![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag... Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE. Hur ser den ut i Shape Viewer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ok om vi säger så här då, bilderna jag visade var bara ett exempel på hur det ser ut...Det blir ju samma fenomen hur man än bär sej åt på vilket objekt det än må vara....Så bilderna är bara ett exempel... Men vad jag förstår av texten som du skrivit Mazz så skall helst båda "bilderna" helst då ha samma upplösning för att det skall bli bra eller är jag ute och reser med Öresundstågen i vintertid???? MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Det har inte något med texturstorlekar... Går alldeles utmärkt att få till denna effekt med 1024x1024 oxå
![]() Senast redigerad av Json den 2007-05-08 klockan 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det beror på att det finns en alpha kanal i texturen... Har fått redapå detta genom Uktrainsim forumet... Alphakanalen tar för mycket av MSTS för att visa alla färger rätt.. Om man kan ska man försöka att ha objekt med alpha kanaler på egen textur fil och inte ha för många färger... Vill man ha många färger så får man köra utan alpha kanal..
http://forums.uktrainsim.com/viewtop...4bbe32b6c6807e
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ Senast redigerad av micke321 den 2007-01-25 klockan 16:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
micke321: Tyckte först den förklaringen lät vettig... Men borde inte alla lok bli dåliga då? Dom har ju alpha och fler färger än texturen Knebert visa.
Som jag sa, så vet jag inte mycket om sånt här. Men har stött på problemet några gånger. Har alltid trott det haft med mappningen av modellen att göra och att bara byggaren kunnat fixa det. Min tanke med större texturer (1024x1024) var inte att man inte skulle få bort problemet, utan minska det. Att det skulle se bättre ut!
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-01-27 klockan 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
SOm jag har fattat det hänger det lite på hur man lägger upp texturerna.... det finns om jag fattar forumet rätt 3 olika vägar att gå med texturerna när man konverterar dem...
1: DXT för .bmp filer med ingen alpha 2: 1 bitars alpha för texturer du vill ha transparans på... 3: normal konvertering när du verkligen vill ha transparans, och can leva med reducerat antal färger att använda dig av. Då alpha kanalen stjäl ett par färg lager.
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
|
![]()
Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.
Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet; 1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut. hjälp1.JPG 2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir som man önskar. hjälp2.JPG 3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade och den i mitten blir utdragen. hjälp3.JPG Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna) det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner. Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet. VAd jag ville ha sagt var; Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre. (Kompletterade texten lite)
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer Senast redigerad av SubTrain den 2007-01-27 klockan 22:49. |
![]() |
![]() |