det var en jäkla bra tråd att följa, många intressanta vinklingar om hur man kunde göra för att få det så bra som möjligt. MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, dom är verkligen duktiga på spårplaner där. Dessvärre tyckte inte jag Södertälje blev bra. Det blev för kompakt och därför vidarutvecklades spårplanen till en fantasibana istället, som skulle kunna passa mina behov och mitt utrymme...
Hitta en bra sida med tips för nybörjare idag: http://www.mjhobby.se/mjhobby/nyborjare.asp Och dom har flera intressanta nya digitala startsatser från Roco, där t.ex. TKAB Rc-lok eller GC T44 följer med. Kolla här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodli...60&code=060011
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Senaste versionen av spårplanen är gjord med Tilligs snygga spår och nu känns allt helt rätt. Denna kommer jag med all sannolikhet att använda! Stefans nya idéer om att använda Tilligs smalspår och 3-skenspår (H0/H0e eller H0/H0m) i anlägglingen också är visseligen väldigt häftiga, men jag hoppar över det. Kör på normalsspår bara!
Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...74&whichpage=2 Jag fick Roco startsatsen igår och snart ska det provköras. Boken Modelltåg från grunden har jag bara bläddrat igenom, men den verkar ta upp det mesta, så den måste läsas snarast. Fick också en massa kataloger, Märklin, Fleischmann, Roco, Trix m.fl. m.fl.
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Roligt att höra
![]() Hoppas på bilder allteftersom du kommer längre i banbygget ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tackar!
Ja, bilder kommer komma under byggets gång. Spårplanen är perfekt för min plånbok och mitt utrymme. Det är både en rundbana och punkt-till-punkt anläggning, som båda utgår från det dolda tågmagasinet. Sen finns ju hamn och ind.spår på nedre plan och en liten station på övre plan med ett par fabriker. Tror det kan bli ganska intressanta körningar!? Rundbanan, som ska föreställa "nånstans på linjen" kommer ha kontaktledningsstolpar och resten är oelekrifierat (= för diesellok och rälsbussar). Gjorde en liten bana på skrivbordet för att testa Roco satsen. Allt fungerar bra, utom digitalkopplen. Dom fungerar, men vagnarna vill åka med en liten bit, innan dom släpper från loket. Dumt! Krypkörning går riktigt bra och loket låter inte mycket. Jag har inte provat med växeln, då man är tvungen att skära bort en bit ur banvallen...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Kör med så många spår i bangården som möjligt.
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
"Kör med så många spår i bangården som möjligt"
Jo, men det är inte så lätt att få med allt man vill. Gjorde en ny spårplan enligt bild. Till mötesspåren i tunneln, så skulle man kunna använt kurvväxlar för att få längre spår. Har hört att man inte ska använda kurvväxlar helst, men vid stationen ser jag det som ett absolut måste! Man skulle också kunna göra uppställningsspåren till höger, så att alla spåren kommer från stationnen och har kurvor (svårt att förklara detta!), för att få dom spåren längre...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-03 klockan 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
En säckstation med linje till en vändslinga har också farit i tankarna...
Ljusgrått=synligt spår Mörkgrått= ej synligt Varje ruta=20 cm
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-06 klockan 20:47. |
![]() |
![]() |