Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-25, 10:59   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Förtydligande

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Jag tror inte problemet ligger där, om jag får flika in...

Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag...

Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE.

Hur ser den ut i Shape Viewer?
Hej

Ok om vi säger så här då, bilderna jag visade var bara ett exempel på hur det ser ut...Det blir ju samma fenomen hur man än bär sej åt på vilket objekt det än må vara....Så bilderna är bara ett exempel...

Men vad jag förstår av texten som du skrivit Mazz så skall helst båda "bilderna" helst då ha samma upplösning för att det skall bli bra eller är jag ute och reser med Öresundstågen i vintertid????

MVH Kenneth
Gammal 2007-01-25, 15:13   #2
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Det har inte något med texturstorlekar... Går alldeles utmärkt att få till denna effekt med 1024x1024 oxå

Senast redigerad av Json den 2007-05-08 klockan 15:27.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 16:10   #3
micke321
Medlem

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Det beror på att det finns en alpha kanal i texturen... Har fått redapå detta genom Uktrainsim forumet... Alphakanalen tar för mycket av MSTS för att visa alla färger rätt.. Om man kan ska man försöka att ha objekt med alpha kanaler på egen textur fil och inte ha för många färger... Vill man ha många färger så får man köra utan alpha kanal..

http://forums.uktrainsim.com/viewtop...4bbe32b6c6807e
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.

http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/

Senast redigerad av micke321 den 2007-01-25 klockan 16:20.
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 17:51   #4
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

micke321: Tyckte först den förklaringen lät vettig... Men borde inte alla lok bli dåliga då? Dom har ju alpha och fler färger än texturen Knebert visa.

Som jag sa, så vet jag inte mycket om sånt här. Men har stött på problemet några gånger. Har alltid trott det haft med mappningen av modellen att göra och att bara byggaren kunnat fixa det.

Min tanke med större texturer (1024x1024) var inte att man inte skulle få bort problemet, utan minska det. Att det skulle se bättre ut!

Senast redigerad av Pierre den 2007-01-27 klockan 17:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:04   #5
micke321
Medlem

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

SOm jag har fattat det hänger det lite på hur man lägger upp texturerna.... det finns om jag fattar forumet rätt 3 olika vägar att gå med texturerna när man konverterar dem...

1: DXT för .bmp filer med ingen alpha
2: 1 bitars alpha för texturer du vill ha transparans på...
3: normal konvertering när du verkligen vill ha transparans, och can leva med reducerat antal färger att använda dig av. Då alpha kanalen stjäl ett par färg lager.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.

http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 22:45   #6
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Question Ditt mappingbekymmer kan vara enkelt

Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.

Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet;

1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut.

hjälp1.JPG
2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir
som man önskar.
hjälp2.JPG
3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade
och den i mitten blir utdragen.
hjälp3.JPG

Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna)
det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner.
Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet.

VAd jag ville ha sagt var;
Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre.

(Kompletterade texten lite)

Senast redigerad av SubTrain den 2007-01-27 klockan 22:49.
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 23:25   #7
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av SubTrain
Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.

Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet;

1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut.

Bifogad fil 12983
2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir
som man önskar.
Bifogad fil 12984
3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade
och den i mitten blir utdragen.
Bifogad fil 12985

Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna)
det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner.
Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet.

VAd jag ville ha sagt var;
Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre.

(Kompletterade texten lite)
Hej

Ja tack för den upplysningen. Du har rätt för dej ang hur modellen ser ut bara det att jag inte bygger den utan det är bara en ommålning som jag försöker göra.

Vi har konstaterat att det är som du har skrivit här att det är något sådant som gör att man inte kan få en annan textur på denna, jo man kan men då ser det ut som det gör på bilderna. Så den får vara som den är.

Sen skrev jag tidigare ochså att jag hade problem med marktexturerna ochså på samma sätt, men efter en del tester (ej riktigt klar med dessa ännu) så har det visat sej att Paint inte är ett JÄTTEBRA program att jobba med när det gäller liknande terxturer, det är bra om man vill ha enfärgat men så fort det är mer än en färg inblandat i texturen så blir det mög av det, bättre då att använda tex Psp.
När jag satte en annan textur på perrongerna som finns i rutten i Psp så funkade det alldeles utmärkt.
Nu skall jag kolla om det blir samma sak med en del annat eller det är något annat som gör att det blir "utdraget"....

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.