| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#901 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Är det därför som det står "deactivated" på vissa spår i ProTrain 4 (Tror jag det var???) rutten mellan Hamburg-Berlin? Det står ju även en vagn på dessa spår.... MVH Kenneth 
				__________________ 
		
		
		
		
	MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så  !
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#902 | 
| 
			
			 Guest 
			
			
			
			
					Inlägg: n/a
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Stämmer bra det.  
		
		
		
		
		
		
		
	Vissa spår är bara till för "effekternas skull" och behöver på så sätt inte signalsättas. "Dummytracks" kan kopplas till trafikspåren så att det ser ut som om du kör igenom en växel, men du kan inte använda G eller Shift+G för att läggga om den. Borde fungera i Trollhättanrutten i t ex Sävenäs, som enligt mina funderingar annars skulle bli tung i FPS. Allt för att göra rutten smidigare.  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#903 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Knäred 
				
				
					Inlägg: 155
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Finns det inte signaler som är tomma då att sätta ut.. 
		
		
		
		
		
		
		
	DVS som hela tiden står på stopp på de spår som inte går att använda?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#904 | |
| 
			
			 Guest 
			
			
			
			
					Inlägg: n/a
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Varje signal med en "tänd" lampa räknas som ett objekt i MSTS. Och antalet objekt per tiles är begränsat... Vi kan jämföra det med att om man kopplar in för många lampor i samma vägguttag, så går proppen. Det är lika illa om man "signalsätter varje spår", då slocknar eventuellt de signaler som man vill ska synas. ProTrain har haft stora problem med detta, ta t ex ProTrain 5 Dresden-Berlin, där är signalerna på vissa avsnitt av sträckorna i Dresden helt mörka, d vs MSTS "orkar" inte ladda alla objekt i tilesen.  | 
|
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#905 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Sundsvall, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 922
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kan bara hålla med... Dummy tracks är det bästa att använda vid stora stationer/bangårdar.  
		
		
		
		
		
		
			Fast kan man lägga stationerna/bangårdarna var man vill (kanske omöjligt vid bygge av verklig rutt!?), så kan man lägga dom på gränsen mellan 2 eller 4 tiles och på så sätt sprida objekts-per-tile begränsningen. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Pirpen  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#906 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Ja, oj det var mycket om signalerna. Det är inte speciellt många objekt jag har lagt spåren. I Sävenäs tiles är knappt 700 objekt och jag tänker på backdrops som jag skulle vilja ha där. Jag måste även tänka på vägarna skall ju ocskå placeras. På tal om backdrops, vet faktiskt inte hur man skapar dem. Hoppas nån ställer upp och fixa backdrops. Tilesgränsen är för mig är 1200. 1300-1500 är lite för mycket, då blir det för låg FPS.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#907 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Knäred 
				
				
					Inlägg: 155
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Okej.. 
		
		
		
		
		
		
		
	Bra att du förklarar det på ett sånt sätt.. Då förstår ja.. Är som sagt ingen byggare.  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#908 | |
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Vendelsö 
				
				
					Inlägg: 4 502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 En liten invändning vad gäller fps...     det är inte antalet objekt i sig, som gör att det blir dålig fps...  Antalet objekt i en tile är enbart för att MSTS har den begränsningen, men du kan ha tiles med 1600 objekt i sig, som ändå flyter fint, medan en tile med t.ex bara 900 objekt kan bli stillbilds-visning...  Det som fäller avgörandet med vilken fps du har, är hur många polygoner MSTS måste behandla i en scen, samt mängden och storleken på texturerna. Antalet polygoner som måste behandlas i en scen beror ju således på hur dom är designade ut synbarhets-synpunkt, bra att kolla på det innan man lägger in nya objekt, kanske kan det vara på sin plats att justera synbarhetsgränser. Är objekten LOD-ade är det normalt sett under kontroll, problemet är bl.a små objekt med synbarhet på 2000m, som skulle kunnat klara sig på 150m kanske...  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#909 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Förresten, jag har börjat få upp intresse att börja bygga en verklighetsbaserad rutt, se min nya tråd. 
				__________________ 
		
		
		
		
	You'll Never Walk Alone 
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#910 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
				__________________ 
		
		
		
		
	MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så  !
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#911 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#912 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
			Nu har jag gjort mycket i Gbg. Spåren mellan Centralen och Olskroken är nästan färdig. Spåren mot Malmö är lagda till Mölndal, men är osäker hur spåren ser ut där. Får fråga Hawk om han har lust att fotgrafera där, annars får jag ta bilen till Mölndal. Spåren från Mölndal mot Småland har jag lagt lite till. Sen är det kvar är Bohusbanan, bara en liten bit och mot hamnen och Volvo. Mot Lilla Edet skall också dras. Från Öxnered skall spåren dras mot Uddevalla och Herrljunga. Sist mot Mellerud. Här är bilderna jag vill visa om Gbg:s tvätthallen och C50 blev rentvättade.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#913 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Oct 2006 
				Ort: Sweden,Skåne 
				
				
					Inlägg: 61
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Riktigt snyggt  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh // Andy  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#914 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2005 
				
				
				
					Inlägg: 1 686
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Härlig idé med tvätten, ser riktigt bra ut! 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#915 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Gnesta,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 587
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			En dum fråga som säkert någon redan svarat på, Finns Reginan för nedladdning till MSTS och i så fall var?
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |