Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-08, 21:48   #8
henke_89
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via MSN till henke_89
Standard

Hej Pierre!

Jag har tyvärr inget bra tips när det gäller ditresa.
Funderingen om resa över Nynäshamn-Gdansk är inte jättedum, har för mig att det går ett nattåg Gdansk-Berlin direkt, vilket förhoppningsvis inte är för dyrt, jag vet inte hur det är med Polen-Tyskland-tåg, men lokaltåg i Polen är ju iaf mycket billigt att åka. Fast på det stora hela lönar det sig nog inte, men det är ju ett litet äventyr i sig.
Själv brukar jag ta bussen direkt från Göteborg, det är oftast billigast. fast visst är tåg roligare, och framförallt bekvämare.

Det jag tänkte tipsa dig om var, eftersom du verkar likt mig intresserad av gamla Östtyskland, Treptower park. Du kanske redan känner till den, men om inte är det absolut värt ett besök. Parken är uppbyggd av Sovjet som en minnespark för andra världskriget. Jättestort och jättekommunistiskt. Lättast att komma dit är med S-Bahn till Treptowerpark-stationen som ligger en station från Ostkreuz på S-bahn-ringen, det är helt gratis.
Det kan vara lite bra att ha med sig någon tyskförstående (el. ryska) om du själv inte förstår, för inskriptionerna i stenarna, historierna om hjälten Stalin och hans armé är ganska underhållande och hemska.

Vad du heller inte får missa är hela atmosfären kring Alexanderplatz-Ostbahnhof och Warschauer Strasse, där det är Östberlin på riktigt. Se upp för hundbajset bara, ingen plockar upp det!

Och angående hotell har jag inte mycket, jag vet inte riktigt i vilken prisklass det skall ligga, men jag har ett tips på ett fint inte alltför dyrt hotell där jag sovit, nämligen ett hotell i närheten av flygplatsen Tegel, i själva verket precis under inflygningsbanan, så att ha fönstret öppet om natten är ingen bra idé. Men annars är det helt ljuddämpat, man sover som hemma. Och det är en bra frukostbuffé, en kvart med tunnelbanan från centrum. Länken har du där;
http://www.mercure.com/mercure/fiche...he_hotel.shtml

Hoppas någonting kan vara till någon hjälp.
Hoppas det blir en superbra Berlinresa,
glöm inte att testa allt berlin-öl!
/henrik
henke_89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.