![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Var har du hittat växlarna?
![]()
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
I augusti 1965 (GSJ i princip nedlagd) målade några personer om hållplatskuren i en "grisskär" nyans. Jag har gjort en omålning av kuren med förspikade fönster som den möjligen kan ha sett ut efter "attentatet".
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
På 50-talets reklampelare fanns minsann inga lättklädda HM-tjejer. Nej då var det hårdvara som gällde! Fotot är tagen från Slottsskogens bangård mot Änggårdsbergen.
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]() Citat:
Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Hmm. Spåret du hittat till spårvagnen. Vad har det för Kuid?
/Blappe |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kuiden här är 2:60349:380000:1 Underlaget här är också från Modula och kuiden är med på bilden som visar storlekar och former på de olika underlagsobjekten, rödsten, asfalt, planteringsrutor osv. Jag gillar att jobba med objekten i stadsmiljö eftersom de ger goda möjligheter att skapa skarpa kanter kring och i texturena som annars flyter in i varandra lite hur som helst. Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Men sånt är nu livet för oss Trainzbyggare i Sweden. Vi får väl gemensamt försöka ändra på det? Vad letar tjejen på skylten efter? Nu vet jag: hon utövar "järnvägsarkeologiskt" arbete - hon har hittat en rälsspik!
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det är nog bara Alistair som skyltat fel till Loksberg... En annan och helt ovidkommande historia ur verkliga livet i början på 60-talet var när jag som vanligt stod framme vid föraren på den vite uppför Linnégatan på en av de gamla tvåaxlade vagnarna. Också från Järntorget men på snedgatan som ansluter på vänstra sidan vid dåvarande systembolaget (det var vänstertrafik) kom en lastbil med släp som hade dålig sikt snett bakåt åt höger där spårvagnen kom. Farten var väl ganska likartad men lastbilen skulle ju ut i samma körfält och backspeglar och blinkers på spårvagnen tycktes in in i vagnen som gungade häftigt. Tanterna ombord skrek och spårvagnsföraren som måste ha varit en av de absolut första kvinnliga på GS stampade frenetiskt på pedalen till ringklockan. När allt stannat upp vevades högerrutan på lastbilen ner av hjälpföraren som fanns på tradarna på den tiden och ett huvud tittade ut och sade med ljudlig stämma: Håll dig på spåren käringj-v-el! Och så åkte de vidare. Det var en av mina roligaste skolresor och kanske var det då jag bestämde mig för att bli långtradarchaufför när jag blev stor. Det verkade vara roligt... Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Har börjat bygga i andra ändan av GSJ, alltså Göteborg. Lite smakprov.
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Bilderna visar miljön runt Karlsrogatan med Annedalskyrkan och Slottsskogen.
Sista bilden visar växling vid en ofullständig Slottsskogen stn.
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Detta ser verkligen spännande ut och det skall bli mycket intressant att få ta del av fortsättningen!
Säröbanan är ju inte vilken bana som helst för oss som har växt upp med den. Sen så blev jag också mycket intresserad av den tvåaxlade spårvagnen och undrar om det är något som går att ladda hem? Hälsningar, Håkan |
![]() |
![]() |